Tråkigt att höra. Min första högtalare jag köpte var QLN V1. Numera spelar jag på Signature. QLN hör till dom svenska hifi-tillverkare som har hängt med ett tag. Och det finns ju inte många. Men aktiviteten har ju varit låg dom sista åren. Svårt att sälja kvalitet. Jag ska dricka en grav-öl ikväll och gråta en skvätt.
Tråkigt att höra. Min första högtalare jag köpte var QLN V1. Numera spelar jag på Signature. QLN hör till dom svenska hifi-tillverkare som har hängt med ett tag. Och det finns ju inte många. Men aktiviteten har ju varit låg dom sista åren. Svårt att sälja kvalitet. Jag ska dricka en grav-öl ikväll och gråta en skvätt.
Varför inte skicka ett mail till adressen qln@primare.net och fråga? Jag har dock misstänkt detta en tid sedan,men deras site ligger fortfarande uppe. MvhKristofer
Låter enormt konstigt att de skulle lägga ner sin produktion... Primare köpte ju nyss upp dem för att de ska tillverka högtalare som passar ihop med deras grejer... Det var ju inte längesedan Signature 2 kom! Men men...
//Jakob
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Om man kollar på www.audioactive.se som tidigare var återförsäljare av QLN så ser man att dom ej saluför dessa mer. Kanske ett tecken på att QLN ändå är nerlagt?
Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Fast man kan väl säga att QRS är en fortsättning. Samma konstruktör men annan regi.
Det kan man inte alls säga.Konstruktionen av QRS sker genom samarbete med HifiConsult. För övrigt så verkar det faktiskt konstigt om Qln är nerlagt nu när jag kollat upp det lite. MvhKristofer
Fast man kan väl säga att QRS är en fortsättning. Samma konstruktör men annan regi.
Det kan man inte alls säga.Konstruktionen av QRS sker genom samarbete med HifiConsult. För övrigt så verkar det faktiskt konstigt om Qln är nerlagt nu när jag kollat upp det lite. MvhKristofer
Vad jag har hört ryktesvägen* så har QLN:s konstruktör hjälpt till vid framtagningen av QRS. Så jag tror mer på Björn-Olas kommentar.
Vad jag har hört ryktesvägen* så har QLN:s konstruktör hjälpt till vid framtagningen av QRS. Så jag tror mer på Björn-Olas kommentar.
* Nära dess källa så att säga...
Johan.
Ja visst har dom samarbetat men att säga att QRS är en fortsättning på QLN tyckte i alla fall jag är lite konstigt men som sagt det kan ju vara som så att Qln är nerlagt som högtalarmärke.
Men det som jag fått höra så skulle HC ta hand om de högre prisklasserna från QLN.Och att Qln skulle sälja de lägre prisklasserna. MvhKristofer