HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpt ny telefon, var ska det sluta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/09/09 :  13:01:47  Show Profile Send oliver a Private Message
Beställde Sonys nya Xperia Z3 compact, dessa ljudfiler spelar den upp High-res audio (LPCM, FLAC,ALAC, DSD)?? och alla andra slags format dessutom aptX® CD quality audio streaming over Bluetooth®
connection. Snart behöver man bara telefonen som musikförmedlare.

Skeptiker

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/09/09 :  13:46:16  Show Profile Send MatsT a Private Message
Spelar den LP också?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/09 :  16:37:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur är djupbasen, flyttar luft bra?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/09/09 :  17:28:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Duger det så duger det. Det bestämmer du själv.
Själv har jag lyft nivån med en dedikerad musikspelare och mitt mobila ljud har aldrig låtit så bra som nu.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2014/09/09 17:28:40
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/09/09 :  18:31:11  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Snart behöver man bara telefonen som musikförmedlare.


Gillar!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/09/09 :  18:59:35  Show Profile Send elektronror a Private Message
En mobil kommer aldrig att kunna ersätta känslan av att trä ett rullband eller lägga på en lp skiva.

Måste dock medge att det är häftigt att man kan göra så sjukt mycket från just en mobil.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/09/09 :  19:08:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Går det att ringa på den också?!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/09/09 :  21:03:47  Show Profile Send oliver a Private Message
Jag har ännu inte fått den så jag vet inte hur den låter Men jag tänkte mest på att få skapligt ljud när man åker bil kopplad till bilstereon eller är ute å går. Hemma spelar jag nästan uteslutande vinyl eller högupplösta filer via datorn. Utvecklingen går framåt..eller? Har inte spelat en cd skiva på över ett år... Kolla på Sonys hemsida specarna på den där telefonen är nåt extra , 20,7 megapixel kamera också grym.. går nog att ringa på om man skulle få tid med sånt...

Skeptiker
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/09/09 :  22:40:16  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det där med 20,7 megapixlar är i praktiken bara en salespoint, bildkvaliteten med de objektiv som sitter i mobiler är inte mycket att förstora, annat än till typisk dataskärm storlek (3-4 megapixlar).

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/09/09 :  23:14:44  Show Profile Send HerrD a Private Message
Av princip gillar jag utvecklingen med ökad beräkningskraft, lagring och överföringskapacitet i mobiler. Om man kan extrahera signalen på ett vettigt sätt till en dac över nätverk så bör det inte vara någon skillnad mot en mediaserver. Nya generationer musiklyssnare ser det nog som en självklarhet att kunna streama till stereon.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2014/09/10 :  00:19:45  Show Profile Send hjort a Private Message
Sköna kommentarer i den här tråden
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2014/09/10 :  07:27:55  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Jag använder också min mobil för att lyssna på musik via bilstereon när jag är ute och åker, men det är ingen höjdare och vad beror det på då. Jo täckningen, det spelar ingen roll om det är på stora motorvägar eller var det är, rätt som det är så tystnar musiken och om man då kollar på telefonen så finns det ingen täckning, så där får operatörerna skärpa sig dom som skryter så mycket hur bra täckning dom har.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/09/10 :  13:59:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag köper ingen ny mobil. Det känns lika daterat som att springa omkring och vifta med en kobratelefon.
Nu ska man ha allt i klockan runt handleden istället.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/09/10 :  15:58:05  Show Profile Send bearwik a Private Message
Själv nöjde jag mig med att ladda ner DB Poweramp som kan spela flac i min telefon, kostade typ 20 spänn för fullverionen.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/09/10 :  20:09:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Jag köper ingen ny mobil. Det känns lika daterat som att springa omkring och vifta med en kobratelefon.
Nu ska man ha allt i klockan runt handleden istället.


Exakt så här känner jag för den mobila telefonen och dess utveckling, många jublar över alla dess funktioner men mobiltelefoni har funnits sedan 80-talet internet sedan mitten av 90-talet för gemene man. Är det nytt och fräscht ? Svar nej!

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/09/10 :  23:15:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Dessutom verkar själva mobiliteten helt oväsentlig numera, det fanns en tid när det skulle vara så litet och smidigt som möjligt men nu går racet åt andra hållet, snart får mobilerna inte plats i fickan längre och får bäras i väska, verkar bli kontorstelefoner av allting, jag tycker en Iphone 4 är helt lagom med sina 3.5 tum, den ger tillräcklig överblick vid surf och får plats i varje ficka, större än så börjar bli obekvämt att ha med sig i kläderna, särskilt sommartid.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/09/11 :  13:01:02  Show Profile Send oliver a Private Message
Jamen nä då så jag ringer väl och säger upp den enligt distansavtals lagen då... skoja bara men visst är det sjukt hur mycket dom kan peta in i en sån liten grej?? Eftersom min Iphone 5 jävlas för vilken gång i ordningen vet jag inte så blir det byte.., jag letade efter nåt bärbart som kunde spela upp högupplösta filer... och då blev det liksom "två flugor på smällen" med den här som man också kan ringa med. Dessutom har dom längre erfarenhet av musikförmedling ( och bra sådan) än Apple.

Skeptiker

Edited by - oliver on 2014/09/11 13:02:23
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/09/11 :  13:53:07  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Har du en 5 eller 5s?
Vad är det som jäklas på den?

Jag har ägt 4s i några år och dom går som urverk.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/09/15 :  09:38:37  Show Profile Send oliver a Private Message
Det är en 5 den är helt död,bytte nyligen kamera där linsen hade spruckit?? Lämnade in den hos en reparatör som inte fick fart på den trots en massa försök. Han föreslog att skrota den.

Skeptiker
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/10/04 :  15:29:38  Show Profile Send oliver a Private Message
Nu så har den anlänt och jösses vilken Iphone killer, kör just nu 24/96 filer digitalt genom DAC:en låter hur bra som helst.Även ljudet analogt ur telefonen är bland det bättre jag hört, svårt att jämföra med IPhonen eftersom det inte går att spela högupplösta filer med den. Nu behöver man inte fundera på att köpa nån ytterligare bärbar spelare för att lyssna på HD musik. Dessutom grym kamera.

Skeptiker
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/10/04 :  17:13:17  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Vore roligt om du eller ett gäng vänner "battlat" mobilen mot en dator eller mot andra lösningar! Gärna blint

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/10/06 :  07:07:53  Show Profile Send oliver a Private Message
Bra idé... ska testa mot datorn och ska även ladda ner nån DSD fil för att se hur den hanterar den. Funkar det bra så är det en grym telefon.

Skeptiker
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/10/06 :  07:11:53  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Hur är djupbasen, flyttar luft bra?

Ja Bernt Jansson via DAC:en och stereon flyttar den rejält med luft i djupbasen

Skeptiker
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/10/06 :  10:07:07  Show Profile Send atle a Private Message
oliver skrev:
quote:

Nu så har den anlänt och jösses vilken Iphone killer, kör just nu 24/96 filer digitalt genom DAC:en låter hur bra som helst.Även ljudet analogt ur telefonen är bland det bättre jag hört, svårt att jämföra med IPhonen eftersom det inte går att spela högupplösta filer med den. Nu behöver man inte fundera på att köpa nån ytterligare bärbar spelare för att lyssna på HD musik. Dessutom grym kamera.


He, he. det är väl inget som slår iPhone

Låter som en intressant telefon. Ljudet i mobiltelefoner har verkligen tagit några steg framåt dom senaste åren. Kul att den klarar DSD men hur fungerar det med volymkontrollen? Vad jag vet så går det inte att signalbehandla DSD med en DSP utan att först konvertera det till PCM.

Edited by - atle on 2014/10/06 10:07:46
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/10/06 :  11:49:56  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Bra idé... ska testa mot datorn och ska även ladda ner nån DSD fil för att se hur den hanterar den. Funkar det bra så är det en grym telefon.


Återkom gärna

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/10/06 :  12:05:46  Show Profile Send oliver a Private Message
Å jösses..laddade ner gratis sampler i DSD format från Opus3, nu snackar vi ljudkvalitet med Ericsson MW 600 blåtands mottagare och lurar i den lägre prisklassen, ståpäls alltså...sicken jäkla telefon...Nu måste det testas med ett par bra lurar..

Skeptiker

Edited by - oliver on 2014/10/06 12:11:13
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000