HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Platt-tv med kasst ljud. Lämpliga lösningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2014/11/04 :  09:37:42  Show Profile Send johmi a Private Message
Efter att kraven på att det ska finnas två stycken tv-apparater i huset så torskade jag i förra veckan på en 50-tummare från LG. Den gamla Panasonicen åker upp till sovrummet och den nya hamnar i vardagsrummet.

Jag har tidigare inte direkt varit intresserad av allt vad hemmabio heter och hållt mig via analog-utgång på den gamla tv:n till min vanliga set-up: Primare A10mkIII/I20, Sonos connect, Music Hall Cd25.5, (båda spelar via en) Harmony design DA9. Har funkat helt ok till kraven och vid slötittande/zappande har ljudet på den gamla plattisen varit acceptabelt.

Vid nyinköpet får jag tyvärr erkänna att jag inte funderade så mycket på tv-ljudet vilket jag nu bittert ångrar. TV-ljudet får ju en modern mobiltelefon att verkat HiFi så någon form av uppgradering måste till. Jag vill ha möjlighet till två alternativ: 1. Vid filmtittande (oavsett tv, dator, eller dvd) så vill jag ha stereoljud via två-kanalsriggen. 2, vid normaltittande vill jag ha en lösning som fungerar direkt utan massa knappande och strulande (barn och sambovänligt).
Punkt ett hade ju varit enkelt om TV bara hade haft en analogutgång. Det har den inte. Det som finns tillgängligt är: HDMI och optisk digitalutgång. Hur ska man lösa detta ? Jag vill helst undvik att skaffa en komplett, fullstor receiver.
Soundbar + sub???
Bose-system???

Jag behöver lite förslag. Och. Budgeten är begränsad efter det är påväg två nya fysar och en köks-makeover.

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/04 :  10:50:03  Show Profile Send Buggsson a Private Message
TV-tittande vet jag inget om då jag inte har någon TV inkopplad. Vid film från dator och DVD (iofs också från dator) kopplar jag HDMI mellan dator och TV och sedan har jag en kabel mellan tvåkanalsförstärkaren (AUX) och ljud-in på datorn. Fungerar klockrent. Borde ju fungera likadant för TV-tittandet.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/11/04 :  11:39:05  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag köpte en beggad Rotel Ra 11 som används till både tv och dator, jag kör optiskt rakt igenom, den har sammanlagt 4 digitala ingångar varav 2 är coaxiala.
Förövrigt finns det traditionella analoga ingångarna samt en pre-out.
Annars får du jaga separat dac att använda till din Primare, jag valde bort just den varianten för att de dacar jag tittade på var mycket mer sparsmakade vad gällde anslutningsmöjligheter.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/11/04 :  11:43:55  Show Profile Send atle a Private Message
Det enklaste är nog att koppla TVn till din befintliga förstärkare på något sätt. Moderna TV-apparater har i princip alltid en optisk utgång (toslink), men vad jag förstår så har inte Harmony design DA9 någon optisk ingång. Därför behöver du en liten dosa som kan konvertera optisk till digital rca (coax). Här är ett exempel på en sådan dosa
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapters/HQCONVOPCOAX/hq-toslink-rca-converter?scid=EXT_SEM_GPLA&gclid=CPH6gcTe4MECFQL3cgod0x0AUg

Om du inte har någon ledig ingång på da-omvandlaren så kanske du ska köpa en enkel da-omvandlare som används för TV-tittand. Här är ett exempel på en sådan.
http://www.hifiklubben.se/Products/argon-minidac-d-a-omvandlare-47835/
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2014/11/04 :  12:33:52  Show Profile Send johmi a Private Message
Jag har funderat på den "optiska" lösningen och det får nog bli den för "fintittande". Min DA9 har både optisk och coax in. Men jag använder båda så jag har funderat på att hitta en mini-dac som kan drivas med USB från tv (slås av och på med tv).

Men fultittande? Barnen och sambon vill inte hålla på och slå på förstärkare mm så fort de ska kika. Ska man gå på en "soundbar" som man sätter under tvn? Kan volymen på en sådan regleras med tvn eller blir det ytterligare en fjärr??

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2014/11/04 :  12:51:47  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Samma problem hær - tv-ljudet på den nya Samsungen ær så dåligt att t.o.m. sambons barn reagerar

Det blir limpa før mig - frågan ær nu bara vilken..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2014/11/04 :  13:02:56  Show Profile Send johmi a Private Message
Efter lite läsning tolkar jag som så:
- Om HDMI-anslutning med HDMI ARC så kommer volymen på limpan att justeras när jag justerar på tv:n.
- Om optisk så kommer jag behöva justera volymen separat på limpan.

Är detta korrekt uppfattat? I så fall är det nästan ett måste att limpan har HDMI-in för att vara riktigt smidigt.

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/11/04 :  13:04:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du kan fortsätta att ha det som vanligt om du skaffar en optisk - koaxial S/PDIF-omvandlare. Sådana finns att handla i elektronikaffärer för cirka tvåhundra kronor. Sedan får du inte glömma att ställa in tv:ns digitala S/PDIF-utgång att den skickar ut PCM-ljud. Multikanalljud (5.1) som bl.a. SVT och TV4HD, C More, och möjligen någon ytterligare använder, nedmixas då till tvåkanaligt ljud som din D/A-omvandlare klarar av.

Nu ser jag ju att din D/A-omvandlare bara har en S/PDIF-ingång, och det verkar som att du har tre stycken digitala ljudkällor. Detta ser ut att innebära problem, alla fall då det gäller din familj, kan jag tänka mig. Det finns då inte så många koax-S/PDIF-omkopplare att välja på. Däremot finns det billiga optisk-S/PDIF-omkopplare att hitta, vilket då betyder att alla dina källor behöver vara optiska för att sedan följas av en optisk-koax-S/PDIF-omvandlare.


Jag kan även nämna att din TV har inte någon "vanlig" HDMI-ut, det har normalt sett inga tv-apparater, bara digitalteveboxar. Det som kan finnas i vissa tv-apparater är så kallad HDMI-ARC (Audio Return Channel) som gör att en (eller fler) av tv-apparatens HDMI-ingångar kan användas som en utgång för ljud när man anslutit en hembioreceiver. Hembioreceivern måste då vara kompatibel med HDMI-ARC-gränssnittet.


Numera finns det hembiorecivrar med ett plattare utseende som jag tycker är trevliga. Då kan du använda valfria bättre högtalare än de som normalt medföljer hembiopaket från stormarknaden. Ljudlimpor brukar inte heller vara så mycket att hänga i julgranen när det gäller ljudkvaliteten. Vad jag tycker om Bose behöver jag nog inte berätta... Du behöver inte ens ha surroundhögtalare eller center om du inte känner för det. Hembioreceivrar brukar vara klart mycket mer flexibla när det gäller att ansluta alla digitala källor med både HDMI och S/PDIF. Dessutom får du fjärrkontroll. Somliga har snabbvalsknappar som gör det enklare för resten av familjen. T.ex. Knapp 1 är TV-ljud, och resten av alla inställningar hamnar också på den knappen. Bland annat Marantz och Pioneer ha platta hembioreceivrar.


Edit: jag ser nu i efterhand att fler hjälpsamma inlägg kommit medan jag skrev mitt (med lunch mellan). Hoppas du kan bli hjälpt lite i alla fall.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2014/11/04 13:06:13
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/04 :  15:27:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag sitter lite i samma sits som dig johmi, har precis bytt TV till en utan Analog RCA ut.
Men, jag använder alltid min förstärkare (2-kanal) till TV ljudet vilket gör det enklare.

Jag vill påstå att du löser dina bekymmer med en programmerbar fjärrkontroll typ Logitech Harmony...
Frun och barnen kan garanterat lära sig trycka på EN knapp för att få igång TV'n med ljud ut via förstärkare/högtalare? Dessutom är det lika enkelt att programmera "Titta på DVD" och göra nödvändiga settings för just detta.

Själv kör jag med ljud ut analogt via hörlursuttaget på TVn vilket är fullt acceptabelt kvalitetsmässigt och fungerar bra. Har dock lånat en "enkel" DAC för test att ta ljudet via optisk ut istället.

VH Micke



Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/11/04 :  15:31:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Enklast och fullt tillräckligt är ett par bra datorhögtalare med inbyggd förstärkare. Det ger ett rejält lyft om de är av bra kvalité och är enkelt att koppla in.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000