HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Renässans !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2014/10/26 :  11:01:05  Show Profile Send Leif B a Private Message
Data bort! Cd bort !
Vinylsvarv fram !!!
Nu ska de spisas vinyl igen. LP skivor tas fram.
Vad hör jag, jo ett driv i musiken som har tynat bort med tiden man använt cd media och sedermera datorn som lagring och uppspelare för musiken.
Löjligt att det kan låta så roligt att lyssna på musik via en svarv för knappa 3000 från NetonNet.
Musikglädjen är tillbaks.
Någon här som tycker det låter roligare via vinyl eller är jag ensam?

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2014/10/26 :  11:15:30  Show Profile Send Tobba a Private Message
Hej Leif, har du helt missat detta med vinyl? Det är många år sen vinylen kom tillbaka! Jag sålde mina vinylskivor i slutet på 90talet, men började samla vinyl igen omkring 2005. Vinyl låter bäst och har alltid gjort det och det finns mängder av skivor att köpa, både nytt och beg.
Skivspelare finns det också en mängd olika märken och modeller av. Kolla in Akkelis Audio.com dom har nog Sveriges största utbud av skivspelare. Själv har jag en Nottingham Interspace Junior som jag är jättenöjd med!

Tobbe
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/26 :  11:37:43  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Knaster..brus..hack..hack..
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/10/26 :  11:54:16  Show Profile Send jonasz a Private Message
Dist...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/10/26 :  13:25:33  Show Profile Send Vox a Private Message
Vinyl är överlägset när det gäller musikalitet, känsla och naturligt ljud.
Började köpa vinyl i mitten på 70-talet och, förutom ett litet uppehåll runt mitten av 90-talet, köper jag fortfarande vinyl.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2014/10/26 :  13:26:05  Show Profile Send Leif B a Private Message
Usch ja, jag är några år för sent ute.. Kanske har med åldern att göra.
Jo visst lite knaster osv men fanken så roligare.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/10/26 :  13:32:46  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har inte köpt vinyl sedan 80-talet. Har en lånad Denonsvarv stående men inte "orkat" koppla in den. För mig är det mest allt det opraktiska som gör att jag inte har en egen spelare, förutom då att en bra svarv kostar multum...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/10/26 :  18:52:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ja att lyssna på grammofon har jag gjort sedan jag lade på min första singel när jag var 12 bast på 70-talet jag gjorde inte som många sålde av mina skivor visst har sortimentet ändrats men det som har blivit olyssningsbart (dålig musiksmak) sorterats ut och sålts. Men det är roligt att du har hittat tillbaks till rätt media Leif.



quote:
För mig är det mest allt det opraktiska som gör att jag inte har en egen spelare, förutom då att en bra svarv kostar multum...


Det behöver det inte göra det finns många på begmarknaden som man kan köpa att vara rädd för att det inte skall fungera är överdrivet skivspelare är i det närmsta outslitliga. Jag använder mig själv av skivspelare från 70-talet efter en egenhändig utförd service så spinner de på.

Att äldre skivspelare skulle vara dåliga bekräftar bara hur okunniga folk är, i grova drag är det oftast lite ny olja och en rem som behövs.

Vad tror ni att en Thorens TD 160 hade kostat ny idag, på begmarknaden är de rena fyndet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/10/26 :  20:45:48  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Visst har sortimentet ändrats men det som har blivit olyssningsbart (dålig musiksmak) sorterats ut och sålts


Det där gjorde jag också redan på 70-talet. Jag ångrar det än idag. Jag har tydligen bumerangsmak, för smaken för det jag gjort mig av med kom tillbaka. Då kan man snacka om ÅNGER!!!! Nu slänger jag ingenting. Sånt jag inte gillar för stunden får samla damm i en annan hylla helt enkelt.

J. Ullberg
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/10/26 :  21:23:20  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Jag har haft hifi sedan 73, och mitten av 80-talet hakade jag på compact disc. Dels var det nytt spännande och lät för första anblicken bättre än min slitna skivspelar/pickup setup som inte sköts om.
Hela 90-talet blev det cd. LP skivorna förvarades ute i garaget. Började tappa musikintresset, och förstod inte varför.
Av en slump så införskaffade jag en Nagaoka MP-20 på det ny århundradet till min gamla Sony... och oj vad kul det blev igen.
Mina öron hade tröttats ut av 80-90talets ljudproduktioner (finns undantag).
Nu har jag ägnat de senaste åren till att skaffa den analoga, transistorfria musikananläggning jag saknat. Samt handlat lpskivor och åter lpskivor.
Jag och frugan lyssnar mer än någonsin.
Cd finns kvar, mest för de klassiska utgåvorna (som låter bra i det mediet, ingen konstig slutmastering som populärmusken drabbats av under cd-eran).
På nördnivå så föredrar jag mekanik och elektronrör istället för ettor och nollor.
Provade högupplöst via laptop och bra DAC, men det var för meckigt och osexigt. Musikupplevelsen kom i andra hand.


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2014/10/27 :  18:48:22  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
quote:
Musikglädjen är tillbaks.
Någon här som tycker det låter roligare via vinyl eller är jag ensam?


Du är definitivt inte ensam.
Jag tror att flertalet av de som prioriterar en organisk och levande musikupplevelse framför ett bekvämt handhavande håller med dig.

Det behövs absolut inte någon 100000 kronors skivspelare för att uppnå det resultatet.
Som Bubbel antyder, en begagnad Thorensspelare för ett par tusenlappar, en vettig pickup och ett hyfsat RIAA-steg om förstärkaren saknar ett sådant, så har man kommit långt.

Många tycker att handhavandet är en nackdel, men för min del tar sig proceduren att leta upp en skiva, lägga den på spelaren, sänka pickupen, och slå sig ner i soffan för att njuta, nästan religiösa proportioner.
Så har jag gjort i hela mitt liv och det har blivit en del av helheten.

Knaster..brus..hack..
Detta är en vanlig kommentar, framförallt från den yngre generationen som vuxit upp med CD och från de som försöker övertyga sig själva att de gjorde rätt i att sälja sina skivor på 90-talet.

Hellre lite knaster än den "döda", syntetiska och oengagerande återgivningen från de digitala signalkällorna.

quote:
Provade högupplöst via laptop och bra DAC, men det var för meckigt och osexigt. Musikupplevelsen kom i andra hand.

Jag håller med, osexigt är ett bra uttryck.
Dator/DAC-kombinationen används här hemma för skvalmusik när man t.ex. städar eller pillar med något, typ målar. Det är bekvämt, det moderna kassettdäcket, men det lockar definitivt inte mig till aktiv lyssning.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/10/27 :  18:57:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
quote:
quote:Visst har sortimentet ändrats men det som har blivit olyssningsbart (dålig musiksmak) sorterats ut och sålts




Det där gjorde jag också redan på 70-talet. Jag ångrar det än idag. Jag har tydligen bumerangsmak, för smaken för det jag gjort mig av med kom tillbaka. Då kan man snacka om ÅNGER!!!! Nu slänger jag ingenting. Sånt jag inte gillar för stunden får samla damm i en annan hylla helt enkelt.


Jag har inte ångrat att jag gjorde av med dessa skivor de var av minuthits från 80-talet, jag hade ändå inte lyssnat på dem numera.

Jag har hittat andra musikstilar som är mer intressanta sedan är jag väl inte så nostalgisk av mig.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/10/27 :  19:05:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Knaster..brus..hack..
Detta är en vanlig kommentar, framförallt från den yngre generationen som vuxit upp med CD och från de som försöker övertyga sig själva att de gjorde rätt i att sälja sina skivor på 90-talet.


Om jag har knaster och annat så beror det på att skivorna är i dåligt skick jag köper hemskt mycket begagnade skivor det är väldigt sällan de är i dåligt skick sedan har jag skivtvätt som får jobba.

Att bli bekväm är väl dagens melodi så slipper man vara fysisk, det kan rent utav vara farligt .

Jag var på HiFi-mässa i Köpenhamn i helgen de flesta körde med streamat men det fanns de som inte hade något annat än skivspelare vilket var glädjande.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2014/10/28 :  09:13:31  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Märkligt vad tiden går fort vid lp lyssning.
Man sätter en favorit skiva på grammofonen,
sätter sig på ett bekvämt läge, njuter av ljudet
och tyst, tick, tick och tick, upp från soffan,
vänder på skivan, njuter av ljudet och....
tyst tick, tick, tick....
40 minuter som gått så fort
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2014/10/30 :  19:46:46  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ja jag kan bara hålla med.
Ibland för fort.
Men man vill höra mer...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/11/07 :  16:11:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror att en av anledningarna att vinyl upplevs som roligare är att musiken på vinylskivorna inte är förstörda genom den dynamiska komprimering som all musik utsätts för idag.
Jag har digitaliserat en del av mina gamla vinylskivor och upptäckte att när jag sedan köpte musiken på cd, så föredrog jag ljudet från de digitaliserade vinylskivorna.
En titt i på filerna i Audacity bekräftade mina aningar. Musiken på cd var hårt dynamiskt komprimerad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/11/08 :  15:53:15  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Vinyl är inte musikaliskt i den bemärkelsen att det finns andra medier där man kan komma musiken mycket närmare, musik är detsamma som information, och ju mer information vi plockar bort desto mindre musik blir kvar, inte sant?

Det som Björn-Ola pratar om är däremot något annat och där håller jag med, det har dock ingenting med vinylen som avläsningsmekanism att göra, utan helt och hållet hur mycket materialet har misshandlats innan det hamnat i respektive format.

Allt detta måste skiljas på.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2014/11/08 15:54:11
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2014/11/08 :  17:33:02  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Det är ju intressant detta med inspelning, bevarande och uppspelning... Gammelfoton har ju en närmast helt flytande gråskala ("många bitars upplösning"), men även där sker en försämring genom komprimering, när man kopierar ett negativ, eftersom kontrastomfånget krymps, nästan med en faktor 10. Även analoga ljudinspelningar för skivgravering blir komprimerade för att överhuvudtaget kunna graveras (och pressas). Möjligen är det skillnad på resultatet mellan digitalbehandlade inspelningar och sådana som komprimerats med äldre metoder. Liknelsen med bilduppspelning kan dras vidare. Med analog överföring av filmat material (det förra TV-systemet) så hade en bild av till exempel en vacker kvällshimmel en helt steglös färgskala, medan i nuläget (digital-TV) ser man ibland språngvisa nyansskillnader i bilden, särskilt om man ser stora ytor med olika nyanser av samma färg (fotbollsplan, himmel) och det inte förekommer nämnvärd rörelse i bilden. Upplösningen i digitaliserad bild är inte tillräcklig för att lura ögat, i det systemet. Det är inte en analogi med ljud, egentligen, eftersom ljud utgör snabba förlopp och det är ju inte en stillastående bild. Däremot är det en påminnelse om att ett digitalt system är ....digitalt, liksom; det funkar men det är inte konstigt om känsliga och intresserade öron hör skillnader i olika uppspelningar.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/11/08 :  19:59:35  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Som sagt. Du är inte ensam #128515;

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/12/01 :  15:40:42  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Finns det NÅGON annan teknik som upplevt samma typ av renässans efter att levt i skuggan av modernare teknik i 20 år? Tror inte det va?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Hankki
Starting Member

39 Posts

Posted - 2014/12/02 :  20:54:03  Show Profile Send Hankki a Private Message
quote:
en vacker kvällshimmel en helt steglös färgskala, medan i nuläget (digital-TV) ser man ibland språngvisa nyansskillnader i bilden, särskilt om man ser stora ytor med olika nyanser av samma färg (fotbollsplan, himmel) och det inte förekommer nämnvärd rörelse i bilden. Upplösningen i digitaliserad bild är inte tillräcklig för att lura ögat, i det systemet.

Jag vill nästan påstå att det du beskriver beror på utsändningens bandbredd och komprimering, eller vad det heter, och kanske till en del en för dålig tv. Här i finland där jag bor ser vi SVT1, SVT2, TV3, TV4 och 6. Det värsta resultatet har TV4 med livesändningar som ibland blir som en mosaik, har kabelanslutning så störningar är sällsynta, och min tv är en Sony från 2008 så den innehåller kanske onödigt gammal teknik. Överlägsen bildkvalitét har vi på SVT kanaler.

quote:
Finns det NÅGON annan teknik som upplevt samma typ av renässans efter att levt i skuggan av modernare teknik i 20 år?

Det är väl analogfoto som är närmast.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000