| Author |
Topic  |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 22:42:31
|
quote: Men allvarligt talat, SD-kuddar kan få den mest utraupplösta CD-spelare att förvandlas till ett svampigt, beslöjat vrak...
SD-fötter har för mig (nästan) gjort underverk. Vissa passager vid vissa volymer går inte ens att spela utan att många spelare skippar skivan. Det handlar då om lågbas och extrema ljudtryck. Det ger en indikation om att lasern får det lättare att läsa med SD-fötter under. Det handlar om luftburna vibrationer och inte om underlag eftersom det inte hjälper vad jag än låter spelaren stå på för bänk eller golv. SD-fötter i mellan tar ner vibrationsproblemen rejält. Hos mig förvandlar SD-fötterna ett vrak till en fungerande spelare vid vissa situationer. 
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 22:44:58
|
| Gissa om jag ska handla puckar imorrn... Sånt här gillar jag, fixa och trixa. Yiihaa! |
Almost cut my hair |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 22:57:55
|
He he, jag bara väntade på den...
kentkreitler har inget att förlora. SD-fossingarna är ju redan inköpta och sex ishockeypuckar fick min kompis tag i för mindre än en hundring. Det var visserligen ett par år sedan, men det går väl att upprepa...
Sedan spelar du HÖGT Kent och berättar för oss vad som hände...
|
 |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 23:12:32
|
Jag råkar bo i ett gammalt hus med golv som har fullt synligt "gung" Jupp,om man går för nära högtaleriet observerandes dess läge i vertikalled så ändras detta läge i förhållande till gångarens kraft vid nedsättande av fot.Golvets instabilitet märks väldigt väl vid stampa takt under vinylavspelning t.ex----det är ett bra sätt att testa bashögtalarkonens maxutslag.SD-fötter under högtalarna är ett måste.Skivspelaren däremot står på tungt och stabilt underlag eftersom den har fjädrande upphängning,testade med SD,det blev dubbelsvaj kan man kanske säga 
|
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 23:20:24
|
I stället för att ständigt fightas om dessa olika dämpare, skulle vi inte kunna skramla ihop till ett litet paket med olika varianter som skickas mellan medlemmarna (de som betalt). Då kan man prova själv. Sedan kan paketet säljas och vi får förhoppningsvis tillbaks det mesta av pengarna. Jag är visserligen nöjd för närvarande med mina, Daruma under CD och A.R.T Q-dampers under högtalarstativen, men det kan ju finnas ännu bättre!
|
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 23:25:39
|
Timbre, varför ska man limma ihop 2st puckar? Räcker det inte med att använda 1st (x3). |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 23:37:30
|
Bra fråga... Det blir alldeles för enkelt...nä, först och främst måste apparaten upp så att originalfötterna blir hängande i luften och sedan är skiktlimmad puck mer effektiv (Karlssons Klister går bra... ) än en vanlig simpel enkelpuck... 
Det blir dessutom mycket fräckare... |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 23:42:41
|
| sen ska man se till att få dom puckarna som är ribbade på sidorna så ser dom precis ut som BDR puckar också =) |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 23:44:28
|
quote: Originally posted by ekman
sen ska man se till att få dom puckarna som är ribbade på sidorna så ser dom precis ut som BDR puckar också =)
Finns kanske stor risk att kompisarna tycker att manär helt "puckad"  
|
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 23:48:32
|
Så vaknade dråpligheten... |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 23:52:13
|
quote: Originally posted by Timbre
Så vaknade dråpligheten...
Sent skall syndaren vakna  |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 00:19:16
|
Det är viktigt att komma ihåg att spikes inte dämpar högtalarens rörelser på det minsta sätt, utan tvärtom överför vibrationer till golvet med mer oljud som följd, och att ett högtalarlkabinett med fast koppling till omvärlden rör sig mer (distar) när den spelar. Att den står still när den är tyst är ju till föga glädje för den som gillar musik! Om man av politiska skäl har svårt för SD-fötter kan man lägga valfri mjuk matta eller filt under högtalaren. Det har jag själv gjort, mest för att jag inte orkat väga högtalarna än. Allt som frikopplar högtalaren från omgivningen är av godo. Det känns angeläget att invända mot den både felaktiga och raljanta debatt som emellanåt förs kring mjukisfötter - både under högtalare och apparater - på detta för övrigt trevliga forum. Låt oss varken göra detta till en åsiktsfråga eller för den delen överdriva betydelsen av högtalarunderlaget. Om man har uppenbara problem med ljudåtergivningen bör de sökas på annat håll. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 00:20:53
|
| varför ska man inte göra det till en åsiktsfråga??? det är ju precis vad det är |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 00:37:14
|
quote: åsiktsfråga
Vilken var frågan?
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 01:38:52
|
| sdfötter bra för ljudet eller inte antar jag? |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 02:03:27
|
pekka.j, Att påstå att en mjuk matta eller filt "frikopplar" högtalarna från omgivningen är väl att överdriva en smula?! Krävs nog mer avancerade lösningar för detta, inte ens Base-plattor klarar väl detta?
Eller det var kanske inte så du menade?  |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 07:20:25
|
Jaha, Pekka...
"Om man av politiska skäl har svårt för SD-fötter kan man lägga valfri mjuk matta eller filt under högtalaren."
Det handlar inte om politik, det handlar om egna lyssningserfarenheter och bortkastade pengar.
"Det känns angeläget att invända mot den både felaktiga och raljanta debatt som emellanåt förs kring mjukisfötter - både under högtalare och apparater - på detta för övrigt trevliga forum"
Om vi trots allt skulle ta och blanda lite politik i soppan så undrar jag varför just Sonic Design och deras kuddar är så oantastbara? Är det en högre makt? Här har förts både raljanta och felaktiga debatter runt lite av varje. Det är tydligen helt i sin ordning för inte har jag sett några invändningar från din sida förrän nu...( ) |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 08:01:12
|
Det skulle vara intressant om någon som gillar koner/spikfötter el dyl har någon länkhänvisning som förklarar de fysikaliska fördelarna. Egna fysikaliska resonemang går också bra. Jag har aldrig sett det nämligen. Inga förklaringar om hur "ljudet blir", tack.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 08:15:11
|
På mina QLN-Signature föredrar jag koner mellan högtalare och stativ. Jamo Consert 8 kräver kuddar. Ljudet blir lite hårdare och subjektivt livligare med koner medans kuddarna gör ljudet mjukare och lugnare. Vad är rätt eller fel? Det som passar högtalarna bäst förståss! |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 08:21:00
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
På mina QLN-Signature föredrar jag koner mellan högtalare och stativ. Jamo Consert 8 kräver kuddar. Ljudet blir lite hårdare och subjektivt livligare med koner medans kuddarna gör ljudet mjukare och lugnare. Vad är rätt eller fel? Det som passar högtalarna bäst förståss!
Håller med, har ett par Jamo Concert 8 och kuddar funkar absolut bäst !!  |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 08:28:47
|
| Man anar mer än litet psykologi här. Mjukfotsljud beskrivs genomgående som "mjukt", "luddigt" o.dyl. medan spikfotsljud beskrivs som "skarpt", "klart", "hårt" etc. Själv tror jag, baserat på både praktisk erfarenhet och teori, att mjukfötter (åtminstone under högtalare) framför allt ger mer bas vilket kan upplevas som bra eller dåligt beroende på lyssnare och situation. Mer bas kan exempelvis uppfattas som att ljudet blir grötigare och luddigare även om basen i praktiken är renare (mindre distorderad). |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 08:37:13
|
Kuddar under mina högtalare = tråkigt ljud... odynamiskt, blurrigt, jobbig ljudbild, dåligt focus, microdetaljer försvinner. Testade sd fötter under ett S150 Advantage steg... det var inget skoj.
Nu står högtalarna på orginalspikar och ART Q-dampers och steget på ett Audiopointställ http://www.audiopoints.com/sistrum.html Skillnaderna (för mig då) är extrema!!
Sen kan jag hålla med om att ljudet blir softare och goare med sd fötter... men det är inget ljud jag eftersträvar själv.
|
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 08:42:58
|
quote: Originally posted by Neodynium
Kuddar under mina högtalare = tråkigt ljud... odynamiskt, blurrigt, jobbig ljudbild, dåligt focus, microdetaljer försvinner. Testade sd fötter under ett S150 Advantage steg... det var inget skoj.
Nu står högtalarna på orginalspikar och ART Q-dampers och steget på ett Audiopointställ http://www.audiopoints.com/sistrum.html Skillnaderna (för mig då) är extrema!!
Sen kan jag hålla med om att ljudet blir softare och goare med sd fötter... men det är inget ljud jag eftersträvar själv.
Har du testat att skippa spiksen och sätta högtalarna direkt på ART Q-dampers, de flesta som gjort tyckte det blev bättre och en polare med mig kollade med importören som hade fått denna rekommedattion av tillverkaren  |
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 08:50:11
|
Först en reflektion bara i all vänlighet så här på morgonen... Bara för att en pryl inte passar i den egna anläggningen behöver den inte vara det sämsta som uppfunnits, det värsta sen hjulet, uppeldade pengar eller liknande. Jag tycker mig märka att ofta blir det så att det man själv har förkastat är alltid rena skräpet som man måste varna världen för fast det KAN ju vara så att prylen i sig faktiskt är OK...
Jag har visserligen ingen "fashionabelt dyr" anläggning men när jag köpte mina QRS Callisto skaffade jag även spikes till dem. Upptäckte ganska snart att det lät inte bra, rått och skramligt. Så jag skaffade SD-kuddar och allt föll på plats. Jag har ett par ggr testat att byta tillbaka, alltid med samma resultat, jag "hör" spikesen... Så jag skaffade även SD till apparaterna och när jag satte SD under den sista apparaten föll allt på plats, jag har aldrig haft så rent ljud och så bra "tajming"... Sen kanske det finns nån superduperspike som är bättre men pratar vi prisvärdhet så funkar SD bäst för mig. M a o, i MIN anläggning med MINA prylar är de bäst! Om någon sen föredrar spikes med sina prylar, fine!
För det kan väl inte vara så att de ser för "billiga" ut, att man vill ha en fot med lite "coolt" utseende till den dyra elektroniken??  
/P
|
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 09:01:41
|
quote: Originally posted by Larsho
quote: Originally posted by Neodynium
Har du testat att skippa spiksen och sätta högtalarna direkt på ART Q-dampers, de flesta som gjort tyckte det blev bättre och en polare med mig kollade med importören som hade fått denna rekommedattion av tillverkaren 
Det har jag faktiskt inte testat... men det får man ju göra.. De kommer dock komma en bit lägre ner.. och jag som vill ha upp dem istället.. hehe (Jm Lab Mini Utopior).
Ang cool look så går ljudet först... jag har en hel del Sd fötter liggandes här hemma.. ibland testar jag dem på nya sätt men jag verkar vara en "spik" människa.. 
|
 |
|
Topic  |
|