HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken typ dator?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2014/02/23 :  16:28:22  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej,

Jag är intresserad av att koppla en dator till min DAC. DACen har ingångar för Firewire, SPDIF Coax, SPDIF Optical och AES/EBU.

Vilken typ av datorutrustning är vettigast att koppla in? Mac? Hur funkar Thunderbolt och Firewire ihop? PC tillsammans med någon typ av interface?

Tacksam för råd.

Mvh,
Jaybee

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/02/23 :  16:46:19  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Lättast är att använda optisk.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/02/23 :  16:49:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
De flesta bärbara PC har även de FireWire, åtminstone de som är ngt år gamla.
Annars finns ett flertal varianter på omvandlare, t.ex. M2Tech Hiface 2, eller t,ex. Gustard U10. Båda gör ett väldigt bra jobb med att omvandla USB till digital ström.
Mitt eget val blev Mac Mini med iTunes/Amarra och USB-AES/EBU omvandling mha Gustard U10. Funkar mycket bra!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2014/02/24 :  17:50:46  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej,

Tack för tipsen.

Nya Macar verkar inte finnas med Firewire längre utan det är Thunderbolt som gäller. Hur funkar det att köra Thunderbolt till Firewire? Någon som vet eller har provat?

Kanske man ska köra ett PCI-kort med Firewire in- och utgångar till PCn istället?

Mvh,
Jaybee
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/02/24 :  18:45:53  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Varför inte välja USB eller optisk? Firewire eller Thunderbolt känns som sista alternativet?
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2014/02/25 :  10:10:37  Show Profile Send Örjan a Private Message
Mac Mini av senaste modell har både Firewire och Thunderbolt

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/02/25 :  12:41:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Och optisk.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2014/02/27 :  23:37:19  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag har experimenterat en del med en alternativ variant de senaste veckorna. Wimp HiFi för musikbiten och så sent som idag har jag fått igång min nas med Plex media server installerad. Jag tror att man ska kunna köra musik från den också? Iaf så streamar jag det mha iPad och AppleTV där hdmi går till TV'n och toslink till dac'en.
Det är nog första gången jag känner att det datoriserade systemet faktiskt blivit riktigt smidigt och rumsrent. Med nas'en som källa behöver jag inte ha den stora datorn igång och allt går att streama trådlöst.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2014/02/28 :  11:03:38  Show Profile Send dwain a Private Message
Varför inte en laptop som streamar över till apple-tv?

Köp för guds skull dock inte mac! Det funkar uruselt med airplay. Jag köpte själv senaste 13 retina och ljudet små hackar via airplay hela tiden. Samma sak med polarens mac som är samma modell. Jag har även haft det problemet med senaste imac och macbook air.

Jag löste det genom att installera windows på macen och köra airfoil! Funkar perfekt då. Inget lagg och ljudet blir utmärkt.

Har även airfoil på den stationära windowsburken och det fungerar utmärkt där. Verkar bara vara strul när det gäller macarna.

Min ipad funkar bra också!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/02/28 :  13:00:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Köp för guds skull dock inte mac! Det funkar uruselt med airplay. Jag köpte själv senaste 13 retina och ljudet små hackar via airplay hela tiden. Samma sak med polarens mac som är samma modell. Jag har även haft det problemet med senaste imac och macbook air.


Öhhh? Skippa gärna liknande kategoriska uttalanden...
Jag har hittills aldrig haft några som helst liknande bekymmer med mina Mac'ar.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2014/02/28 :  20:39:27  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag skriver bara vad jag upplever? Om 5-6 macar (nya sådana också) gör exakt samma sak dvs hackar med airplay, ja då är det enligt mig inget som funkar något vidare!

Sen vad andra påstår är en annan sak ;)

Jag har suttit hemma hos folk som påstår att det funkar perfekt med airplay och macbook, ändå konstaterar man att det hackar och har sig.

Att påstå att Apple inte krånglar är faktiskt fel! Lika fel som att påstå att de aldrig får virus (4 dagar så packade min ihop med virus, nu kör jag antivirusprogram i den!)

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/02/28 :  20:49:58  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Märkligt att man kan ha så olika upplevelser, jag har kört mac i 5 år utan antivirus, inga problem. Har förvisso bara provat airfoil några timmar, men inga problem då.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/02/28 :  20:52:04  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Jag har en vanlig halvgammal workstation med ett musiland externt usb ljudkort inkopplat, funkar finfint att spela upp ifrån. Kör optiskt därifrån in i minidsp
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2014/03/03 :  18:19:33  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej,

För mig som är nybörjare på att koppla datorn till stereon så verkar det smidigast att köra Firewire mellan typ en Mac Mini och min DAC.Då slipper jag att skaffa PCI-kort med Firewire eller optisk utgång till PCn eller att skaffa någon typ av interface.

Min DAC har Firewire 400-ingångar. En Mac Mini har en Firewire 800-utgång. Vilken Firewire-kabel behöver jag?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/03/03 :  19:29:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det finns massor av alternativ att testa, ett sätt att komma igång är dessa alternativ:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/firewire
Det funkar i de flesta fall utan mankemang.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2014/03/03 :  19:35:28  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag har också problem med airplay över mac... men bara om jag tar ut optisk signal från airporten, analog funkar men låter sämre.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/03/03 :  23:28:38  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Jag har testat med min pc-laptop från 2003 med spdif till dacen och det var inga problem. Inte heller med en något nyare lånad från jobbet.
Nu har jag en sprillans värsting pc-laptop men kommer nog snart att sätta ihop en fläktlös mini-pc som matchar dac och steg i utseendet. Billigt och funktionellt. Kan sen styras med mobil eller dator med fjärrrskrivbord.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/03/03 :  23:53:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Den här Gustard U10 var går den att köpa ? Är den billigare,dyrare och bättre än M2Tech Hiface 2

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2014/03/04 :  06:58:48  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Nu vart jag nyfiken, vad vinner han på att inte köra usb direkt från datorn till dacen ?

[i][purple]
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/03/04 :  07:04:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
FBK, jag köpte min via eBay. Känner inte till om det finns ngn handlare som säljer den under annat namn här i europa.
Sök på "Gustard XMOS" så hittar du en eller ett par varianter.
Ca 500:- billigare än Hiface 2 M2Tech men enligt flera entusiaster på andra forum så har de gjort sig av med sin M2Tech Evo, med separat nätdel till förmån för denna.
Jag kan bara relatera till min gamla Hiface 1, och den är inte på samma planhalva...

OBS! Jag kör Mac och behöver därmed inte dribbla med drivers för denna, men det är väl ev. en brist om man är känslig. Har inte testat den i PC världen ännu. (drivers medföljer, men jag litar inte på dessa instinktivt)
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2014/03/04 :  07:49:57  Show Profile Send rogerjons a Private Message
quote:
Nu vart jag nyfiken, vad vinner han på att inte köra usb direkt från datorn till dacen ?


Svårt eftersom han inte har någon USB-ingång på dacen?
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2014/03/04 :  08:59:45  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Rogerjons: aha då förstår jag, trodde att det var av ren ljudvinst, men då är det solklart ! Tack :)

[i][purple]
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2014/03/09 :  11:43:45  Show Profile Send markusA a Private Message
Tänk på vad du skulle tycka bäst om när det gäller GUI, handhavande och möblerbarhet. Jag hade ett tag en htpc och den hade ett högfrekvent tjut tom som avstängd. Inte så skoj...
Tillbaka till ritbordet den gången.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000