HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tråkigt ljud från datorn, jag behöver tips.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/08/11 :  14:42:50  Show Profile Send Stormen a Private Message
Har följt tråden och det är mycket intressant diskussion.
Det är små skillnader mellan fiasko och emotionell koppling.
Vissa föredrog coaxiala kablar Y pbpr framför DVI till sina projektorer eftersom de tyckte att coaxiala kablarna bidrog med ett analogare brus vilket var behagligare för ögat.
Idag har vi blueray, HDMI o massa annat högupplöst. Detta var mera i början då en renderare (linjedubblare) kostade en förmögenhet och man fick nöja sig med vad laserdisken eller dvd-skivan kunde leverera native.
Man upplevde hellre ett brus vilket var naturligare för ögat än pixlar. När vi inte ser en vägskylt på långt håll så är det ju inte för att den består av små kuber :-). Jag drar lite paralleller här till öronen, Det är trots allt samma gegga innanför pannbenet som ska tolka det vi ser eller hör. :-)
Att lägga till diethering eller svagt brus vid masteringen kan få vissa inspelningar att upplevas annorlunda ( nu när vi pratar emotionell koppling)
Jag är inte helt säker på att jag kommer att tycka det digitala formatet som bättre. Men det har så många andra aspekter till sin fördel att jag spelar mycket via FLAC.
Efter att jag fick lyssna på masterbanden från inspelningen på en telefunken M25 bandare och sedan jämföra med vad som kom ut på vinlyen respektive en cd eller rippad CD (samma inspelning på alla medier), så vill man bara gå hem o elda upp hela anläggningen.

Jag tror att det du hör i den digitala kedjan är något som du reagerar på och inte gillar. Man fastnar för det och lyssnar efter det medvetet eller undermedvetet tills man utvecklar en allergi mot det och hör det i alla anläggningar (skilnaden är om det är mer eller mindre). Själv är jag känslig mot skrap eller damm men tämligen halvdöv mot fasfel.

Är inte övertygad om att du kommer att helt ut nå nirvana och det insjunknande i musiken via digitala medier eftersom du kan ha blivit lite skadad eller allergisk. Däremot så är min personliga åsikt att du har en helt fantastisk hörsel och förmåga att kommunicera med musiken utav det du beskriver.

Edited by - Stormen on 2014/08/11 14:58:40
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/08/11 :  16:44:30  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Kan det rent utav vara gammal vana att lyssna till det du hört i decennier.
Själv tycker jag fortfarande bäst om bilder gjorda från TRI X på silverfotopapper. Helst högblankt.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2014/08/11 :  17:42:02  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
quote:
Det känns som du kanske har hittat roten till problemet..? Dessutom så har du uppenbarligen en preferrens för vinylljudet och kan filtrera bort dess brister medan du kanske förstorar upp de digitala felen..
Sedan trodde jag du körde KPS28'an som drive till Wadia-dac'en för just dessa jämförelser, men när jag nu läser att du kört KPS28 via dess egna dac'ar så är jag inte särskilt förvånad över att den låter bättre än dator/dac.


40 år av analog avspelning sätter onekligen sina spår.
Jag har nog varit varit otydlig, ser jag.
När jag jag testade DAC:ens förmåga i början så körde jag med S/PDIF från CD-spelare till DAC:en och USB från dator till DAC som jämförelse.
Skillnaden var så pass stor att det blev en Gustard U10 och med AES/EBU från omvandlaren vs S/PDIF från CD-spelaren har skillnaden blivit betydligt mindre.
Men CD-spelaren (med sin egen DAC) är fortfarande klart bättre så den får fortsätta att spela utan DAC.

quote:
Tyvärr är det ju inte roligare än att det enda man kan diskutera prestanda runt, är just mätningar.
Resten är bara upplevelser och tyckande där egentligen vad som helst kan föredras framför vad som helst, tyvärr är det så att väldigt många sätter sina egna preferenser för välljud som en absolut referens för välljud, det är inte så uppbyggligt om man vill komma någon vart, jag förordar att man pratar om upplevelser istället och håller det öppet för att en förändring som man tex gillar inte nödvändigtvis behöver vara bättre, det kan vara ett steg i sidled eller tom sämre än innan förändringen, finns många typer av distorsion varav en del definitivt kan ge upphov till positiva upplevelser i vissa lägen.

Någonting som underlätter när man gör ljudanalyser är att ha viss kännedom om hur somlig distorsion uppför sig, då är det mycket lättare att gå i rätt riktning på en gång, mot mera eller mot mindre.

Kanske låna hem några rördacar för att se om du kommer ditt ljudideal närmare, är det provat?


Du är "spot on" med tanken att diskutera upplevelsen istället för att sätta sina personliga preferenser för välljud som en absolut referens.
Två testade apparater kan låta "lika bra", men ändå väldigt olika. Vilken är mest rätt?
Jag väljer den som passar mitt ljudideal bäst och som ger mig den största upplevelsen, utan en tanke på vilken som kanske är mest korrekt. En annan person gör kanske det andra valet för att det passar honom bättre.

Nej, jag har tyvärr inte testat någon modern rördac, det var många år sedan och jag minns att det var med en Crystal CS4328 Delta-Sigma DAC och ett drivsteg bestyckat med E82CC. Den lät bättre än min gamla Pioneer PD95, men den var för dyr. Minnet sviker på vilket fabrikat det var. (märkligt att jag kommer ihåg vilket chip och vilka rör det var, men inte fabr.)
Har du något tips på en värdig rördac?
Jag har lagt ner DIY helt så det måste vara en "köpedac".

quote:
Instämmer, bra diskussion och intressant ämne!

Min egen, bästa digitala uppspelning var tveklöst att spela AIFF filer direkt in i Embla DL via extern USB disk. Strax efter detta kvalitetsmässigt kom att spela FLAC filer via UPnP till Embla. Strax därefter kom(mer) uppspelning från dator (då via Mac/Amarra och AIFF-filer från nätverket)

Jag håller personligen också vinylåtergivningen i mitt system som 'bättre' än de digitala källorna...

Idag har jag en Pioneer N-50 streamer som funkar något bättre (i mina öron) än dator+DAC (om jag använder samma DAC i båda fallen)

Har du lyssnat till ngn "streamer"-baserad lösning? Jag tycker oftast den tar bort den ngt mekaniska och sterila dator-signaturen och närmar sig vinylens naturliga återgivning. Jag menar inte att det är enda vägen att gå, mera som referens.

Låt mig bara säga att jag hittils aldrig hört en Win-baserad lösning i mitt hem som ens varit i närheten av de listade digitala lösningarna. (Annat än som JRiver DLNA server till de olika UPnP Media renderarna)


Jag har nog aldrig lyssnat på någon "streamer"-baserad lösning, vad jag vet. Kanske på någon mässa.
Intressant spår, det är ju just den mekaniska och sterila dator-signaturen som jag vill bli av med.
Styr du den från "paddan"?
Vad bör jag testa för någon "streamer"?

quote:
Rippa vinylen till 24/96 flac! Det kommer avslöja om det är mastring eller pc och DAC som spökar. Jag vågar nog sätta en slant på att du kommer gilla ljudet från flacfilen!


Vad behöver man ha för kvalitet på ADC'n för att göra det jobbet.
Tips?
Jag antar att datorns egna ljudkort är helt meningslöst att prova med.

Efter en sökning på ett ställe där man antagligen inte ska vara, så hittade jag en 24/96 vinylripp av Pink Floyd's "Wish you were here" (inte remastern).
Denna rippen låter betydligt med levande än FLAC gör i allmänhet, men grabben som har rippat den hade behövt en bättre skivspelare.
Det är betydligt mer "hifi" från min egen vinyl, men nu finns det faktiskt lite liv i musiken (not so fucki'n bad).
Ja du, HerrD. Här har du helt rätt, jag gillar ljudet från denna flac-filen betydligt bättre än CD-rippen.

quote:
Jag tror att det du hör i den digitala kedjan är något som du reagerar på och inte gillar. Man fastnar för det och lyssnar efter det medvetet eller undermedvetet tills man utvecklar en allergi mot det och hör det i alla anläggningar (skilnaden är om det är mer eller mindre).

Jag tror att du slog huvudet på spiken där. Problemet finns mellan mina öron.

quote:
Är inte övertygad om att du kommer att helt ut nå nirvana och det insjunknande i musiken via digitala medier eftersom du kan ha blivit lite skadad eller allergisk. Däremot så är min personliga åsikt att du har en helt fantastisk hörsel och förmåga att kommunicera med musiken utav det du beskriver.

Det tror faktiskt inte jag heller att jag kommer att göra.
Tack för omdömet.

quote:
Kan det rent utav vara gammal vana att lyssna till det du hört i decennier.

Visst är det så, prägling tror jag att de brukar kalla det för, men allt nytt är inte bättre.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/08/11 :  19:10:23  Show Profile Send HerrD a Private Message
quote:
Vad behöver man ha för kvalitet på ADC'n för att göra det jobbet.
Tips?
Jag antar att datorns egna ljudkort är helt meningslöst att prova med.

Efter en sökning på ett ställe där man antagligen inte ska vara, så hittade jag en 24/96 vinylripp av Pink Floyd's "Wish you were here" (inte remastern).
Denna rippen låter betydligt med levande än FLAC gör i allmänhet, men grabben som har rippat den hade behövt en bättre skivspelare.
Det är betydligt mer "hifi" från min egen vinyl, men nu finns det faktiskt lite liv i musiken (not so fucki'n bad).
Ja du, HerrD. Här har du helt rätt, jag gillar ljudet från denna flac-filen betydligt bättre än CD-rippen.


Har ingen koll på ADC tyvärr. Testet pekar på att du är inlyssnad på mastringar från tiden när ljudet var prio ett. Tror du får satsa på en mindre upplöst dac som fokuserar på känsla för att kunna se förbi mastringseländet från senare produktioner Kanske en AMR? Förmodligen har du oturen att höra lite för bra. Lider själv av att upptäcka distorsion och underligheter lite för lätt.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/08/11 :  22:50:41  Show Profile Send atle a Private Message
Tomas.PEO:
Precis som det redan skrivits i tråden så är det ofta ganska stor skillnad mellan olika masters/utgåvor av samma album. Jag tycker dock att du underskattar skillnader i frekvenskurva mellan vinyl och dator/dac. Du skrev tidigare följande:
quote:

Den är lite svårstartad i det lägre registret men vid 60Hz är den uppe på 0dB. I diskanten börjar tonkurvan lyfta vid lite över 12Khz för att ha sin topp på knappt +1,5dB vid 16 KHz.


Om du gör en enkel jämförelse mellan den frekvenskurva du får i från din dac med den du får ifrån din vinylspelare så skiljer det 2-2,5dB vid 15 kHz mellan apparaterna. Det är en ganska påtaglig skillnad.
Visst är det så att avvikelser i frekvenskurvan är betydligt större än så i högtalare och pga. av rumsakustik, men du använder samma högtalare och rum med båda uppspelningssätten så det blir ingen förändring pga. det. Mycket av det i ljudet som påverkar ljudbild och "rumsuppfattning" finns i de högre frekvenserna.
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2014/08/11 :  23:26:09  Show Profile Send rambler a Private Message
Har följt tråden och resultatet av detta vart......
Har aldrig hållit på med datormusik men vart nyfiken som bara attan.
Var och inhandlade en VLINK-192 USB till AES/EBU som jag kör till en Bladelius S1.
Har spelat på CD samt vinylen och därefter datorn.
Måste nog säga att jag vart imponerad av hur det låter.
Dator kanske är grejen för framtiden.....
Men jag släpper inte vinylen i första taget iallafall......
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2014/08/12 :  12:41:37  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
quote:
Tomas.PEO:
Precis som det redan skrivits i tråden så är det ofta ganska stor skillnad mellan olika masters/utgåvor av samma album. Jag tycker dock att du underskattar skillnader i frekvenskurva mellan vinyl och dator/dac. Du skrev tidigare följande:
quote:

Den är lite svårstartad i det lägre registret men vid 60Hz är den uppe på 0dB. I diskanten börjar tonkurvan lyfta vid lite över 12Khz för att ha sin topp på knappt +1,5dB vid 16 KHz.

Om du gör en enkel jämförelse mellan den frekvenskurva du får i från din dac med den du får ifrån din vinylspelare så skiljer det 2-2,5dB vid 15 kHz mellan apparaterna. Det är en ganska påtaglig skillnad.
Visst är det så att avvikelser i frekvenskurvan är betydligt större än så i högtalare och pga. av rumsakustik, men du använder samma högtalare och rum med båda uppspelningssätten så det blir ingen förändring pga. det. Mycket av det i ljudet som påverkar ljudbild och "rumsuppfattning" finns i de högre frekvenserna.


Du har helt rätt i att de högre frekvenserna påverkar ljudbild och rumsuppfattning i väldigt hög grad, men det känns ändå inte som om ett par dB's skillnad högst upp i frekvensspektrat skulle kunna får död musik att återuppstå.

De "bristerna" som vi talar om här fixade Burmester'n på ett lysande sätt, men i det här läget är det ändå bara kosmetika.
Hade mitt datorljud varit berikat med en själ så hade det definitivt varit nästa grej att titta på.

Att jaga dessa dB känns i dagsläget lika meningslöst som att "styla en Volvo" (eller sminka en gris).

Jag får en högre grad av rymd och en bättre rumsuppfattning med 24/192-filer, men jag får även samma känsla av ökad rymd när jag samplar upp 16/44,1 till 24/192.
Tyvärr är det något annat som händer också när jag gör det, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är och jag är inte helt säker på om det blir bättre eller sämre totalt sett.
Men som sagt, det är fortfarande bara kosmetika i förhållande till det som jag verkligen saknar.



quote:
Har följt tråden och resultatet av detta vart......
Har aldrig hållit på med datormusik men vart nyfiken som bara attan.
Var och inhandlade en VLINK-192 USB till AES/EBU som jag kör till en Bladelius S1.
Har spelat på CD samt vinylen och därefter datorn.
Måste nog säga att jag vart imponerad av hur det låter.
Dator kanske är grejen för framtiden.....
Men jag släpper inte vinylen i första taget iallafall......


Jag håller med dig, jag misstänker också att fil-avspelning är grejen för framtiden.
Roterande (rörliga) lagringsmedia borde varit "out of date" för många år sedan.

Utvecklingen går snabbt framåt, men det betyder inte att det nödvändigtvis blir bättre. Det är oftast helt andra intressen och krafter än det vi är ute efter som styr.
Det känns inte som att det bara är lagringsmediat som är avgörande, jag har många CD som låter bättre än vinylen också.

Jag fick en vinyl med Fever Ray av en kompis och jämförde den med min version på CD. CD'n är betydligt roligare att lyssna på. LP'n är mörk och "mummlig" i jämförelse.

Det största hotet känner jag är produktkvaliteten på mixning/master.
Det spelar ingen roll hur bra avspelningsutrustning man har om programmaterialet är undermåligt.

De flesta gamla 70-tals skivorna jag har låter bättre än de remastrade nyutgåvorna.
"How hard can it be?" för att citera Jeremy Clarkson

Så länge som jag orkar ta mig upp från soffan för att byta skiva så kommer antagligen mitt förstahandsval vid "finlyssning" att vara vinyl. När åldern har slagit till på allvar så får jag väl kanske tänka om.

Den nya tekniken är onekligen väldigt "handikappvänlig".



Jag vill passa på att göra ett tillägg till tidigare redogörelser.

När det har gått ett par veckor med en ny apparat eller kabel så brukar jag gå tillbaka till ursprungsläget igen för att fälla det avgörande beslutet.
I detta fallet gäller det omvandlaren Gustard U10.

Tillbaka med USB-kabeln mellan dator och DAC (krävde givetvis drivrutinsbyte också för att få ASIO i båda fallen).
Skillnaden är värd priset, Gustard gör ingen större nytta på det huvudsakliga problemet, men det låter helt klart bättre än med USB direkt.
Något jag inte tänkte på när den togs i drift var skillnaden i brus. Det brusar märkbart mer utan omvandlare. Ganska stor skillnad faktiskt.
Nu tyckte inte jag att Wadian brusade på en nivå som störde mig innan, men skillnaden är klart hörbar.

Gustard U10 stannar kvar.


/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2014/08/17 :  19:50:05  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Här kommer en kort sammanfattning av var jag står idag.

Jag lägger hela det här projektet på is tillsvidare, eftersom jag har kommit fram till att det inte är dator/dac som är det stora problemet.

Är ni nöjda med det så kan ni sluta läsa här.

/Tomas




Här kommer den långa versionen:

Det som logiskt sett borde ligga närmast till hands att utvärdera, är att överge Windows och testa med något annat operativsystem till PC'n, eller en MAC, men nu är årets semester slut och den lilla fritid som finns till förfogande i höst vill jag använda till annat än att umgås med en dator.
Lyssna på musik till exempel.

Jag monterar tusen gånger hellre en ny tonarm och pickup på en skivspelare än jag installerar om ett operativsystem + nödvändiga drivrutiner och program igen. Ja, till och med att diska är ju roligare.

Jag gick istället vidare på en annan väg.

De senaste dagarna har jag svängt från att enkelspårigt anklaga dator och DAC för bristande förmåga, till att inse att filernas ursprungsmaterial faktiskt bär större skuld. "Don't Shoot the Messenger"

Jag har spunnit vidare på HerrD's inlägg
quote:
Tomas.PEO: Jämför du samma mastringar så långt det går? Jag börjar misstänka att det ligger i valet av musik. Har du jämfört så lika inspelningar/mastringar du kan? Kan du ge exempel på vad som låter bra på LP och vad som låter illa via PC och DAC? Mycket av den senare tidens produktioner låter ju inte bra, andra aspekter är viktigare - som att låta högst via radio eller låta bra i en bil.

och lånat hem ett 20-tal CD från kompisar (skivor som jag också har på LP), för ytterligare en jämförelse.
Majoriteten av skivorna är från 70-talet, men några 80 och 90-talare finns också med.

Jag har inte forskat i vilka mastringar som användes vid tillverkningen av CD resp. LP, och det är nog inte lätt att hitta den info.
Från början jämfördes bara CD med vinyl.

Min första fråga blir: Var detta verkligen meningen, hade de bara otur, eller var det ren okunskap som gjorde att de lyckats avliva stora delar av den aktuella musiken vid överläggningen till CD?
Total katastrof! "Voffo gör di på dette viset?"

Det är inte konstigt att vinylen har fått en renässans hos musikälskare världen över.
För mig är det en gåta att en någorlunda kritisk lyssnare över huvud taget accepterade det här skräpet när det släpptes, och ännu märkligare att det är så många som faktiskt gör det fortfarande.

Jag har tyvärr inte gjort den här jämförelsen tidigare p.g.a. brist på dubbletter, det hade säkert påverkat mina beslut under de senare åren.
(den musik jag redan har på LP finns det ju ingen anledning att köpa på CD, och jag köper bara en CD om jag inte kan hitta skivan på vinyl)

De dubbletter jag har beror oftast på att motsvarande vinyl låter riktigt dåligt, de flesta är från sent 80-tal och nyare.

Ett litet axplock (och några kommentarer) av de skivor som ingick i testen:

* Fleetwood Mac - "Romours"
När sidan "A" på vinylen är klar med låten "Songbird", vill man bara gå fram och krama om Christine McVie, men på CD'n är det bara en isklump. Definitivt ingen "vill krama om" känsla här inte.

* Lynyrd Skynyrd - "Pronounced Leh-nerd Skin-nerd"
Här har vi nästan samma känsla. Låten "Simple Man" ger mig gåshud och jag blir nästan tårögd, men på CD är det känslokallt. Jag förblir helt opåverkad.

* J.Geils Band - "Full House"
Detta är en skiva som jag ägt sen fösta halvan av 70-talet och den har spelats på allt från den gamla klassiska mono-skivspelaren med högtalaren i locket till min Kuzma. Skivan har alltid varit fantastiskt bra på att förmedla spelglädje och energi, men CD-versionen är bara som en solblekt poster i jämförelse.
Skittråkig, på ren Svenska.

* Tom Waits - "Rain Dogs"
Här kan man verkligen snacka om att tappa stämning. Gillar man denna plattan så är det anledning nog att köpa sig en vinylsvarv.

* Roger Waters - "The Pros And Cons Of Hitch Hiking"
Jag har för mig att en CD har en teoretisk dynamik på strax under 100 dB. Varför nyttjar man bara 30 av dem. Shit, vad komprimerad CD-utgåvan är i förhållande till vinylen. Gjord för bilen kanske?

Jag väljer att inte kommentera följande skivor, jag tror ni har förstått vad jag tycker ändå.
Det är nämligen lika illa med de här.

* Manfred Mann's Earth Band - "Nightingales & Bombers"
* Golden Earring - "Live"
* Brand X - "Unorthodox Behaviour"
* Jane - "Live"

m.fl.

Eftersom jag inte gillade ljudet som kom från CD'n, så rippade jag bara ett fåtal skivor för att kunna jämföra CD'n med dator/DAC-kombinationen.
Visst är det skillnad mellan dator/DAC och CD-spelare, men i detta fallet spelar det faktiskt ingen större roll. Pest eller kolera.

En bättre DAC hade säkert gjort skillnaden mindre, men jag tror inte att det hade förändrat slutresultatet i någon större omfattning. En "fetare" DAC hade nog inte fått musiken att återuppstå från de döda.

CD-mediat som sådant borde inte vara begränsningen, det är ju enligt många överlägset vinylen (rent teoretiskt iallafall), så problemet måste ligga någonstans i produktionsledet.

Jag tror inte att man försökt radioanpassa t.ex. J.Geils Band - "Full House" eller Tom Waits - "Rain Dogs", det måste ligga någonting annat bakom.

Min teori är en olycklig blandning av inkompetens och likgiltighet hos de som gjort jobbet, de kan omöjligt ha gillat den aktuella musiken.
Det finns t.o.m en risk att det är något helautomatiskt datorsystem som har gjort det på egen hand, helt utan mänsklig övervakning.

Det skulle väl bara gå snabbt så att man kunde prångla ut så många titlar som möjligt, innan någon kom på att kejsaren faktiskt är naken.

Jag vet ju att CD kan låta helt fantastiskt bra, men tyvärr är det sällan man hittar några skivor (med min musiksmak) som verkligen visar var den här tekniken kan förmedla.


De CD som jag har jämfört med vid detta tillfälle är vanliga standard skivor inköpta under de senaste 10-20 åren från t.ex Ginza, inga kopior eller nerladdade och hembrända.

Jag har haft god hjälp av några musikälskande kompisar (tillika mer eller mindre hifi-nördar) vid den här jämförelsen, och för en gångs skull blev det inget "skyttegravskrig" mellan de olika lägren.
Kretsen innehåller nämligen ett par notoriska skeptiker mot allt som är nyare än från -78 (det är rör, vinyl, Garrard/Lenco, Quad, gamla JBL, m.m. som gäller) och några som är den totala motsatsen (går det inte att styra det från paddan eller mobilen, så är det återvinningen nästa. De kallar oss andra för hifi-nekrofiler )

Denna gången var dock alla 100% överens, även "lill-grabben" som inte har några tidigare referenser från vinylen över huvud taget. Det var första jämförelsen för honom. En blivande skivvändare kanske?

Med facit i hand så borde jag givetvis gjort den här jämförelsen långt innan jag startade tråden, men samtidigt har jag fått ett bättre ljud från DAC'en än vad jag hade tidigare, tack vare era tips.

Att använda dator/DAC till den "gamla goda" musiken är inget alternativ för mig av ovanstående anledning, men för den nyproducerade musiken kanske?


Jag har varit ovanligt öppensinnad och positivt inställd till "datormusik" under den här resan, men jag har konstaterat att även handhavandet "suger".

Allt från "pillet" med hårdvaran, konfigurering av operativsystem, drivrutiner och övrig mjukvara, till själva musikavlyssningen är så dj_la tråkigt att jag väljer att pausa ett tag.
Jag måste få lite distans till det här och jag måste framförallt ställa mig frågan om det är värt det och vad jag ska ha det till.

Jag tycker också att jag tappar kontakten med hela prylen, att "klicka på", istället för att "lägga på" en skiva känns ungefär som att chatta med, istället för att umgås med.
Det är något väsentligt som saknas.

Ritualen att plocka fram och hålla i en fysisk skiva, lägga den på spelaren, sänka pickupen och parkera arslet i soffan för att njuta av god musik en stund tar sig närmast religiösa proportioner i min insnöade lilla värld.

På något vis känns det nästan som om jag bjuder hem artisten att spela för mig med den här ritualen. Ett klick på musen eller lite krafsande på telefonen eller paddan ger absolut inte den känslan. Det är vansinnigt bekvämt, inget snack om saken, men det är inte mer.

Efter den här bikten är det nog många som tycker att jag ska leta upp en duktig psykolog i stället, inte en bättre DAC, men det är bara att inse att de här "nymodigheterna" inte får igång "gubben" på samma sätt som vinylen gör.

Som sagt, jag tar en paus här och samlar inspiration för att eventuellt återuppta kampen.
Jag är inte på något vis "anti", bara lite besviken och trött på det för tillfället.

Hur som helst, den dagen det dyker upp en "fullvuxen" DAC eller en streamer för provlyssning här på hemmaplan, så tackar jag definitivt inte nej.
Det kanske finns en överkomlig lösning där ute som kan få mig att omvärdera min attityd, vem vet, men det jag hittills har upplevt här hemma är ganska långt därifrån.

Jag (och Wadian) kommer att avlägga några hembesök under hösten, kanske kan det ge mig en nytändning.
Kanske dyker det upp något intressant på mässan i Göteborg.

Datorn kommer fortsättningsvis att användas för bakgrundsmusik och slölyssning som den alltid har gjort, och "finlyssningen" kommer vinylen, som vanligt, att stå för.


Stort tack för alla tips, kommentarer och erbjudanden, jag har i alla fall kommit en bit på vägen tack vare er.
Insikten är guld värd.

Jag bugar.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2014/08/17 :  21:03:45  Show Profile Send JonFo a Private Message
Här är en sida där man kan jämföra olika mastringar av samma platta. Det är på intet sätt perfekt men det ger åtminstone en vägledning om vilka utgåvor man ska undvika.
http://dr.loudness-war.info/

# Jon
PS Det går inte att jämföra det DR värde man får från en vinylrip med en CD utgåva av samma skiva, det finns något i processen som gör att vinylen med exakt samma mastring får ett högre DR värde. Jag har skrivit om det i en tråd här tidigare men orkar inte leta fram den tråden. Det viktiga för dig i det här läget är väl ändå vad jag förstår att få information om olika CD mastringar av samma platta.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2014/08/17 :  21:48:36  Show Profile Send pak a Private Message
Därför spelar JAG nästan bara spotify idag...
Mycket är nymastrat och låter i väldigt många fall bättre än cd.Märkligt...
Kanske inte jätteupplöst men mer spelglädje på nåt vis.
Kollar man testen på wadian i HM så skriver de att den gör spotify bra;)

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/08/17 :  22:49:07  Show Profile Send HerrD a Private Message
Tomas.PEO: Skönt att du hittat källan till frustrationen. Modern mastring för den breda massan är inte rolig att lyssna på oavsett format.

Man får sätta sitt hopp till HD Tracks och liknande bolag. Studiomasterkvalitet i nedladdningsbart format för en global publik och en motrörelse till loudness-kriget. Jag slutade faktiskt med vinyl delvis pga att nyutgivet med löfte om bra ljud lät så illa men också för att de skivor jag ville ha kostade för mycket, tänk bra utgåvor av Miles Davis och Coltrane m.fl. går på några tusen per skiva. Jag kan dock sakna känslan av att tvätta skivor, bläddra fram några bra plattor och handhavandet av min gamla Kuzma.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/08/18 :  07:39:29  Show Profile Send Adagio a Private Message
Du kommer nog till insikt och kommer över till den mörka sidan igen.
Jag tror att ditt beslut var logiskt utifrån barn/hus mm samt att mina problem påverkade dig. Mina problem låg ju i en defekt puppa ej i själva vinylen.
Förstår att du saknar Kuzman. Ang skivorna så minns du nog lite fel ang priserna, det är de gamla pressningarna i mint cond som rusar iväg. Nya kostar som CD dessutom får man ofta cd eller nedladdningskod för digital skiva med på köpet. För att inte tala om ett maffigt konvolut med fina bilder och stor text (för mig som passerat 40)
Och jag upplever att de nytillverkade skivorna blir bättre och bättre.

"Come over to the dark side........we have cookies...?"

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2014/08/18 :  12:09:36  Show Profile Send CC a Private Message
Tomas.PEO,
" så problemet måste ligga någonstans i produktionsledet. "

Japp. Helt klart är det så... Tyvärr, eftersom det då inte hjälper hela vägen med ens den bästa ljudåtergivningselektroniken i världen! (Skit in, skit ut):-(

Även i övrigt kan jag inte annat än att hålla med din mycket nyktra och överblickande insikt gällande tråkigt ljud... (Och känner återigen den starka driften att plocka fram min gamla slitna Dual och de kvarstående vinylen från förrådet...)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ingemar
Member

261 Posts

Posted - 2014/08/18 :  12:27:51  Show Profile Send Ingemar a Private Message
Testa med Windows server 2012 2R med Audiophile optimizer som enligt mina öron gör underverk mot tråkigt dator ljud.Blev väldigt förvånad hur bra denna kombination spelar.

Temptation
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2014/08/18 :  14:53:21  Show Profile Send Bhuset a Private Message
Hej,jag är själv en som har ratat flac och allt som heter data,här hemma har det spelats vinyl,cd allt genom rör.
Men som sagt jag kröp till korset och köpte mig en oppo 105 eu och några 128gb usb stickor,ipaden har jag sen förut (allt för att hålla det som enkelt som möjligt och slippa alla drivrutiner mm,och folk säger att det är jobbigt att vända skivor)
Laddade ner några album från hdtracks,24/96flac 4st.Dream theater remastrade för hd.
Det låter mycket bra,så det vart faktiskt lite roligt,men vinylen får stanna självklart.
Men det är som dom säger,skit in skit ut,har jag märkt.
Med vänlig hälsning.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/08/18 :  16:28:49  Show Profile Send Stormen a Private Message
På tal om skit in - skit ut. Min granne kom över hemkommen från sin senaste resa till Turkiet o viftade med ett par nya hörlurar. -"De här är skitbra ljud i. De är speciellt framtagna för att låta bra med MP3"

Det fick mina hjärnceller att hoppa till, o dom har nog inte riktigt greppat än :-)
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2014/08/20 :  17:30:17  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Jag fick ett (o)trevligt mail häromdagen.
Först skrattade jag bara åt det, men givetvis sätter det sina spår.
Bevisligen har jag trampad minst en person ordentligt på tårna med mina inlägg.
Läs och begrunda.

quote:
"ÄR DU DUMM I HELA JÄVLA HUVET DIN SATANS IDIOT. DU SITTER DÄR MED DIN JÄVLA SNOBBSTERIO OCH KLAGAR PÅ PRYLAR SOM VI ANNRA BARA KAN DRÖMA OM.HUR KÄNNER DU DEJ.TYCKER DU DET ÄR SÅ JÄVLA KUL ATT FÖRNEDRA OSS ANNRA. ELLER.
SKÄRP TILL DIG OCH VA GLAD FÖR DET DU HAR. SLUTA GNÄLLA PÅ ALLT FÖR FAN.
DU TROR DU ÄR SÅ JÄVLA DUKTIG SOM KAN HÖRA EN MASSA FEL MEN DET ÄR TYPISKT FÖR SÅNA JÄVLA SNOBBAR SOM DEJ.
SJÄNK PENGNARNA TILL CANSERFONDEN ISTÄLLET NÄR DU INTE GILLAR DET.SLUTA TA UPP PLATS PÅ FORAT MED DIN SKITSNACK.
MAN BLIR BARA FÖRBANNNAD.

XXXXXX "


Mailet var avsänt 2014-08-18, kl 03:52 och anonymt undertecknat

Min första tanke var att här har vi en stackare på "snefyllan" som definitivt inte mår bra och behövde släppa lite på trycket, men samtidigt så har en oro gnagt på mitt samvete. Jag har kanske, som han uttrycker sig, förnedrat ett flertal läsare på något vis.

Han måste referera till den här tråden, det är den enda som jag skrivit i på länge.

Efter att ha läst igenom det jag har skrivit en gång till, så kan jag ändå inte hitta något som jag tycker gör detta mail befogat, men ni kanske tolkar mina uttryck annorlunda än vad som var tanken från min sida.

Jag vet att det är svårt att skriva utan risk för missuppfattningar.

Det har verkligen inte varit min mening att förnedra eller reta upp någon, jag har försökt att vara så saklig som möjligt och bara beskrivit mina upplevelser vid olika jämförelser.
Jag har också försökt vara noggrann med att poängtera att det är mina synpunkter det handlar om, och inte vifta med pekpinnen som vissa gör. Visst, jag har kanske stuckit ut hakan lite för långt vid några tillfällen, levererat någon spydighet eller varit sarkastisk, men det har i så fall varit med glimten i ögat från min sida.

Vad tycker ni?

Hur som helst är det tråkigt när man får en sådan här reaktion. Det lägger effektivt locket på ev. framtida skriveri. Det här var nog droppen.
Jag har returnerat ett vänlig mail med frågor om hur han mår, vad han egentligen menar, och vad det är i mina inlägg som stör honom så mycket, men jag har inte fått något svar.

Han verkar inte vara helt "correctly wired" eftersom han undertecknat brevet anonymt med XXXXXX, men han försökte inte ens dölja sin avsändaradress.

Det var lätt att spåra den bakåt till ett namn. Givetvis kan han ha "falskreggat" den adressen, men han ger inte ett så pass intelligent intryck och jag har inte fått något "delivery error", så adressen verkar äkta.

Jag vill i dagsläget inte hänga ut avsändaren med namn här på forumet, det vinner varken han eller jag på.

Jag har inte forskat i om han är medlem här på Hififorum, det spelar egentligen ingen roll.
Även om han är medlem så valde han ju att inte posta det som ett inlägg i tråden.
Jag var själv väldigt tveksam till om jag skulle offentliggöra brevet, eller inte, men jag vill höra om det är fler som känner som XXXXXX gör.

Medlem eller inte, jag hoppas XXXXXX läser detta och svarar på mitt mail. Jag vill gärna höra vad som ligger bakom den här urladdningen. Du måste ha lagt ner lite jobb på att leta upp min mail-adress, det tar säkert inte längre tid att svara.


Är det några fler som har fått den här typen av reaktioner?

Har jag gjort så pass stora övertramp att detta var befogat?

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Ingemar
Member

261 Posts

Posted - 2014/08/20 :  18:59:51  Show Profile Send Ingemar a Private Message
Jisses,tja som vi säger i Gbg"än är inte den siste idioten född"det är bara den vanliga "svenska avundsjukan som spökar"så fortsätt du med din tråd som för övrigt är väldigt intressant eftersom jag precis börjat med pc musik med stor framgång

Temptation
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/08/20 :  19:01:43  Show Profile Send MatsE a Private Message

Nej det var verkligen in befogat. Jag tycker detta har varit en mkt intressant tråd att följa. Vi som inte kan eller vill lägga ut stora summor kan väl i så fall glädjas åt att dyrt inte alltid blir perfekt, dvs. det blir inte lika bra som "the real thing".

Hur mkt man vill kompromissa är upp till var och en. Hur stor förbättring väntar väntar jag mig för ytterligare 10.000, 100.000?

Sedan finns det en begagnat marknad för att få dyrt rätt så billigt.

Du har varken sågat eller höjt något format på ngt elakt sätt eller förringat någon annans åsikt.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2014/08/20 :  19:43:25  Show Profile Send CC a Private Message
"Har jag gjort så pass stora övertramp att detta var befogat?"

- Nej! Vet inte hur man ska kunna tolka dina inlägg på det viset..?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/08/20 :  20:55:52  Show Profile Send Lovan a Private Message
De har säkert inget med varandra att göra men jag kom att tänka på den här tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91822

Vissa människor...
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2014/08/20 :  21:06:18  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Beklagligt att en intressant tråd drar till sig den sortens kommentarer. Vad man lägger ut pengar på, när man kan lägga ut pengar, är ju inget som någon annan behöver ha synpunkter på; de flesta har ju någon sorts slukhål (bilar, träning, öl, konst, resor, lotter/spel, mat, vin... you name it) och det är upp till var och en att hantera. Tonen i tråden har dessutom varit mycket "fokuserad" mot grundläggande tekniska förutsättningar och personlig upplevelse och inte alls någonting i stil med att "dyrt är bättre" eller så, så påhopparen är flerfaldigt ute på cykeltur vill jag påstå. Försök förträng!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2014/08/20 :  21:15:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker det är ett klart fall för Moderatorerna och en potensiell avstängning. Sånt vill vi inte ha här

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/08/20 :  21:25:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
Otroligt! Visst är vår hobby nördig och iofs inte billig men som redan påpekats finns det betydligt dyrare och i våra ögon meninglösare hobbies. Att man kan skriva sådär tyder bara på dåligt omdöme/uppförande i största allmänhet. Ju dyrare leksaker desto större krav på att bli nöjda kan vi ha.
Visst kan det ligga en del i att vi är överdrivet kräsna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/08/20 :  22:06:30  Show Profile Send HerrD a Private Message
Jag tycker synd om avsändaren som uppenbarligen inte mår bra. Hoppas han finner ro och lycka och inser hur han beter sig. Tråden är väldigt intressant och jag ser fram mot fler betraktelser och djupdykningar från din sida när du hittar lusten igen.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000