De finns att lyssna på hos Jämtljud i Östersund. Jag har lyssnat på Respons Art vid flera tillfällen på Jämtljud och de är verkligen bra. Nils Gunnar som äger Jämtljud har sålt Respons i många år och vad jag vet så är det hans favorithögtalare.
Jag har lyssnat på Responsarna på Jämtljud tillsammans med ett Dynamic Precision slutsteg av den mindre sorten och tillsammans med Audio Research 100 watts transistorsteg. Ingen av dem hade några problem att driva högtalarna vid de tillfällena. Med båda slutstegen lät det oerhört bra.
JMlab: Jag tror inte Wijk var först med den formen. Respons högtalare med pyramidform fanns nog tom före Wijk. Sen tror jag det finns andra som använt samma form också.
Respons med denna form kom 1983 alltså långt före Wijk-s högtalare. Jag undrar om in Reidar Person som tillverkar Respons var först med att göra väggarna i högtalarna av dubbla skivor med dämplim emellan.
Min far har ett par Respons Baby Grand... De låter fortfarande fint! (Elektroakustik Melos för omkring 16000kr är också en neutral & trevlig högtalare! Byggd av Reidars kusin - Reine, hehe.)
//Jakob
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Hur mycket effekt kan dom ta? 1000W borde iaf vara minimum med en känslighet på ändast 80dB.
Tvivlar på att känsligheten är så låg som 80 dB, med tanke på de ingående elementen. Det beror ju på vilken nivå och vilket avstånd mätningen har skett, för att inte tala om mikrofonens kalibrering.
Jeg har hørt disse hos Norsk Audio Teknikk flere ganger. Det er rett og slett supre høyttalere. Førsomheten ligger rundt 88-89 db. Spiller bra på mange forsterkere.