HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 SÅLT Candela
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/07 :  17:52:31  Show Profile Send Stormen a Private Message
Säljer av min Candela.
Det var bland den sista batchen som Bo byggde och
har bara varit i min ägo.
Låter mycket bra och spelar fantastiskt. Det är
med viss tveksamhet som jag säljer den eftersom
de är svåra att få tag i.
Bara lundahlstrafar såklart.

Smidigast är att initialt kontakta mig via mail. stormfredrik(snabelA)hotmail.com

Pris 15000:-





saxat från Bo's egna beskrivning om Candelan.
quote:
Candela tillkom som förstärkare för masteringarbete, där det krävs en förstärkare som är ofärgad, men hög upplösning. Candela är uppbyggd med en något annorlunda variant av drivstegskoppling ett kaskoderat par i diffretial. Vi vet att det är viktigt att eliminera påverkan av nätstörningar och dåliga jordreferenser. Ett effektivt sätt är att bygga en symmetrisk förstärkare, för att på så sätt balansera ut problemen, ytterligare fördel med en symmetrisk förstärkare är att den är långt mindre känslig för varierande matningsspänningar.

Traditionellt är en effektförstärkare uppbyggd i tre steg . Först ett spänningsförstärkande steg följt av ett fasvändarsteg och slutrör med transformator. De första steget är vanligtvis ett enkelt katodkopplat steg, medan fasvändaren kan vara såväl av diffrentiell typ eller katodyntyp. Det senare innebär att man tar ut signalen på anod för ena slutröret och katoden för andra slutröret. Olikheterna korrigeras då med motkoppling. Det spänningsförstärkande steget ligger längst ut på en R-C länk som #8221;svajar#8221; en hel del i stabilitet.

Candela är uppbyggd med ett fasvändande ingångssteg. Genom att utnyttja ett kaskoderat par, som arbetar diffrentiellt, har vi fått tillräckligt spänningssving i fasvändaren för att kunna eliminera det första spänningsförstärkande steget. Det gör också att vi har konstant strömdrag i ingångsssteget, som ger en stabil matningsspänning och en påtagligt dynamisk karaktär åt förstärkaren.

Uppbyggnad

Candel är uppbyggd på en chassieplåt, där transformatorerna står i tre fyrkantprofiler, med en upptill täckande och stabiliserande plåt. Sockeln är av brunbetsad lackerad bok. Såväl utgångs som nätransformatorn är av C-kärnetyp, fabrikat Lundahl. Uppbyggnaden ger en överlägsen balans för respektive havlperiod i jämförelse med EI kärnor. Candela är kopplad push-pull med negativ gallerförspänning arbetar således i klass A.B. Ingångssteget är ett par ECC88 eller motsvarande kopplat i kaskod och diffrentiellt med konstant strömgenerator för att ge katoderna en fixerad referens. Förstärkaren är uppbyggd i #8221;hardwire teknik#8221; på en tvåradig lödlist som ligger mitt i förstärkaren. alla komponenter är därför lätt tillgängliga för inspektion och service.

Ljudkaraktär

Candela låter dynamiskt och analytiskt med påtaglig upplösning av svaga ljud såsom rumsinformation klangintryck o.s.v.. Den avviker påtagligt från vad vi dagligt tal kallar för #8221;rörljud#8221;.


Edited by - Stormen on 2014/08/03 16:30:07

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/14 :  11:04:07  Show Profile Send Stormen a Private Message
Uppdaterad annons, sänkt pris.
Är nu uppmätt och alla rören ligger bra mot varandra och skapar balans i steget.

Edited by - Stormen on 2014/07/17 12:22:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000