| Author |
Topic  |
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 18:42:57
|
Har allt sedan inköpet av dessa fötter (till högtalarna) varit väldigt nöjd. Har liksom inte tänkt så mycket på det hela. Och så idag fick jag för mig att prova orginal-spikesen. VA!! Allt blev mycket bättre!! Precis som om nån putsat ett fönster. Ljudbilden blev mer exakt och det lät mycket rappare. Så nu är SD-tassarna förpassade till min lilla pryllåda. Funderar ev på att ha dem som vibrationsdämpare, till soffan... Alla ni med heta prylar verkar ju gilla att ha puckar under era spikes, vad är det för nåt?
//Henrik |
Almost cut my hair |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 18:50:09
|
| säker på att allt blev bättre och inte bara annorlunda?? prova att byta tbx till sd om några veckor å se om allt blev sämre? Själv tycker jag att sd funkar bäst för det mesta...men inte på alla golv med alla högtalare... |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 18:56:02
|
| Fullständigt blytungt ultrasäker. Skulle vilja påstå att jag borde tänkt i dina banor när jag bytte till SD-foten... |
Almost cut my hair |
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 18:59:08
|
| Min erfarenhet är att de fungerar bättre till små stativare än stora golvare. |
 |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 19:00:57
|
När jag petade sådana under högtalare funkade det bra, mycket bra. Kunde inte vara utan dem. Sen uppgraderades högtalarit och behovet fanns inte längre. Idag står de under elektroniken och gör fin fin nytta igen.
/Mattias |
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 19:14:21
|
quote: Originally posted by drgreen
säker på att allt blev bättre och inte bara annorlunda?? prova att byta tbx till sd om några veckor å se om allt blev sämre? Själv tycker jag att sd funkar bäst för det mesta...men inte på alla golv med alla högtalare...
Helt enig! Avhänger av golv och högtalare. Vil inte unnväre dem - anvennes ochså under min EMC1 CD-avspiller.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 19:19:13
|
Bakom tavlor, eventuellt som kablageunderlägg, under blomkrukor, till skivpuckar och fjärrkontroller. Där har vi bra användningsområden för Sonic Design kuddar. Resten tror jag inte på... |
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:03:01
|
quote: Originally posted by Timbre
.............Resten tror jag inte på...
Hej Timbre - du skal inte tro, du skal veta! Med andre ord - du tror ikke på de virker, men du vet det inte! Viden er magt, tro er religion! .....  
|
|
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:05:19
|
Om du hör skillnad mellan SD-fötter och spikes, det är DÅ du verkligen behöver SD-fötterna! Med största sannolikhet så står dina högtalarlådor mer stilla med SD-fötterna och det fortplantas också mindre vibrationer ner till underlaget. När man har två ljudliga alternativ att jämföra med, det ena rappt och ljust och det andra lite grått och tråkigt, är det ofta det lite tråkigare alternativet som är det mest korrekta (minst färgade), även om det ljusa rappa kan kännas kul för stunden.
Tycker det var ett bra förslag att byta tillbaka till SD-tassarna efter nån vecka, och ge under tiden akt på tendenser till "sameness" i din anläggning, d.v.s. att alla skivor du spelar får en liknande klangbild över sig. Jag tror det är lite av nyhetens behag som gör att du nu föredrar spikes. Fast om du tycker så har jag ju inget mer att säga om den saken.
Timbre, ölunderlägg känner jag rätt så väl till men "kablageunderlägg"!?! |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:12:24
|
Om jag skulle räkna upp alla ljudprylar jag har provat med SD-kuddar skulle du snabbt bli uttråkad. Så jag tror inte på dig heller när du säger att det fungerar... Lika lite som jag tror på SD-reklamen... Har inget med religion att göra utan är bara vanlig svensk vardagsmisstänksamhet... |
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:21:41
|
quote: Originally posted by Timbre
Har inget med religion att göra utan är bara vanlig svensk vardagsmisstänksamhet...
Om den er lik dansk vardagsmisstänksamhet..... så er allt håp ute!   |
|
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:31:57
|
jag har för mig SD-foten fungerade bra som skivpuck på NAIM CD spelare det var några år sedan jag hörde dem på det sättet.
|
www.selleri.de
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:32:01
|
Jag misstänker att det är just så... 
Men allvarligt talat, SD-kuddar kan få den mest utraupplösta CD-spelare att förvandlas till ett svampigt, beslöjat vrak... |
 |
|
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:34:28
|
| Om man hör skillnad bättre eller sämre så måste det ju hända nånting i alla fall.Så nån nytta gör dom ju. |
Skeptiker |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:44:14
|
| jo vi testade att ställa naimen på SD fötter och vips vad man kunde trolla fram svampighet och döda musiken lät väldigt oengagerande. lite grand som om det var ett band som inte repeterat som man lyssnade på. |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:06:56
|
Ja, jag gick på SD-myten. Några SD-kuddar här och lite Vibra Absorbent där och musiken blev bara såsigare och såsigare. Varje gång jag varit på besök med mina skivor hos bekanta, var det samma antiklimax att spela dom hemma. Tills jag insåg sambandet och tog ett direktavhopp från mjukissvängen... 
Dom fanns ju även i "audiofilutgåva". Mässingsförsedda och vackert glimmande. De´ va´ fräckt till Accuphase...  |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:27:36
|
| Så här är det. Det låter bättre utan SD-kuddar, hemma hos mig, i mina öron. När jag köpte kuddarna, efter att jag läst test i den mycket välskrivna tidningen HIGHfidelity, tyckte jag även då att ljudbilden förändrades. Jag gick ifrån spikes till kuddar den gången. Testade fram och tillbaka och tyckte mig få en bättre basgång med SD. Däremot tyckte jag ljudbilden blev grötigare men beslutade mig ändå för att köra med SD ett tag, fyra månader senare bytte jag tillbaka och nu tycker jag verkligen att allt fallit på plats. Sångarens röst är mycket mer verklig,lättare att följa och mer utmejslad. Så då borde det väl vara bättre? Jag kommer säkert att få återfall och prova med dem under igen, men det lär dröja... |
Almost cut my hair |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:29:29
|
Btw, jag har SD-fötter under all elektronik. Timbre, du har ju provat både det ena och det andra detta är alltså inte att föredra heller? Några råd? //Henrik |
Almost cut my hair |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:32:29
|
På beskrivningen du ger tycker iallafall jag att det låter som om det är bättre utan SD fötter. just det faktumet lättare att följa med det är så jag utvärderar åtminstonde.
mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:34:51
|
De gånger jag har hört med sd fötter har jag tyckt det varit svårt att följa med i melodierna det är iockförsig inte så många gånger jag hört med saker uppställda på SD.
mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:36:47
|
Börja med CD-spelaren. Bort! Tre stycken A.R.T. Big Feet direkt mot bottenplåten kan vara en chockerande upplevelse. Bor inte du i Göteborg... |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:43:25
|
| Nepp, bor i Sundsvall. Här fins INGET att prova, denna brist på prylar gör det ganska så svårt att bilda sig en uppfattning om saker och ting. Tex det roligaste i kabelväg som finns för hemlån är nån TaraLab-kabel hos Hifi-klubben. Inget ont om dem, men det är tråkigt att inte kunna skaffa sig fler erfarenheter av hur olika saker påverkar ljudet. |
Almost cut my hair |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:54:39
|
De´ va´ synd... Sundsvall låter kul men är lite långt... Det är alltid lurigt att beställa tweaks utan att prova först. Har du gott om ishockeypuckar...  (skämtar alltså inte).
|
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 22:14:42
|
Har inte så många puckar nej. Men min polare jobbar på Stadium så det är lätt fixat. Du är alltså dödligt allvarlig nu?
"När man har två ljudliga alternativ att jämföra med, det ena rappt och ljust och det andra lite grått och tråkigt, är det ofta det lite tråkigare alternativet som är det mest korrekta (minst färgade), även om det ljusa rappa kan kännas kul för stunden."
Vem fan har tid att ha tråkigt? Jag lyssnar på musik för att bli glad!
|
Almost cut my hair |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 22:25:56
|
quote: Originally posted by Jadde
Min erfarenhet är att de fungerar bättre till små stativare än stora golvare.
Säg inte det, mina JM Lab Electra mådde bättre med kuddar än spikes, kan nog variera lite, man får prova sig fram, men till små stativare är det absolut bättre med kuddar, för att inte tala om i sängen  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 22:38:51
|
Jag har en kompis som länge använde (nya) hockeypuckar under sin Accuphase DP-55. Om du tar sex stycken, limmar ihop dom två och två (obs ej dubbelhäftande tejp) och sedan placerar "dubbelpuckarna" direkt under bottenplåten på CD-spelaren finns en möjlighet att du kan ringa in åt vilket håll det drar. Spelarens ordinarie fötter skall ej ha kontakt med underlaget. Du måste flytta omkring puckarna och ett bra utgångsläge är en puck under drivenheten, en under trafon och den tredje för balansen. Spela så en vecka och gå sedan tillbaka till kuddarna. Finner du att det verkligen blev en förbättring, kan det vara värt att öppna plånboken och investera i kolfiber- eller grafitprylar. Accuphasepolarn fyndade puckar på nå´n stormarknad och kom väldigt billigt undan. Idag använder han Black Diamond Racing... |
 |
|
Topic  |
|