| Author |
Topic  |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 20:09:58
|
Undrar hur sofistikerade filterkomponenter som i allmänhet används i ett par 10kkr-högtalare? 50kkr?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 21:35:20
|
Tillräckligt sofistikerade för att det inte ska märkas på ljudet. Ingen bryr ju sig om vad som sitter där så länge det låter bra. Däremot är filterkonstruktionerna oftast dåliga så det brukar inte låta så bra pga det. Jämför med internkablage, där sitter antingen "sanningen" som ingen fått reda på (prisvärda kablar) eller ett öppet dyrt säljargument för att dölja alla verkliga brister i högtalaren.
edit: 10kkr? Det brukar variera, ibland är det elektrolyter, ibland polypropylen. I serie med diskanten brukar det oftast vara polypropylen från 2000kr monitorer och uppåt. |
Edited by - marens on 2003/02/11 21:43:00 |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:12:35
|
Ok, tänkte på uppgraderingsmöjligheter.. Läste Tony Gee's kondingtest & blev sugen på att restaurera ett par "gamla godingar" När blir en kommersiell konstruktionen så dyr att man mäter upp varje komponent?
|
|
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 23:22:32
|
fin katt skum ---
Det är också olika, om du menar att man sorterar ut de med avvikande värden. Svårt att säga. |
 |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 23:32:06
|
Jag blev i alla fall mörkrädd när jag skruvade loss anslutningspanelerna på mina maggies. Ser ut som någonting man kunnat förvänta sig hitta i ett par högtalare köpta ur skåpbil. Det blev avbitaren direkt och högtalarkablaget skruvades mot utgående från delningsfiltret, en klar ljudförbättring.
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
|
perkulator
Member

60 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 01:02:19
|
hänvisar till mitt fotoalbum |
Endast den som tror att det omöjliga är möjligt kan göra det omöjliga! |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 02:45:29
|
Visst ser den ut att trivas? 
quote: Jag blev i alla fall mörkrädd när jag skruvade loss anslutningspanelerna på mina maggies. Ser ut som någonting man kunnat förvänta sig hitta i ett par högtalare köpta ur skåpbil. Det blev avbitaren direkt och högtalarkablaget skruvades mot utgående från delningsfiltret, en klar ljudförbättring.
//Johansson
quote: hänvisar till mitt fotoalbum
".. uj vilken skillnad till och med tanten hörde skillnad!!!" 
Ok, då blir det så! Finns det någon annan i Sverige som säljer metallfilmskondingar än GoldenAge-Bosse? Hörde att dom inte håller lager på dem.
|
|
Edited by - henricsson on 2003/02/12 02:46:34 |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 04:17:31
|
henricsson, katter är trevligt men pga. utrymmesskäl ber jag dig ta bort den eller minska ner den till humlestorlek. Misse får tyvärr inte följa med i varje kommande inlägg... |
 |
|
|
MosFet
Member

57 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 09:56:23
|
quote: Originally posted by henricsson
Undrar hur sofistikerade filterkomponenter som i allmänhet används i ett par 10kkr-högtalare? 50kkr?
Om man kollar i B&W Nautilus-serie, Audivector, Dynaudio Contour etc. ser man både elektrolyter och spolar med järnkärna. Titta nästa gång på t.ex. en mässa då fabrikanterna visar sina högtalare i genomskärning. Det verkar inte vara någon större skillnad om högtalaren kostar 10kkr eller 50kkr.
Därför skall man inte röra i dessa filter om man inte är säker på vad man gör. Dessa är filter är beräknade efter dessa komponenter. Skulle man byta t.ex. spole från en orginal med järnkärna till en luftuftlindad med samma induktans får man helt andra egenskaper. Däremot skulle det gå lättare att byta ut elektrolyter bara man mäter upp orginalet innan och inte går på det värde som står på den. |
Doh! Bara en ändring till... |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:21:49
|
quote: Originally posted by Timbre
henricsson, katter är trevligt men pga. utrymmesskäl ber jag dig ta bort den eller minska ner den till humlestorlek. Misse får tyvärr inte följa med i varje kommande inlägg...
Förstår det. Nu är den iaf mindre än ringradiatorn. Ok så här eller ska jag ta bort den helt? |
|
Edited by - henricsson on 2003/02/12 15:30:17 |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:26:50
|
quote: Originally posted by MosFet
Om man kollar i B&W Nautilus-serie, Audivector, Dynaudio Contour etc. ser man både elektrolyter och spolar med järnkärna. Titta nästa gång på t.ex. en mässa då fabrikanterna visar sina högtalare i genomskärning. Det verkar inte vara någon större skillnad om högtalaren kostar 10kkr eller 50kkr.
Därför skall man inte röra i dessa filter om man inte är säker på vad man gör. Dessa är filter är beräknade efter dessa komponenter. Skulle man byta t.ex. spole från en orginal med järnkärna till en luftuftlindad med samma induktans får man helt andra egenskaper. Däremot skulle det gå lättare att byta ut elektrolyter bara man mäter upp orginalet innan och inte går på det värde som står på den.
I fejtspolar som cross coil 3,1mm2 är det väl bara resistansen som minskas? Det är väl bara att föredra? Är det isf inte svårare att byta kondingar eftersom lyter har högre motstånd en pp/metallfilm? Toleransen på en typisk PP/elektrolyt är ju 5%, om tillverkaren inte mäter upp varje komponent för sig kan det ju innebära mer eller mindre förändringar i överföringen.
|
|
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:33:30
|
Om du minskat resistansen måste man antagligen lägga till ett motstånd för att få rätt överföringsfunktion. Resistansen hos spolen brukar alltid vara med som en faktor i filterkonstruktion.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
MosFet
Member

57 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:48:26
|
[/quote] I fejtspolar som cross coil 3,1mm2 är det väl bara resistansen som minskas? Det är väl bara att föredra? Är det isf inte svårare att byta kondingar eftersom lyter har högre motstånd en pp/metallfilm? Toleransen på en typisk PP/elektrolyt är ju 5%, om tillverkaren inte mäter upp varje komponent för sig kan det ju innebära mer eller mindre förändringar i överföringen. [/quote]
Ja, det kan skilja flera ohm när det gäller höga värden på spolar mellan järnkärna och luftlindad. Detta förändrar ju delningsfiltret drastiskt. Går man sedan från en typ av kärna till en annan bättre och grövre tråd är ju inte skillnaden speciellt stor, kanske 0.15 till 0.05 ohm. När det gäller elektrolyter ligger ju toleranserna på ca +20-50% vilket gör det högst sannolikt att fabrikanterna mäter varje enskild konding.
|
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:22:58
|
quote:
Ja, det kan skilja flera ohm när det gäller höga värden på spolar mellan järnkärna och luftlindad. Detta förändrar ju delningsfiltret drastiskt. Går man sedan från en typ av kärna till en annan bättre och grövre tråd är ju inte skillnaden speciellt stor, kanske 0.15 till 0.05 ohm. När det gäller elektrolyter ligger ju toleranserna på ca +20-50% vilket gör det högst sannolikt att fabrikanterna mäter varje enskild konding.
Har faktiskt inte stött på speciellt många spolar med metallkärna, mätningar jag sett har sett högst underliga ut. Den "drastiska" förändrigen ligger väl just i att du får högre verkningsgrad på basen, eller på vilka sätt anser du att överföringen ändras?
Sitter förnärvarande o simulerar filter till mitt monitorprojekt,, skillnad i överföringsfunktionen mellan en spole på 1.8mH/0.8ohm och 1.8mH/0.3ohm;

-------------------

Annars ser det inte ut att bli några skillnader elektriskt/akustiskt sett.. Inte heller ser jag en fysikalisk förändring. Nu är jag ganska nyinvigd så jag kan ha helt fel! 
Men inte har lyter 20-50% tolerans?? Större delen av min lyt-konding-flottta har 10% toleras & de angivna värdena stämmer bra med de uppmätta. Tror inte heller att värden mäts upp av fabrikanterna,, kan ha fel där också 
|
|
 |
|
|
MosFet
Member

57 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:53:58
|
quote:
Har faktiskt inte stött på speciellt många spolar med metallkärna, mätningar jag sett har sett högst underliga ut. Den "drastiska" förändrigen ligger väl just i att du får högre verkningsgrad på basen, eller på vilka sätt anser du att överföringen ändras?
Sitter förnärvarande o simulerar filter till mitt monitorprojekt,, skillnad i överföringsfunktionen mellan en spole på 1.8mH/0.8ohm och 1.8mH/0.3ohm;

-------------------

Annars ser det inte ut att bli några skillnader elektriskt/akustiskt sett.. Inte heller ser jag en fysikalisk förändring. Nu är jag ganska nyinvigd så jag kan ha helt fel! 
Men inte har lyter 20-50% tolerans?? Större delen av min lyt-konding-flottta har 10% toleras & de angivna värdena stämmer bra med de uppmätta. Tror inte heller att värden mäts upp av fabrikanterna,, kan ha fel där också 
Förändringen av verkningsgrad är ju försumbar, däremot blir det skillnad i filtrets egenskaper. Om skillnaden är 1 ohm måste ju filtret beräknas om. Däremot blir det ju mindre påverkan ju enklare filtret är. Köper man elektrolyter i butik, t.ex. Elfa får man säkert 10% tolerans. Men köper man in 1000 -tals finns det mycket att tjäna på att köpa komponenter med högre tolerans och mäta varje komponent, vilket dom säker gör ändå. |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 14:22:10
|
Den simuleringen visar ju att du har en ca 2 dB skillnad mellan områdena 100-600 Hz och 600-2000 Hz med olika spolar. Det kommer att höras mkt tydligt. Alltså påverkar motståndet i spolen din delning, om jag förstått din bild korrekt.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 15:05:23
|
Precis. Har inte testat än, men det förmodar jag att det gör  Men anser du att funktionen i övrigt skulle påverkas med en fejtare spole?
mosfet, visst kommer väl ökningen höras! 2dB är nästan en fördubbling av ljudtrycket. Har plockat ner ett par AP black diamond & där var det 10% och avskliljande värde,,
vad jag menar att när en högtalare utvecklas inser väl konstruktören att vissa skiljaktigheter kommer förekomma i såväl elementen som hos filterkomponenterna? Tycker just att det är en stor fördel med att bygga eget, att man har bättre koll när man kan mäta upp elementen/komponenter man arbetar med.. När allt är klart blir det väl frågan om långfältsmätningar också.. De e juh bra! I framtiden...
|
|
 |
|
|
MosFet
Member

57 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 16:02:50
|
Precis. Har inte testat än, men det förmodar jag att det gör  Men anser du att funktionen i övrigt skulle påverkas med en fejtare spole?
mosfet, visst kommer väl ökningen höras! 2dB är nästan en fördubbling av ljudtrycket. Har plockat ner ett par AP black diamond & där var det 10% och avskliljande värde,,
vad jag menar att när en högtalare utvecklas inser väl konstruktören att vissa skiljaktigheter kommer förekomma i såväl elementen som hos filterkomponenterna? Tycker just att det är en stor fördel med att bygga eget, att man har bättre koll när man kan mäta upp elementen/komponenter man arbetar med.. När allt är klart blir det väl frågan om långfältsmätningar också.. De e juh bra! I framtiden...
Jodå, om det skulle bli 2db nivåskillnad i praktiken skulle det vara klart hörbart. Men om vi återgår till modifiering av köpta system saknas ju en viktig detalj, parametrar på elementen. Vissa går ju att mäta upp som impedans medan andra är betydligt svårare. Och detta är parametrar som en seriös högtalartillverkare räknar med vid filterkonstruktionen. Därför kan man ju inte ge all input till ett eventuellt simuleringsprogram och p.g.a detta inte förutse effekterna av komponentbyten. |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 19:49:52
|
Men jag ska göra egna mätningar med justMLS, vad jag försöker säga är att alla element (även det finaste OEM-elementet) får olika "tillverkningsfel" och inte mätes varje inviduell högtalare upp samt får lite olika värden på filterkomponenterna som kompensation?
|
|
 |
|
| |
Topic  |
|