HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aldrig mera SD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:04:02  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Min erfarenhet av SD kuddarna är att jag inte gillade dem under elektroniken... Med dom där blev allt bluddrigt, ljudbilden oprecis och basen svampig, när jag hade QRS Saturnus så funkade dom utmärkt mellan högtalare och stativ men när jag sen bytte till QRS Neptunus så funkade inte SD kuddarna bra alls under Neptunus. Där blev det Superspikes och under elektroniken finns det Base plattor.

Således, i min anläggning har det funkat med SD kuddar i vissa sammanhang men långt från alla... Det finns bara ett sätt att kolla vilken vibrationsdämpningsmetod som funkar bäst i sin anläggning och det är att låna hem och testa.

Sen känns väl kopplingen Sonic Design - Ingvar Öhman - LTS lite..... Hmmmmmmmm.....
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:04:19  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Det finns tydligen många uppfattningar om detta. Som jag skrev tidigare, mina erfarenheter av SD sträcker sig till mina prylar och mitt rum. Här låter det MYCKET bättre utan, har träningslyssnat nu på morgonen igen. Fler skivor och min uppfattning kvarstår. Nu väntar jag bara på att sportbutikerna ska öppna, sen Timbre, ska jag spela HÖGT!

Almost cut my hair
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:13:02  Show Profile Send B Peter a Private Message
Inget kan få igång Timbre som en debatt om SD-fötter :-)

SD-fötter fungerar bra under min elektronik, under vissa förutsättningar.
1) Komponentens vikt får inte ligga för nära "maxvikten" för SD-foten
2) SD-foten får inte placeras under komponentens egna, mjuka/halvmjuka fötter
3) Komponenten får i sig inte innehålla fjäderupphängning

Om man har en cd-spelare och bryter mot postulat (ähum) 1 och 2, ja då låter det så illa som Timbre beskriver (eller ännu värre). Däremot, med överdimensionerade SD-fötter och max 3 stycken under komponenten så ger de ett renare och tightare ljud än Soundcare Superspikes, åtminstone i mitt hifiställ.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:48:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Neodynium

quote:
Originally posted by Larsho

quote:
Originally posted by Neodynium

Kuddar under mina högtalare = tråkigt ljud... odynamiskt, blurrigt, jobbig ljudbild, dåligt focus, microdetaljer försvinner. Testade sd fötter under ett S150 Advantage steg... det var inget skoj.

Nu står högtalarna på orginalspikar och ART Q-dampers och steget på ett Audiopointställ http://www.audiopoints.com/sistrum.html Skillnaderna (för mig då) är extrema!!

Sen kan jag hålla med om att ljudet blir softare och goare med sd fötter... men det är inget ljud jag eftersträvar själv.

Har du testat att skippa spiksen och sätta högtalarna direkt
på ART Q-dampers, de flesta som gjort tyckte det blev bättre och
en polare med mig kollade med importören som hade fått denna
rekommedattion av tillverkaren

Det har jag faktiskt inte testat... men det får man ju göra.. De kommer dock komma en bit lägre ner.. och jag som vill ha upp dem istället.. hehe (Jm Lab Mini Utopior).

Ang cool look så går ljudet först... jag har en hel del Sd fötter liggandes här hemma.. ibland testar jag dem på nya sätt men jag verkar vara en "spik" människa..

Du får väl köpa några till så får du rätt höjd

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:55:40  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Egna fysikaliska resonemang går också bra.

Jag gillar dom inte men jag försöker. Spikarna bildar ett resonanssystem som ger vibrationer en aning högt upp i frekvens. Hos högtalare kan detta medföra att det sammanlagda ljudet låter aningen starkare och något färgat och att vibrationer tar sig ner i golvet ganska enkelt och det vibrerar mer. Detta kan ge sådana hörbara förändringar som är lätta att höra och vissa gillar det. Psykoakustiskt är det inte så svårt att förstå att vissa kommer att gilla det vid en enkel jämförelse med och utan spikes. Starkare ljud i sig själv är en ofta uppskatatd sak.

Hos elektronik, dvs med spikar under elektronik föbehåller jag mig rätten att ta det med en nypa salt och invänta blindtestresultat för att överhuvudtaget tala om hörbara saker. Inget ont ment. Ni känner väl mig vid det är laget. Det bör dock fysikaliskt ge samma resonansgrejor som vid högtalare bara mycket mindre.

Någon annan som vill försöka?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:12:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message

quote:
Originally posted by Pjotre
...
Sen känns väl kopplingen Sonic Design - Ingvar Öhman - LTS lite..... Hmmmmmmmm.....

Kom igen nu Pjotre, lägg ned. Du vet mycket väl att detta har pratats om tidigare om huruvida Ingvar är insyltad eller inte. Jag vill minnas att han själv redogjort för det på detta forum innan han blev avstängd och det torde vara den mest sanna källan än vare sig uttalanden från de som tvekar, andrahands- eller trdjehandsuppgifter. Annars är man snabbt inne i någon slags ryktesspridning som är låååångt från sanningen.

Jag tycker du kan skippa politiken och fundera över arbetsprinciperna istället såsom t ex varför en spikfot eller kon är bra, eller varför en vibrationsisolator skulle kunna vara bra.

Att just SD-foten skulle vara den enda vibrationsisolatorn som är "godkänd" är något felaktigt då de flesta mjukfotsanhängare tycks tro att SD-foten är det enda som fungerar. Det finns ju massor av vibrationsisolatorer för industrtillämpningar som kan åstadkomma samma resultat! Om du tycker att Ingvar har ditt eller datt baktankar eller vad du nu tror, så kan jag rekommandera dig minst tio stycken andra olika vibrationsisolatorer som är ungefär lika bra vibrationsisolatorer som en SD-fot.

Det är dock bra Pjotre att du provat olika varianter av underlägg. Då har du funnit vad du tycker passar dig. Men jag tycker du ska fundera mer i vidare termer kring om en spikfot (eller vibrationsisolator) verkligen kan förbättra ljudet. Jag ser inte att ljudet skulle kunna förbättras genom olika tillbehör, bara att det kan försämras*.

* Försämras på så sätt att oönskade vibrationer tillförs t ex golv eller att oönskade vibrationer tar sig in i elektroniken, och eventuellt därigenom orsakar ljudförsämring.

Hälsningar Johan
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:23:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
Pjotre, nu får du förklara !! är det något jag missat med
Ing. Öhman ?? Varför dessa ord ??

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:32:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Knoppen!

Nej något bråk är jag inte ute efter!

Men jag smålog lite när första gången läste rubriken i denna tråden och tänkte i mitt stilla sinne, "Nu ska vi se hur länge det dröjer innan LTS kommer SD foten till undsättning" Och mycket riktigt, först ut var John sen kom Pekka några timmar senare, sen dyker du upp och ber om "fysikaliska resonemang" men undanber dig förklaringar kring hur "ljudet blir"... Därför Knoppen, får jag lite citronsmak i munnen så fort SD foten debateras/kritiseras...

LarsHo: Om du går in på http://www.sonicdesign.se/articles.htm så skall du finna en "intervju" gjord av ägaren till Sonic Design med Ingvar Öhman samt artiklar skrivna av Öhman för Sonic Design... Slutsatser får du dra själv...

Men jag tror vi stoppar här, jag vill för allti världen inte dra igång denna debatten/kriget igen! Jag har min syn på detta kristall klar och det verkar John, Knoppen, Pekka mfl ha också...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:36:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hmmmm Pjotre, har ingen större lust att plöja igenom allt
den läsningen, får väl förbli nyfiken.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:38:05  Show Profile Send Timbre a Private Message

B Peters observationer är intressanta. Tre stycken direkt under bottenplåten med rejält tilltagen viktmarginal.
Måste testa.

Hur var det nu Sonic Design rekommenderade placering under CD-spelare...
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:40:39  Show Profile Send pekka.j a Private Message
En nyfiken fråga: ni som på olika grunder kommit fram till att ni "gillar" spikes eller "föredrar" dem framför mjuka underlag: har ni funderat på om det ni uppskattar inte i själva verket är den ökade förvrängning som kommer sig av en fast koppling till underlaget? Som jag skrev i förra inlägget: det är lätt att låta sig luras av statiska förhållanden (dvs att högtalaren står still när den är tyst) respektive dynamiska förhållanden (dvs vad som sker när högtalaren sätts att vibrera, alltså spela musik). Flera verkar ha hamnat i denna fälla, om man ska döma av kommentarerna om "svampigt" och "bluddrigt". Att diskutera vilket fjädringssystem som är mest lämpligt blir ju helt orimligt, eftersom det ena (spikes) inte erbjuder någon fjädring, utan tvärtom en fast upphängning!
Det har tidigare på detta forum tagits upp ett stort antal jämförelser med andra tillämpningar där ingen väl ens torde drömma om att sätta igång vibrationer utan att isolera dem från omvärlden, t ex tvättmaskiner och motorer i bilar. Orsaken är förstås att man vill att de vibrerande objekten ska hålla sig stilla - och tysta. Varför skulle högtalare fungera annorlunda?
Man ska heller inte låta sig luras att tro att det behöver vara särskilt avancerade grejor. Man kan pröva i vilken utsträckning högtalaren är frikopplad från golvet genom att putta på den. Om den vaggar trevligt fram och tillbaka kan man vara säker på att åtminstone inte alla dess vibrationer går ner i golvet, utan givetvis använder det mjuka underlaget att fjädra i. Därför kommer man långt med t ex 1 cm tjock filt (jag hade förpackningsmaterial från min skivspelare till hands) eller frottéhanddukar som viks ett par gånger.
Man bör eftersträva maximal mjukhet. Det innebär att man bör belasta sitt underlag så mycket att den precis klarar vikten. SD-foten går att beställa i viktanpassad version. Själv har jag haft små högtalare som inte varit tillräckligt tunga för den minsta foten. Då har jag klippt isär foten i fyra delar, och simsalabim, så flyter högtalaren så fint som den bör göra! Däremot är det riktigt att man inte ska kombinera mjuk upphängning med redan dämpande fötter, eftersom man då kan få motverkande fjädringssystem.
Och ja, Pjotre, kan man göra något för att motverka en del felaktigheten som förekommer i hifi-branschen, så självklart gör man det. Som jag skrivit tidigare, ett forum torde väl vara till för att sprida kunskap om olika fenomen inom vår hobby?
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2003/02/11 10:45:54
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:49:46  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Man bör eftersträva maximal mjukhet. Det innebär att man bör belasta sitt underlag så mycket att den precis klarar vikten."

Hmmm...kanske ingen ide´ att slå sig fram bland kartongerna och leta reda på dom...
Den varianten är redan färdigtestad för min del...
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:57:28  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej Timbre!
Hänger inte med i ditt något kryptiska resonemang! Vad är det du inte vill leta reda på?
Med vänlig hälsning
Pekka

Edited by - pekka.j on 2003/02/11 10:57:55
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:03:56  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

...t ex tvättmaskiner och motorer i bilar. Orsaken är förstås att man vill att de vibrerande objekten ska hålla sig stilla - och tysta. Varför skulle högtalare fungera annorlunda?...

Jag blir också förvånad när högtalare jämförs med motorer och tvättmaskiner som vi vill isolera oss helt ifrån.
Högtalare är väl annorlunda på det sättet att vi helt enkelt vill höra oljudet från dem.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:04:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Från det ena till det andra inom samma område. vinylspelare... Själv har jag en spelare som har en bottenplatta som står på 4st rätt hårda gummifötter, därefter tre stora fötter med tallriken på som oxo har en hård gummiupphängning. Spelaren står på ett hårt rack. Frågan är. Min bottenplatta. Funkar den som helt 'flytande' från vibrationer, eller blir det teoretiskt sett bättre att ta bort den eftersom tallriken i sig även har en hård gummifotsupphängning? Kaka på kaka, alltså jämförelse med sd-fot till en redan fjäderupphängd cd-spelare?

Borde inte denna dubbla gummifotsupphänging bli bättre egentligen? Eller blir t.ex en vibration från golvet istället förstärkt med dubbelupphängning? Hmmm... Jag inte inte själv provat spela utan bottenplatta eftersom jag gärna 'litar' på en kompetent tillverkare. Det låter ju trots allt riktigt fint.

bild:
http://www.nakedresource.com/gallery/na/na_spacedeck_2.jpg

Lite svårt att se, men där finns hårda gummifötter under bottenplattan och under de där tre stora fötterna. Inga mjuka saker, utan rätt hårda saker. Dock så pass mjukt att man får SD-känslan.

Jag läste nånstans om nån som tog bort bottenplattan o tyckte han fick mer liv i musiken. Själv vill jag ha det yttersta lugnet, med en bra dynamik och en kolsvart bakgrund. Detta har nottingham lyckats med i vilket fall som helst... Frågan är vad som ger mest rätt reoretiskt här.. med eller utan bottenplattan.. Orkar inte prova själv och sen är ju bottenplattan snygg oxo.

jaja... nu har jag skrivit tillräckligt. Back to coffee...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:05:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Hej Knoppen!

Nej något bråk är jag inte ute efter!

Men jag smålog lite när första gången läste rubriken i denna tråden och tänkte i mitt stilla sinne, "Nu ska vi se hur länge det dröjer innan LTS kommer SD foten till undsättning" Och mycket riktigt, först ut var John sen kom Pekka några timmar senare, sen dyker du upp och ber om "fysikaliska resonemang" men undanber dig förklaringar kring hur "ljudet blir"... Därför Knoppen, får jag lite citronsmak i munnen så fort SD foten debateras/kritiseras...

LarsHo: Om du går in på http://www.sonicdesign.se/articles.htm så skall du finna en "intervju" gjord av ägaren till Sonic Design med Ingvar Öhman samt artiklar skrivna av Öhman för Sonic Design... Slutsatser får du dra själv...

Men jag tror vi stoppar här, jag vill för allti världen inte dra igång denna debatten/kriget igen! Jag har min syn på detta kristall klar och det verkar John, Knoppen, Pekka mfl ha också...

Det är lugnt Pjotre! Visst är det så att det blir en del prat fram och tillbaka, det är väl helt naturligt?, annars skulle ju ingen intressera sig för forumet! Tänk om alla tyckte lika, det skulle vara väldigt tråkigt att läsa, oavsett om det är handlar om korrekta iakktagelser eller fantasier om ljud.

Jag tycker då bara att du behöver ju inte dra upp sådana gamla spekulationer igen. Du kanske tänkte att du skulle gjuta lite nytt liv i debatten genom att spekulera kring SD/LTS/I.Ö.? Till vilken nytta? Jag tycker du kan istället diskutera ämnet i tråden

Jag själv har aldrig ens haft några SD-fötter i min anläggning. Jag tycker att SD-fötterna inte ger så mycket för pengarna och det finns massor av alternativ såsom Trelleborg Novibra, Dunlop metalastic, VM hängers, Korfund Dynamics, VMC, stålfjädrar, m m. Jag är bara intresserad av den fysikaliska funktionen och det står jag för.

Fortfarande ingen som kan motivera varför en hård fot skulle vara fyskikaliskt bra?

/Johan
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:09:24  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael2
Jag blir också förvånad när högtalare jämförs med motorer och tvättmaskiner som vi vill isolera oss helt ifrån.
Högtalare är väl annorlunda på det sättet att vi helt enkelt vill höra oljudet från dem.

Föredrar du höra "oljudet" komma från membranen eller via vibrationer fortplantade ut genom golvet?

Kanske till synes en dum fråga, men det var så jag uppfattade att Pekka menade så nu behöver du inte vara förvånad längre.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:10:17  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Puckar på plats. Jag är så snabb, ibland... Helt klart för tidigt att uttala sig om ljudet. Men första intrycket är inte att förakta. Jag tycker att det känns som om nån städat upp ljudet. Musikerna har mer hittat sin plats och ljudbilden känns djupare. Och nej, jag fick inte spelaren att skippa. Mitt första intryck är positivt, jag är puckad!

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:11:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by kentkreitler

Puckar på plats. Jag är så snabb, ibland... Helt klart för tidigt att uttala sig om ljudet. Men första intrycket är inte att förakta. Jag tycker att det känns som om nån städat upp ljudet. Musikerna har mer hittat sin plats och ljudbilden känns djupare. Och nej, jag fick inte spelaren att skippa. Mitt första intryck är positivt, jag är puckad!

Dags att fira med Pucko ???

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:12:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Äh,

kom igen nu. Kuddkrig igen. Gillar man spikes får man ha det, så är det bara. I mitt system fungerar spikes inte alls. Ljudet blir bluddrigt och oprecist och detaljer försvinner. Med kuddar lugnas ljudet upp, ljudbilden blir större och fler detaljer hörs. Basen blir något lägre i nivå men fastare.

Alltså precis tvärtom mot vad många säger att kuddar gör...

Det är lustigt att mjuka kuddar gör ljudet "mjukare" och att spikar gör det "hårdare". Också lustigt att Audio Analogue produkter låter "rörlikt och mjukt". Om de bytte namn till Audio Digital skulle ljudet kanske bli "hårt och vasst".

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:14:44  Show Profile Send EAR a Private Message
Knoppen
Kul att du nämde Trelleborg Novibra.Där har jag jobbat mellan 1978 och 1992.Som arbetsledare så fick man en liten inblick i vibrationer och dess problem.Gissa om jag gjorde egna dämpare på den tiden
Mats
Kan även tillägga att idag använder jag inga dämpare under stereoprylarna däremot under stativet till värmepumpen så att den inte hörs så mycket in till vårt sovrum

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:15:04  Show Profile Send pekka.j a Private Message
"Kuddkrig"! Ett träffande uttryck!
Mvh
Pekka
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:15:17  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Äsch min dåliga slutsats försvann i cyberspace...

Skillnaden mellan en motor och en högtalare är att den ena skall vara så tyst som möjligt och den andra skall väsnas.

Frågan är alltså hur man skall göra med en bilmotor om man vill ha maximalt ljud och information ifrån den? Dvs kunna höra om det är en kamaxel från x-racing eller om du vill höra vilken ventil som låter illa
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:16:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Thomas: Nu låter ju iofs audio analogue väldigt luftigt (rörlikt), iallafall puccinin (tror jag deras integrerade heter). SE modellen är mer tajs eller vad man skall kalla det. Det verkar vara rätt stor skillnad mellan dessa stärkare om jag hört rätt.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:18:21  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael2

Äsch min dåliga slutsats försvann i cyberspace...

Skillnaden mellan en motor och en högtalare är att den ena skall vara så tyst som möjligt och den andra skall väsnas.

Frågan är alltså hur man skall göra med en bilmotor om man vill ha maximalt ljud och information ifrån den? Dvs kunna höra om det är en kamaxel från x-racing eller om du vill höra vilken ventil som låter illa

mja alltså själva högtalaren skall väl inte väsnas?
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000