HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpt sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2014/04/26 :  20:34:35  Show Profile Send widen76 a Private Message
Min REL T5 har pensionerat sig av oförklarliga skäl. Den bokstavligen tappade musten och gav bara små konrörelser, knappt hörbara. Istället för att skicka på reparation så köpte jag helt enkelt en ny sub. Denna gång tänkte jag köpa lokalt istället för att köpa på nätet och fokuserade på Hi-Fi Klubbens sortiment av B&W subbar. Eftersom jag har B&W 603 S3 som huvudhögtalare så tyckte jag det verkade vettigt.

Jag lyssnar inte så mycket på stereon i vardagsrummet, det blir mest datorn, men kanske kunde jag nu hitta en anledning att lyssna oftare. Så var tanken i alla fall.

Sedvanligt påbörjas jakten på recensioner av subarna. Min budget bestämde jag till max 7.000 kr för en sub, av förklarliga skäl enligt ovan. Mina två måltavlor var B&W ASW-608 eller ASW-610. Jag hittade inte så många recensioner, det var Whathifi.com som hade gett båda basarna bra betyg. Jag undersökte båda modellerna noga och läste i diverse forum. Det fanns dock inte så mycket att gå på, en del hade haft problem, en del lyriska köpare och några som föreslog BK eller SVS som bättre subbar.

Eftersom jag gillar djup, men ändå BRA bas med kvalitet, så lutade jag åt 610:an. med sitt 10-tums element till skillnad mot 608:an med sin åtta. Så jag tog en runda ner till lokala klubben och lyssnade. 610 vann med mer fyllighet och jämnare "gång". Jag uppfattade 608 som helt okej, men det glappade lite i vissa frekvenser.

Jag köpte en 610 och kopplade in i mitt system. Efter ha låtit min förstärkare värma upp i en timme så var det dags för en provlyssning. Körde lite Def Leppard - Hysteria, Metallica. Ride the lightning, Threshold - Replica och Dare- Out Of The Silence. Av någon anledning så hittade jag sweet-spot väldigt enkelt. Jag ställde suben bredvid vänster högtalare och rattade in cirka 50hz på frekvens och justerade volymen. Jag kör med högnivåingången (högtalarkablar).

Det som vällde ut högtalarna och suben var magiskt! Min gamla T5:a får känna sig slagen här. Jag lade i Journey - Revelation och njöt i fulla drag. Aldrig har jag upplevt mitt system så homogent med en bas så följsam. Det kändes som att allting passade ihop och allting kompletterade varandra så skönt. Mina B&W 603 S3 tillsammans med min Hegel H100 låter på egen hand basfattigt, men med 610:an på plats så hittade de varandra!

Jag spelar inte högt på långa vägar och vill inte ha något muller. Jag vill ha en tydlig och ren bas med djup och 610:an gav mig båda. Men för er som inte hört Judas Priest - Love bites från Live!-skivan med en sub har missat något! Ja, hela Live!-skivan låter grymt bra med djup och fet bas som ändå är kontrollerad och inte väger över andra frekvenser. Det finns ingen tendens till att basen är bumlig, men på visst material, t ex Metallicas Ride the lightning, så är basen faktiskt bumlig, men det har mer att göra med att skivan är mixad på det viset. "For whom the bell tolls" låter mäktig, men baskaggen bumlar en del. Efter ha lyssnat på flera olika artister ur skivsamlingen så drar jag slutsatsen att suben inte lägger fingrarna emellan när det gäller inspelningskvalitet. Den hittills skönaste upplevelsen är Journey - Revelation, speciellt skiva nummer två med klassikerna nyinspelade med nya sångaren, underbart ljud!

Jag har suttit snart fem timmar i sträck och lyssnat och njuter i fulla drag och hittar nya egenskaper i min skivsamling.

Det blev en lång "recension", men sällan har jag varit så lyrisk som nybörjar-hifi-nörd =)

//Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

Edited by - widen76 on 2014/04/26 20:55:43

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/04/26 :  22:08:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Härligt! Låter som om du hittat just vad du letade efter. Det är ett gott betyg när anläggningen bara levererar och det är skivsamlingen som får jobba istället för tvärt om.
/M
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2014/04/26 :  22:59:07  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag har aldrig hittat någon bas att tala om i Metallicas tidigare skivor, den kanske finns där bara man har rätt sub ;-)

Var inte det en anledning till att Jason Newstedt hoppade av, att han tyckte att basen aldrig fick höras...
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2014/04/27 :  10:42:57  Show Profile Send widen76 a Private Message
Svanbo, ja jag håller med, det var först på black-skivan som basen riktigt kom fram. På de andra skivorna är det mycket baskagge men inte mycket basgitarr, t ex And Justice For All...lite tråkigt att lyssna på med sub...
Precis som du skriver så är Jasons bas obefintlig på den skivan. Hur det kunde låtit med Jasons bas? Här är hela skivan remixad "And Justice For Jason"
http://www.youtube.com/watch?v=6kqTcLwUYj8

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2014/04/27 :  10:54:31  Show Profile Send widen76 a Private Message
Rannagarden, tack! Ja, det är skönt när allt passar och man kan fokusera på musiken, likt en god bok så förflyttas man till ett annat ställe.
Jag hade först tänkt köpa nya större högtalare med rock-karaktär, men jag är i grunden nöjd med mina B&W 603:or och med en sub blir det hur bra som helst.
Nu hoppas vi att den nya suben håller ett tag =)

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2014/04/27 :  21:39:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
widen76: tack för den länken, intressant! Ska kolla in :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000