HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörhaveri?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/09/09 :  19:55:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Glad i hågen hämtade jag ut mina nya rör till Xindak V15 idag, de var enklast möjliga Shuguang EL34-B i en matchad kvartett och två stycken 6SN7GT. Billigt men väl fungerande och jag ville veta hur förstärkaren lät med original rör. (Som ersätttare för för 12AX7B satte jag i ett begagnat men väl fungerande JJ ECC83S)
Jag byter ut rören och sätter dem nogsmat i resp hållare och torkar försiktigt bort de fingeravtryck jag lämnade med en lätt fuktad wettex med lite Yes på.
Efter några minuter slår jag igån förstärkaren och kollar att glöden ser Ok ut på alla rör och att de ser ut att glöda med rimlig symmetri. (Förstärkaren skall vad jag förstår inte behöva justera bias om dessa är matchade)
De fyra EL34B som levererades var alla märkta 43 vilket jag antar är ett förenklat mått på rörets egenskaper.

Efter några minuter ytterligare skickar jag in lite musik på vald ingång och det låter! jippi!
Bra låter det också, tajtare och med avsevärt högre upplösning än tidigare. Lite tunt än så länge men jag misstänker de släpper lite ytterligare.

Hursom, efter ett par minuter in på And I Love Her med Pat Metheny från Dali Vol3 hörs ett distinkt boff i höger kanal och ena röret lyser upp med ett kraftigt ljus, ett mycket vitare ljus än rörglöden. Kanalen tystnar betydligt och på plåten i röret verkar det bli väldigt hett då hela mittsektionen glödgas.
Jag slår genast av förstärkaren och utvärderar situationen... Väntar ett par minuter och bestämmer mig för att prova igen, med nogsam övervakning!

Allt fungerar utmärkt igen och efter ca en timmes spelande har jag inte sett ngt liknande igen? Alla rör verkar forfarande glöda med god symmetri och det låter finemang....

Kommer jag köra sönder maskinen eller har det "lagat sig själv"?

Vh /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/09/09 :  20:24:28  Show Profile Send elektronror a Private Message
Sk. ''red plating''. Röret som havererade är nu trasigt. Frågan är varför det hände. Vanligast är att kopplingskondensatorn gett upp till det röret.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/09 :  20:50:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Spelar det odistat och lika starkt i båda kanalerna nu?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/09/09 :  21:35:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Tack för svar!

De nya rören sitter fortfarande i och det spelar väldigt rent och utan kanalbalansproblem!
Har precis startat upp förstärkaren igen från nästan kall och det låter riktigt trevligt.

Om röret vore trasigt borde det väl höras? Eller att felet återkommer?

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/09/09 :  21:43:28  Show Profile Send peterh a Private Message
Röret är skadat! Stark upphettning förvränger gärna inälvorna och
kan ge beläggning på styrgallret, det första påverkar geometrin
och därmed egenskaperna, det andra kan få röret att skena.

Då det är nya rör räcker det att ersätta det skadade om leverantören
kan lämna ett identiskt rör, annars köper du ett matchat par till
den kanalen.

Varför hände det ? Sannolikaste orsaken är att röret hade
någon löst fragment som "kom loss" och orsakade en lokal
jonisering och upphettning ( som i sin tur orsakade ännu mera
jonierad gas). Börja med att byta rör, om det återkommer
på samma position kan du utöka felsökningen till rörhållare
kondingar mm.


Och, då det är nya rör tycker jag du skall be att få ett nytt på garanti!


Edited by - peterh on 2014/09/09 22:32:38
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2014/09/09 :  23:15:27  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Orsaken kan nog inte fastställas utan kopplingsschema och mätningar. Röret kan vara skadat, men beroende på ekonomisk känslighet hos ägaren så kan ju provning vara ett alternativ till att köpa nytt rakt av. Känner du nån som kan testa röret och jämföra det med sin "partner" så kan det vara värt besväret.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/10 :  08:06:17  Show Profile Send CAB a Private Message
Hej om du bodde lite närmre hade du kunnat komma till mig och mäta upp rören.
Kanske kan någon i närheten av Falun hjälpa tänker jag!
Jag har varit med om exakt samma sak med ett 300b rör och det märkliga att detta fungerade fortfarande perfekt nu efter 2år.
300B är ju som bekant en direktupphettad triod men tror inte det är skillnad, du kan ha haft tur.
Annars är det idag ovanligt idag med defekta Kina rör kvalitén är på uppgång men köper man på ebay finns det utsorterade rör i omlopp, dessvärre.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/10 :  08:15:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Föreslår också ett nytt rör på garantin men jag tror inte det är nån fara egentligen.
Det där poffandet kan ha berott på en bit tråd som legat fel och brunnit av.
(gallren är lindade med mycket tunn tråd) Röret kan som sagt vara skadat.
När sånt där händer är det oftast kort efter rörbyte.

Förresten, vill du mäta nåt rör så har du väl inte så långt till Time?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/10 08:16:49
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/09/10 :  13:03:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Mycket tack för era inputs!

Jag har givetvis inlett en dialog med säljaren och det kommer levereras ett nytt rör med samma mätdata.
Tills dess tror jag mig våga fortsätta nyttja det "poffade" röret som nu inte visar några som helst tecken på skador eller avvikelser i funktion. Jag förstår att det förmodligen erhålligt ngn form av skada som påverkar antingen nu eller senare, men kan det försämra funktionen/livslängden på syskonröret tror ni?

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2014/09/10 :  13:50:05  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Det skulle förvåna mig om nåt annat rör skulle skadats av detta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000