Enormt trevligt forum det här. Snubblade över det ikväll och sitter fortfarande kvar här och kollar runt. Mitt problem är att jag häromdagen köpte ett par GX-15 av en god vän. http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=703429%20&cart_id= Den högra står väldigt nära TV:n och stör bilden rätt så ordentligt. Hur skärmar jag på enklast möjliga sätt? Måste jag sätta magneter motpols eller finns det något material som jag kan sätta på sidan på lådan? Det enklaste för mig hade varit att skärma utan magneter, men om det inte går var hittar jag magneter? Ljudia är inte till någon hjälp där och att möblera om hemma är tyvärr praktiskt omöjligt. Tacksam för hjälp. /Knuda
Magneten ökar BL något (generellt sett) och ger ett något lägre Qts. Frågan är hur mycket det gör i det enskillda fallet. Testa om du märker någon skillnad.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Tacksam för alla svar. Finns det inte någon möjlighet att skärma lådan med något material eller måste jag använda magneter? Det är alltså bara den vänstra sidan som är nära TV:n. /Fibbel
Det går att skärma med metallplåt runt magneten också. Ska helst vara mymetall men det funkar nog med de flesta vanliga plåtmetaller också. Iaf tillräckligt för att rädda TV:n.
De flesta färdigskärmade högtalare använder sig av plåtskärm. Kolla med HIFIKit om de säljer färdiga kåpor.
Försök med en platta vanlig stålplåt. Det diskuteras om huruvida den ska vara nära tv:n eller högtalaren. Det kan du ju testa själv. Det är ju billigt/gratis. En kille på Home Theater Forum jag snackade med hade lagt en sån stålplatta ovanpå tv:n. Han höll sedan en 15´ PA-bas i olika positioner ovanför tv:n utan att få störningar i bilden.
Hifikit har en del lösa kåpor, med både magnet och plåt. I och för sig har jag bara sett såna som passade till SEAS P14/T14 element, men de passar säkert till andra oxå.
/L
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
Du kan få köpa mina motmagneter som är köpta på BRL billigt
Har 2st av de stora och 1st liten liggandes i orginalförpackning i garderoben. Ej använda. Var tänkta att ha till en center men den ideen är skrotad sen länge...