| Author |
Topic  |
|
|
haley
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:25:59
|
Är det någon som vet någon butik i Sverige som saluför Electrocompaniets sortiment? Vet att Tonkraft är generalagent, men jag behöver ha tag i en affär som säljer och kanske t.o.m har dem hemma för demo.
Annars, är det någon som har lite åsikter om deras försteg EC4.7? Och som även vet vad det svenska priset ligger på?
|
Vh, Haley ---------- Anything worth doing, is worth doing right |
|
|
haley
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:57:48
|
Densen Beat B-200 verkar också intressant i denna prisklass, någon som rekommenderar den?
 |
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 23:12:26
|
| HiFistället i Göteborg har saker från Electrocompaniet. |
 |
|
|
haley
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 16:50:33
|
Pratade med Tonkraft och 15.000kr ligger priset på i Sverige.
Men är det ingen som har någon erfarenhet av dessa två steg? Det skiljer ändå ca 4.000kr imellan dem, så frågan är om man bortser ifrån designen, hur stor skillnad är det egentligen, ljud och kvalitetsmässigt dvs? |
 |
|
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 17:04:20
|
Electrocompaniet kan du nog köra balanserat sån teknik satsar nog inte Densen på. Mvh |
 |
|
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:41:35
|
Får jag föreslå en titt på Sphinx Project Two mk.II.......
Helt balanserad, internt kablage från Siltech, separata nätdelar för höger och vänster kanal.....och i mitt tycke ett mycket fint ljud i prisklassen...
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 21:02:29
|
quote: Originally posted by haley
Är det någon som vet någon butik i Sverige som saluför Electrocompaniets sortiment? Vet att Tonkraft är generalagent, men jag behöver ha tag i en affär som säljer och kanske t.o.m har dem hemma för demo.
Annars, är det någon som har lite åsikter om deras försteg EC4.7? Och som även vet vad det svenska priset ligger på?
Jag hade en gång försteg från Electrokompaniet först ett utan fjärrstyrning minns tyvärr inte beteckningen det lät skitbra ( nu dyker väl moderatorerna på mig igen för ordvalet)köpte sedan det fjärrstyrda tror det hette 4. nånting det lät tyvärr inte lika bra samt att det hade en del hyss för sig t.ex gick inte att dra ned volymen helt samt olika volym per kanal och lite smått och gott.Över lag med electrokompaniet fanns lite konstigheter slutsteget var felkopplat på vänster kanal o.s.v så se upp lite med dessa grejor annars låter dom mycket bra för pengarna begagnat, ny priset tycker jag personligen blev för högt när man bytte distributör i Sverige. |
Skeptiker |
 |
|
|
haley
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 22:30:27
|
Har faktiskt ägt ett slutsteg ifrån Electrocompaniet, ja några dagar iallafall. Det var ett AW250R som jag köpte begagnat, men när jag kom hem och kopplade in det så fungerade bara en kanal och efter ett tag började det ryka. Visade sig att någon hade varit inne och mixtrat i det. Vissa kablar var uppfläkta, komponenter satt lös samt en del skruvar som inte var orginal. Gick att lämna tillbaka det som tur var.
Men jag gillar designen så jag är fortfarande intresserad av komponenter därifrån. Tänkte det kanske var en engångshändelse. otur helt enkelt.
Esoterisk-hifi har dock väldigt bra priser på Densens sortiment, så jag lutar nog däråt.
Sphinxs har jag aldrig hört talats om, finns det någon bra sida att kolla på och vem säljer dem? |
 |
|
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 23:39:59
|
Jag har ett AW 250 R som spelar rykfritt
skämtåsido, jag är mycket mycket nöjd med slutsteget, har pondus men ändå mjukt. Försteget jag har är ett EC 4.5 med fjärr. Fungerar felfritt och låter bra ut i mina B&W 802 S3.
Sedan att det är bland det snyggaste som finns gör absolut inte saken sämre |
Artphotography |
 |
|
|
pekka
Member

190 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 09:31:49
|
Det bästa försteg som EC någonsin byggt är EC3. Det mest lyckade slutsteget är AW100DMB. Kombinatione EC3 + AW100DMB är en killer. Den såldes i den kombinationen i en aniversary version. De nya förstegen är inte alls i samma klass som EC3.
PEKKA
|
 |
|
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 10:46:46
|
Är det bättre än senaste versionen 4.7?
Menar du att om man vill ha det bästa försteget från just electrocompaniet ska man leta efter ett beggat EC 3 istället för att köpa senaste versionen 4.7 ny? Kan det vara så otroligt att de går bakåt i utvecklingen? Kan väl ändå inte stämma.... |
Artphotography |
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 11:04:22
|
Haley! Jo jag rekomenderar Densen Beat 200 mkt starkt - själv kör jag Dynaudio Contour 3.0, Densen Beat 200 och än så länge en Yamaha CDX 1060 (En Beat 400 är dock beställd) och Vincent SP-991 Monoblock, kablar: Harmonic tech. Truth Link Silver X 2 och Harmonic tech pro 11 - plus. Låter hur bra som helst - jag har jämfört med Primare A20, Primare A30.1, S.A.T Amplifix, Rotel RC995 & RB991 och Thule IA250B och inget kommer i närheten av det min anläggning kan prestera idag. Skulle tro att även Densens slutsteg skulle passa utmärkt till mer lättdrivna högtalare.
Jag är ganska imponerad att ett så billigt försteg inte känns som den svaga länken - monoblocken kostar ju drygt tre gånger pengarna i Sverige och högtalarna lika så. Det står dock på www.densen.dk att de håller på att utveckla ett dyrare - mer exklusivt försteg i serien (för att matcha Cd-spelaren Beat 400 XS), men att de redan använder så bra komponenter i Beat 200 att det är svårt att överglänsa (OBS! min tolkning!).
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
|
pekka
Member

190 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 11:45:13
|
q: [size=2]Är det bättre än senaste versionen 4.7?
Menar du att om man vill ha det bästa försteget från just electrocompaniet ska man leta efter ett beggat EC 3 istället för att köpa senaste versionen 4.7 ny? Kan det vara så otroligt att de går bakåt i utvecklingen? Kan väl ändå inte stämma....
Tyvärr så är det nog så iallfall enligt mina öron För övrigt var den inte billig i originalpris. Någonstans kring 20000:- tror jag det var
Till saken hör att EC3 har ett mycket bra RIIA-steg inbyggt så kör man vinyl så är det den man skall ha.
PEKKA
|
 |
|
|
haley
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 14:11:01
|
Kommer nog att välja Densen, dels pga att den verkar byggd på kvalite,låter bra enligt både recensioner och privat personer, men även pga att Jan Ardstål på Tonkraft verkar lite insnöad.
Kontaktade honom för att se vad det svenska priset låg på. Frågade även efter ett tag om han kunde göra något på priset. Han svarar då att det går tyvärr inte, men att jag ska tänka på att " kvalitets mässigt är det en förförstärkare i 25-30.000 kronors klassen". Och då jag påpekar att det tycker nog de flesta återförsäljare om sitt märke, så svarar han att "Jag säljer inte Electrocompaniet på att dumpa priser, Electrocompaniet är kvalitet som vida öveskrider dess pris. Hur många tester världen över har Densen vunnit?"
Vet inte om jag ska skratta eller gråta om han sätt att bemöta kunden, för ett vänligt bemötande kan ibland sälja mer en att enbart ha bra produkter. |
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:35:16
|
Kan bara hålla med dig!
Jag har också råkat ut för insöade försäljare: "Jag kan inte ge dig något specialpris bara för någon annan säljer billigare till dig - då kanske du säger vad du betalat till dina kompisar och så ska dom ha samma pris" (Vill dock inte hänga ut något namn).
Men jag nämner givetvis den butik till mina "kompisar" där jag fått bäst bemötande och pris!
Säger bara TACK FÖR INTERNET! - guds gåva till hifi-intresserade 
PS! Om man tittar på Densens hemsida så verkar dom vunnit en del tester 
Om det nu blir Densen maila gärna och berätta vad du tycker..
Lycka till!
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 19:38:26
|
quote: Originally posted by haley
Kommer nog att välja Densen, dels pga att den verkar byggd på kvalite,låter bra enligt både recensioner och privat personer, men även pga att Jan Ardstål på Tonkraft verkar lite insnöad.
Kontaktade honom för att se vad det svenska priset låg på. Frågade även efter ett tag om han kunde göra något på priset. Han svarar då att det går tyvärr inte, men att jag ska tänka på att " kvalitets mässigt är det en förförstärkare i 25-30.000 kronors klassen". Och då jag påpekar att det tycker nog de flesta återförsäljare om sitt märke, så svarar han att "Jag säljer inte Electrocompaniet på att dumpa priser, Electrocompaniet är kvalitet som vida öveskrider dess pris. Hur många tester världen över har Densen vunnit?"
Vet inte om jag ska skratta eller gråta om han sätt att bemöta kunden, för ett vänligt bemötande kan ibland sälja mer en att enbart ha bra produkter.
Av hans resonemang förstår jag varför han chockhöjde priserna på saker som kostat ung hälften när hifii klubben sålde dom.Inte speciellt smart drag. |
Skeptiker |
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 19:43:02
|
| Jag delar pekkas åsikt om EC3 jag har själv MC versionen och phonosteget är bland det bästa jag har hört. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
| |
Topic  |
|