HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur viktig är en bra lödning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/10 :  18:34:54  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag gjorde en kabel för ett tag sen men lödningen blev inte så bra.
En ledare sitter inte fast alls bra och vissa ser nästan ut som dom är kallödda. Min fråga är om det har någon betydelse om lödningen är bra eller räcker det att signalen/ledaren går dit den ska?
Jag har själv inte märkt nåt problem med ljudet..det handlar heller inte om nån dyr kabel direkt...priset låg på ca 25 kr metern..

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/10 :  19:00:44  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Löd om !
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/10 :  19:18:24  Show Profile Send marbrink a Private Message
ok...hmm...har tyvärr inte lödutrustning hemma o så...får väl skaffa det och göra ny beställning från elfa...=)
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/02/10 :  20:31:35  Show Profile Send no_85 a Private Message
Du kan löda samma kabel igen, funkar utmärkt med samma kabel om du har tennsug el. tennsugsfläta.
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/02/10 :  21:01:03  Show Profile Send Rishna a Private Message
Lödningen är viktig så till den grad att den måste vara riktigt bra för att hålla länge och uppfylla sitt syfte att vara bättre än t.ex. sockerbit eller tvinna + eltejp.

Rugga, putsa var ände metall/kabel du ska löda så att smuts, oxidation och fett(ofta från fingertopparna, ajaj) försvinner. Därefter kan du med fördel värma resp. del och förlöda (som jag kallar det) för att så småningom låta de två komponenterna smälta samman under gemensam uppvärmning.

Det är viktigt att inte värma för länge. "Övervärmning" blir du varse när lödtennet skiftar färg från silverblankt till aluminiummatt. Lödningen ska vara blank och silverglänsande. Då håller den bäst.

Viktigt att tänka på är också att lödkolven/pennan ska vara rengjord innan användandet. Det går bra att putsa med fin smärgelduk på t.ex. lödkolvens kopparspets (min är från Clas Ohlson).

Ps. Jag är en vanlig grundskollärare som undervisar svenska och SO och inte nån ingenjör eller elektriker. P.g.a. detta känner jag mig trygg om något jag skrivit är felaktigt eller leder till personskador. Ds.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/10 :  21:05:14  Show Profile Send Jadde a Private Message
En bra lödning är A & O
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/02/10 :  21:07:09  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Välkommen in i spelet Rishna!

Håller med om alla ovan punkter, utom din sista! Den "enda" rengöring man skall göra på en lödspets, är att använda en fuktig svamp, som man med jämna mellanrum torkar av spetsen på, under lödarbetet.

Detta är sant, tills man för första gången skaver av "skyddshinnan", som spetsarna ofta är pläterad med, med hjälp av smärjelduk eller fil. När man väl gjort detta, finns ingen återgång till det normala. Då MÅSTE man slipa, slipa, slipa på spetsen (eller köpa en ny).

I övrigt håller jag med om att en lödning helst skall fungera bättre än tvinna + eltejp. ;=)

Ha det gott,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/10 :  22:19:12  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Denna hinna nöttes av ganska kvickt på min Biltema-lödpenna. Inte så mycket annat att göra än att slipa varje gång man ska löda.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/10 :  22:49:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det finns rostfria spetsar. Använd sådana! Helst!
Schweitsarens kommentare håller jag med till fullo!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/10 :  23:23:49  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Har man en gång använt en Weller lödstation, finns det ingen återvändo =)

/Marcus
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/10 :  23:38:57  Show Profile Send marbrink a Private Message
Ok...tack för alla svar...det är inte de att jag har dålig på att löda eller nybörjare för jag har jobbat lite med att löda kablar åt ett företag(inget hififöretag)...men just den här kabeln blev dåligt lödd och jag undrade vilken betydelse det har för ljudet egentligen eller om det bara är en hållfasthet fråga... =)
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/11 :  00:13:20  Show Profile Send Nagref a Private Message
m: Det är viktigt för både ljudet och hållfastheten.

e96mlo: Själv kör jag med Ersa och det är rätt vanebildande det oxå!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/02/11 :  15:24:52  Show Profile Send Wizard a Private Message
Kan rekommendera Pace digitala lödstation, den gör att man vill löda på allt bara för det är roligt att löda med den.

Wizard
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000