HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Har någon testat fyrflätad 0,1mm signalkabel ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:35:12  Show Profile Send bassman a Private Message
Alltså sån som Svalander rekommenderar och även säljer?
Lackad koppartråd, ser nästan ut som hårstrån.
Inte speciellt dyr att tillverka, ca en 50-lapp för tråden + kontakter.
Verkar dock lite ömtålig.
http://www.svalander.se/teknik/kablar/interconnectp.htm

Själv har jag 3-flätad Cat5-kabel, som högtalarkablage, låter finfint.
Detaljerat, utsträckt och snabb. Det är den enkarderliga typen (för fast installation).
Har även gjort 4-flätad EKK-kabel till högtalarna (4x2,5mm, tror jag).
Den är stel! Står av sig själv.
Ger bra bas, men lite avrundad diskant och låter lite stökigare än CAT5.

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2003/02/11 16:39:13

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/11 :  18:29:09  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Intressant interconnect. Jag och en kompis pratade om att göra en liknande variant för ett tag sedan. Hans högtalarkablar är ju också intressanta, minst sagt. Fast sjutton vet om jag inte hade valt att köpa passande PTFE-slang på Elfa och dragit koppartrådarna igenom innan flätning... Lackisoleringen är nog så stark, men jag skulle nog inte våga lite på den när man kör kopplat till mycket dyr elektronik.

Kolla även in http://www.diyhifisupply.com/parts/cable&wire.html för fler intressanta interconnects och högtalarkablar. De också koppartråd, men då med PTFE-slang som extra isolering. Tänkte prova det snart då jag kommer få över både 0,71mm (innerdiameter) PTFE-slang och 0,6mm koppartråd när jag renoverar mina Sonab OA116. Ska slänga ihop ett par interconnects och prova.

Förresten en annan sak som slog mig... precis som du säger så lär ju Svalanders interconnect vara mycket ömtålig. Men varför inte dra den genom en PTFE-slang? Skaffa PTFE-slang med runt 1mm innerdiameter och dra hela den flätade härligheten igenom den?

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/11 18:46:43
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000