HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur damma av LP?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:56:13  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Var på skivmässa för några helger sedan och hittande några intressanta LP-skivor, sedan pös jag hem till mor å far å lånade deras gamla LP-spelare... Nu är det bara det att en av skivorna är så förbenat dammig, riktigt finkornigt damm som ligger som limmad i spåren, och jag undrar nu hur man lättast får bort det??? Jag har ingen LP-borste så jag provade försiktigt med en trasa (från en gammal t-shirt) men det gick inget vidare... Funkar det med tryckluft på burk?!? Eller vad är bäst?

Vanligen och vänligen
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:09:43  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har samma problem... Tyvärr tror jag svaret brukar bli att man måste ha en skivtvätt och att man ska passa sig för vanligt vatten på skivorna.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:14:05  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Vad som är bäst är ju en vakum våt skivtvätt som VPI, Moth eller Nitty gritty och liknande men det kan ju kännas lite omotiverat för en skiva. annars funkar det rätt bra med möbelborste dammsugare. jag brukar ha lite isoprobpanol blandat med destilerat vatten svepa runt lite längs spåren och sedan dammsugaren med modifierad möbelborste.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:15:18  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
"måste ha" låter ju inget vidare...

Blir skivtvätt den enda rekommendationen så ska jag prova med tryckluft på burk, så meddelar jag dig sedan om det funkar...

/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:15:29  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Ja vanligt vatten ja hm knaster knaster knaster.

www.selleri.de
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:19:50  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
dammsugare ja... där sa du nåt... hmm, undrar om jag har nån möbelborste...

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:08:21  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Ja, en skivtvätt á la VPI med vakuumsug eller liknande är nog ett måste om man vill göra en seriös rengöring. Ett fattigmansalternativ, som jag själv använde innan jag skaffade VPI, är att dutta en blandning av ca 25 % isopropanol (Shells k-skydd är 100 % isopropanol) och 75 % destillerat vatten på skivan. Därefter tar man en vanlig kolfiberborste och släpar den ett par varv kring den snurrande skivan så att den väts helt och smutsen lossnar. Man får inte vara för snål med rengöringsvätskan för då drar man bara runt smutsen, med förödande resultat för skivan. Därefter fäster man skivan i en borrmaskin och sätter igång på högsta varv med skivan vertikalt. Centrifugalkraften tar hand om resten. Övningen utföres med fördel i ett helkaklat badrum nere i badkaret! En något krånglig metod, men förmodligen det näst bästa - om man inte är väldigt händig med dammsugaren (inte så bra med vätska i den, dock).
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:17:36  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Den allra bästa metoden är väl att sänka ner skivan i ett ultraljudsbad, och sen centrifugera skivan torr. Jag kör isopropanol/MilliQvatten/PhotoFlo, kolfiberborste och dammsugare med hemmagjort LP munstycke. Fungerar ypperligt, men kanske inte det säkraste.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:41:42  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Är det någon som vet blandningen mellan isopropanol och destillerat vatten? Alltså procentuellt sett i volym.

*blind* ... stog ju i ett mess längre upp, det ska vlä lära mig att läsa alla posts noggrannare.

Edited by - ollilaboratories on 2003/02/11 11:42:30
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/02/11 :  14:59:20  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Tjena!
Nu skriker väl de flesta men....
Jag brukar använda mig av vanligt vatten och yes diskmedel, tappa upp 10 liter fingerljummet vatten i en väl rengjord diskho, droppa sedan i 2 - 3 droppar diskmedel (som fettlösare).
Jag brukar sedan använda en fin kökssvamp som doppas i vattnet och drar den längsmed spårriktningen, efter en avsköljning under kranen torkar jag skivan med en gammal t-shirt och ställer den mot väggen i 5 - 6 timmar för att dunsta av ordentligt.

Detta sätt har jag använt mig av i 20-talet år och skivorna blir kalasfina.
Du kan ju testa med någon skitig sunkskiva först och se om du blir nöjd.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

lindvall

1683 Posts

Posted - 2003/02/11 :  15:11:31  Show Profile Send lindvall a Private Message
Skönt Comus, det är någon sån lösning man vill åt, så man slipper skivtvätt som är dyrt. (Roligare att köpa andra grejor för dom pengarna). Tror jag ska prova med något "lik" man råkat köpt på sig.
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/11 :  15:47:22  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Ni som gjort hemmagjorda munstycken för LP-skivor av dammsugar-munstycken. Hur har ni gjort dom?
Någon som har någon bild att visa kanske?

Gör ni hela rengörings-processen på skivtallriken, eller gör ni det med lp-skivan i näven, eller hur gör ni?

Jag skulle iaf bli mkt lycklig om någon kom med en riktigt utförlig beskrivning av hur ni går tillväga... gärna med bilder oxå!

Hur bra mår dammsugaren förresten, när den får vätska i sig?

www.scaar.net
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:10:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Själv ligger jag på soffan och kastar frisbee med mina cd-skivor.
Lyckas jag pricka cd-släden så blir det musik om jag orkar trycka på knappen på fjärrkontrollen.
Dammsugare? Rengöringsmedel? Skämtar ni?
Jag trodde detta var ett forum för karlar.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:17:32  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Originally posted by Comus

Tjena!
Nu skriker väl de flesta men....
Jag brukar använda mig av vanligt vatten och yes diskmedel, tappa upp 10 liter fingerljummet vatten i en väl rengjord diskho, droppa sedan i 2 - 3 droppar diskmedel (som fettlösare).
Jag brukar sedan använda en fin kökssvamp som doppas i vattnet och drar den längsmed spårriktningen, efter en avsköljning under kranen torkar jag skivan med en gammal t-shirt och ställer den mot väggen i 5 - 6 timmar för att dunsta av ordentligt.

Detta sätt har jag använt mig av i 20-talet år och skivorna blir kalasfina.
Du kan ju testa med någon skitig sunkskiva först och se om du blir nöjd.

Mvh /

(SKRIK) Jag med I väntan på att 'skivtvättsprojektet'(B&O 1202) skall bli färdigt, kör för närvarande med de gamla USSR favoriterna 10-års planer, så använder jag Yes & vatten var lite för varmt en gång i början = Taco Belle

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:18:46  Show Profile Send nin a Private Message
http://www.discdoc.com/
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:24:42  Show Profile Send Thomas A a Private Message
NikkiSix,

sök på forumet; det är beskrivet tidigare. Dock utan bilder.

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:29:05  Show Profile Send Hepcat a Private Message
jag har i princip bara kortat ner stråna och rengjort den väldigt väl men jag vet att de finns de som kortat av stråna och satt fast nått mjukt tyg liknande plysh eller nått sådant. damsugaren mår inte bra om den får i sig för mycket vätska lite grann tål iallafall min.
jag har också använt diskmedel och vanigt vatten en gån iteiden samma metod fungerar skapligt men man får inte ut skiten längst ner i spåren.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

lindvall

1683 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:34:37  Show Profile Send lindvall a Private Message
En högtrycksspruta kanske skulle gå bra?
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  18:04:26  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Nä, då riskerar man nog bara att blåsa runt skiten i de små fina vindlingarna i spåret. Tycker det verkar vanskligt. Dessutom blir det dyrt med så mycket destillerat vatten...
:-)
Mvh
Pekka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000