| Author |
Topic  |
|
Nidhogg
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 14:26:18
|
Vill gärna veta skillnaden mellan dom 2. Vet att detta varit uppe förut men då har det mest handlat om "3470 har ju radio" och inte effekt etc, 3470 ligger ju som bekant på 2 x 100w @ ~45 amp medans 670 ligger på 2 x 70 @ ~75 amp, så långt inget speciellt. Men jag har för tillfället 2 st. Audio Pro 6.5" och en Audio Pro-sub, men 2st dubbla 12"-högtalare är på väg och nu vill jag gärna ha en 2-kanals-förstärkare som mer eller mindre lätt klarar av dom, samtidigt som jag kan behålla subben för dom låga basnivåerna. 670 har ju som bekant ingen subutgång, därför undrar jag om man ska satsa på en 3470 istället och om dom ligger ungefär lika kraftmässigt, eller om jag till o med ska ta o satsa på en begagnad 690? Iofs kan man ju koppla subben via högnivå, men jag har tänkt använda alla 4 utgångar till Audio Pro + dom andra högtalarna. Hoppas det inte blev att för krångligt nu 
Tacksam för svar o tips, även på andra förstärkare (även fast jag fastnat lite för H/K´s design)  |
//Jocke |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 17:52:02
|
Subben kan man faktiskt koppla in på TAPE-OUT på H/K 670. Sen är 670:n en lite mer musikalisk förstärkare. Rekommenderar också att du tittar in Denon PMA 1500R till dina Audio Pro, för den lugnar ner högtalarna lite. H/K kan bli lite ljust. Kan få en begag runt 3.000-3.500 eller en ny för 6.998:-. Lämnar lika mycket pulver som H/K 670, MEN, den har Pre-out och klart bättre högtalar-kontakter.(Rakt igenom metall och guldöverdragna)Har kanske en till salu!Provlyssna! |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
Frodo
Member

51 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 18:25:32
|
en liten rättelse
H/K 670:s högtalarkontakter är rakt igenom metall och guldöverdragna, har en själv så  
mvh/Nils |
Njut av livet medan du kan - det gör jag |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 18:27:14
|
Upps!Sorry!Hade för mej tvärtom!  |
 |
|
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 18:42:36
|
Jupp, ringbäraren har rätt Helt i guldöverdragen metall  |
 |
|
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 18:45:10
|
Jag har en H/K 670 själv och det är en sak jag alltid funderar över. Vissa återförsäljare specificerar H/K:n till 2x70W och 75 ampere, vissa till 2x75W och 75 ampere. I manualen specificeras den dock till 2x80W och 80 ampere. Schizofreni? Javisst!  |
 |
|
|
Nidhogg
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 19:39:53
|
| Men om man kör tape-out, är det inte så att volymen är "låst" o när man ändrar på förstärkaren så ändras inte subben? |
//Jocke |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 19:54:56
|
Ja så är det. Det är inte praktiskt möjligt att koppla så, även om nån tok kanske orkar sitta och finjustera båda rattarna hela tiden. Man kan ju alltid koppla subben via högnivå, på högtalarutgångarna, om man har ingångar för det på subben. Det går också att koppla från hörlursuttaget, men det ser inte så snyggt ut.
Denon PMA1500R är i mitt tycke en bättre förstärkare än HK670 på alla punkter förutom att det inte går att ändra input från fjärren och att den inte har A/B-knappar för högtalarutgångarna. Den har pre out bl.a. och ett renare ljud än HK:n, särskillt när man vrider på:). |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 21:16:45
|
Kan säga så här. Min sub reagerar samtidigt som jag höjer när jag spelar musik via Pre-Out. Låter konstigt men hos oss fungerar det...I så fall spelar det inte nån roll vilken ingång man väljer. I och med att alla ingångar oftast är fasta.. Håller med dej om att Denon PMA 1500R är en bättre förstärkare, var nere på lokala handeln och lyssnade på en H/K 670, lät mycket tunnare och vassare än min Denon. Körde med Dynaudio Audience 42. Spelade med dom hemma sen och dom lät klart bättre med min stärkare, mer djup och en trevligare klang. Undrar varför min sub (Audio Pro Sub+) fungerar på Pre-Out:en?? |
 |
|
|
redbat
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 21:28:03
|
| Pre-out är reglerbar via volymkontrollen, inte tape out, den är fast. |
 |
|
|
Nidhogg
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 21:32:01
|
Har högnivå-ingångar på subben, men hade som sagt tänkt o ha 2 högtalar-par så då blidde det ju plötsligt inga utgångar kvar.. Om man inte kan koppla 6.5" via 12".arna på nått sätt annars? Har en polare som gjorde så med sitt gamla ljud, funkade bra o var inga problem med det, men det kanske inte är att rekommendera? Kanske funkar med min sub också (Audio Pro ace-bass)? Jaja, får mecka lite med min nuvarande ´stärkare o testa lite, o sen åka ner till lefflers o lyssna på lite olika =) Men Denon funkar bra med att driva tung-spelade högtalare i 12"-nivå o funkar att dra på ordentligt alltså? Ska kolla om dom har nån sån inne då. Tack för tipsen o svaren, o fortsätt gärna komma med fler, kommer kolla här ofta  |
//Jocke |
 |
|
|
pellejo
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 22:27:29
|
Har inga egna erfarenheter, men kan referera till andra tyckare.
Hifichoice finner väl att 670 är livlig och underhållande även om den inte är så sofistikerad. Om PMA-1500R skriver man att poängen med den är att kunna spela högt med alla högtalare. Subtilitet hamnar dock i baksätet, sammanfattar man.
Tyska tidningen Audio har en "Bästalista" för alla möjliga HiFi-applikationer. Kolla in http://www.audio.de/sixcms/media.php/145/audio_01_03_080_088.pdf Där ger man HK670 75 poäng och PMA-1500R 70 poäng.
Men smaken är ju olika...
Mvh
Pelle |
Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.
|
 |
|
|
Nidhogg
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 23:39:20
|
| Tack för tipset pellejo, mycket intressant läsning även om min tyska är lite lidande =) |
//Jocke |
 |
|
|
mucke
Member

353 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 23:49:35
|
kenneths!!! Det där tror jag inte ett dugg på. Om jag har fattat det hela rätt så var du nere hos din lokala hifi butik och lyssna på H/K 670 med dynaudio 42? Går sen hem till dig och lyssnar på din anläggning och tycker att det låter bättre? Sluta nu. Plocka hem en 670 och ställ brevid din denon och jämför igen. Sen kan du ytra dig. Jag har haft så mycke japanskt skit och kan säga att för min del så blir det amerikanskt. Jag börjar med H/K 670 och går sen över till krell ( när kulorna börjar rulla in :-).
Mvh Mucke. |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 00:29:45
|
quote: Originally posted by mucke
kenneths!!! Det där tror jag inte ett dugg på. Om jag har fattat det hela rätt så var du nere hos din lokala hifi butik och lyssna på H/K 670 med dynaudio 42? Går sen hem till dig och lyssnar på din anläggning och tycker att det låter bättre? Sluta nu. Plocka hem en 670 och ställ brevid din denon och jämför igen. Sen kan du ytra dig. Jag har haft så mycke japanskt skit och kan säga att för min del så blir det amerikanskt. Jag börjar med H/K 670 och går sen över till krell ( när kulorna börjar rulla in :-).
Mvh Mucke.
Mucke, vad din smak säger står för dej. Visst skulle det vara kul att ställa dom brevid varandra och lyssna, men jag hade inte den tiden på mej. Jag har ägt en H/K AVR4000 SAMT en H/K 690 (Största).Farsan har en H/K AVR5500 och kussen har en H/K AVR4000 med Audience42,och båda såg jag till att dom inhandlade dessa produkter .Så jag tycker nog att jag har en hum om vad H/K handlar om. Jag tycker att den låter tunnare än min Denon PMA1500R, men har en tightare botten. Sen vad DU tycker är helt upp till dej. Tror inte du har haft att göra med Denon lika mycket som jag har haft med H/K. Så är du nöjd med din H/K670, så kul för dej. Men det ändrar ändå inte mitt tycke för det.
Sen vad Hifichoice säger är inte så intressant. Då kan man läsa i Den större Whathifi att dom snarae tycker att Denon PMA1500R är en trevlig förstärkare med varm klang och mycket funktioner parad med bra kraft, samma sak tycker Hifi&Musik. Jag tvingar inte nån att köpa en Denon PMA1500R, jag bara förmedlar min åsikt. |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 00:33:00
|
quote: Originally posted by Nidhogg
Tack för tipset pellejo, mycket intressant läsning även om min tyska är lite lidande =)
Hallo Nidhogg! Bara ett problem. Lefflers säljer inte Denon, utan vill du lyssna så får du gå till Hifiklubben vid S:t Larskyrkan. Så tråkigt är det!Lycka till! |
 |
|
|
NewMount
Member

268 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 02:38:14
|
Det var som tusan, pre-out på PMA-1500R, det står det inget om på HiFi-klubbens hemsida. Då blir den stärkaren genast mer intressant. Denon har, enligt min mening, trevligare ljud än H/K. Vikten talar också för Denon (schysst strömförsörjning), samt stridsvagnskonstruktionen. Vem vill ha de plastiga H/K-looken? Tråkigt bara att det inte går att byta source på Denon-fjärrkontrollen. Min favorit bland integrerade stärkare är dock Accuphase, varför inte försöka få tag på en begagnad E-212, till exempel? |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 03:36:41
|
quote: Plocka hem en 670 och ställ brevid din denon och jämför igen.
Det här var inte riktat till mig, men jag kan svara för mina erfarenheter.
Har haft PMA1500 hemma i flera år och HK670 i ett år, Denon låter mycket närmare "perfekt", kan inte hitta något fel på ljudet faktiskt medans HK670 inte låter riktigt lika bra. Det är det jag kommit fram till.
Vad stressade hifitidningar, som trots allt hör skillnad på precis allt som de testar och ger allt 4-5 i betyg som det annonseras i tidningen om, tycker är för mig helt ointressant. De säger bara vad folk vill höra och vågar inte stå för avvikande testresultat från "du får vad du betalar för" normen som de givetvis måste följa. Att HK670 skulle låta så fantastiskt bra som HIFI&musik påstår håller jag inte med om. Den låter inte dåligt direkt, ganska bra faktiskt men inte helt bra. Det var ganska imponerande med färgningen den gav i ett par veckor men sen tröttnar man. Att en mindre sockrigt och i stället rent och ärligt ljudande produkt får halvbra betyg förstår jag enligt deras normer på välljud(imponatoreffekt mm). Skulle inte säga att PMA1500 låter varmt utan neutralt, rent och ofärgat. Avsaknad av pålagd kyla kanske? |
 |
|
|
Nidhogg
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 08:32:57
|
quote: Originally posted by KennethS
quote: Originally posted by Nidhogg
Tack för tipset pellejo, mycket intressant läsning även om min tyska är lite lidande =)
Hallo Nidhogg! Bara ett problem. Lefflers säljer inte Denon, utan vill du lyssna så får du gå till Hifiklubben vid S:t Larskyrkan. Så tråkigt är det!Lycka till!
Mjo, märkte det när jag kollade igenom deras hemsida.. Får kolla runt lite om det finns nån "kompis kompis" som har nån Denon då.. Du vill inte bli av med din 690 annars?  |
//Jocke |
 |
|
|
mucke
Member

353 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 11:50:40
|
kennethS Jag kanske skrev lite kaxigt, ber om ursäkt. Det kan ju vara kombinationen dynaudio H/K 670 som gör att det låter tunnt. ( Dom kanske inte passar ihop vad vet jag ) Vet inte hur pass tungdrivna dom är. Kan säga att jag kör med Nht 2,5i som är relativt trögdrivna 86 db. Det låter allt annat än tunnt kan jag säga. 670:an klarar att driva dom galant.
Mvh Mucke. |
 |
|
|
pellejo
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 14:26:15
|
När man jämför förstärkare är det kanske mer relevant att jämföra med en förstärkare i samma prisklass. PMA1500R kostar trots allt 60% mer än HK670. Man kan säkert hitta en förstärkare som är motsvarande dyrare än PMA1500R och bättre, och sedan kan man hitta en som är lika mycket dyrare och bättre än den , och så....
Jämför HK670 med PMA-1055R eller 655R, så blir det mer på lika villkor. För de flesta av oss spelar trots allt plånboken en viss roll.
Mvh
Pelle J |
Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.
|
 |
|
|
Nidhogg
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 14:48:42
|
| pellejo: Vet du hur 1055R ligger i förhållande med 670 prestanda-mässigt? Hade tänkt mig nivår runt 5-6.000 så.. |
//Jocke |
 |
|
|
pellejo
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 16:56:53
|
Vad du gör: "Glöm bort watten", var det någon som skrev nånstans.
Ändå, PMA-1055R har 2x65w vid 8 ohm, och den är väl i likhet med HK670 en strömstark pjäs. PMA-1500R anges till 2x70w
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=8&product=PMA1055
I den flitigt citerade Bästalistan från audio.de anger man ett index som är ett mått på hur duktig förstärkaren är på att klara tungdrivna högtalare. HK670 får talet 64 PMA-1055R får 62 och PMA-1500R faktiskt "bara" 60. Men den har väl andra förtjänster...
Mvh
Pelle |
|
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 21:58:39
|
Att HK670 är bra på tungdrivna högtalare det har jag fått erfara. Förra året köpte jag ett par KEF Reference 2-2 och tänkte driva dom med min NAD C370 (100A+). Basen blev dock inte alls bra och ljudet var inte så supertight heller. Då begav jag mig till butik för att hitta ett bättre slutsteg till basen men fick med mig en HK670 hem istället. HK'n tog total kontroll på mina högtalare och jag var ganska förvånad. Sett till specifikationerna borde det ha varit NAD'en som dominerade. Jag provade sedan med flera större slutsteg till NAD'en men basen blev aldrig så mycket bättre än med HK670. Fin kontroll på ljudet överlag med alla högtalare som jag provat med.
Däremot håller jag också med om att HK670 låter lite tunt och saknar värme i ljudet. I kombination med analytiska högtalare (eller CD-spelare) bör man undvika HK670 tycker jag men med "musikaliska" högtalare är HK'n ett givet val, åtminstone budgeten är begränsad till 5500:-.
Jag använde också HK'n tillsammans med mina Dynaudio A72 till att börja med men ljudet blev lite väl kyligt. Så det blev tillbaks till NAD igen...
Denon har jag också en del erfarenhet av, har bl a haft PMA1500R och den hade värme i mellanregistret så det räckte och även fin baskontroll (kanske lite tunn bas på nåt sätt). Däremot så gillade jag inte alls den lite överdrivna energin i diskanten (klart onaturligt) men kanske har Denon fixat den lilla egenheten på sina nyare modeller?
|
Man borde inte sova. |
 |
|
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 22:45:46
|
Jo, jag upphör faktiskt aldrig att förvånas över hur tung-drivna högtalare HK:n klarar att driva. Ofta till och med mer än andra som uppges ha högre ström kapacitet! Har testat min HK 670 till enorma Jamo klossar från forntiden, och det funkade   |
 |
|
|
pellejo
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 10:09:51
|
Hej
HK670 saknar värme i ljudet och låter lite vass, säger en del här. Då kan det ju vara bra att anknyta till vad Nidhogg egentligen frågade efter - jämförelsen mellan 3470 och 670.
Går man in på www.audioreview.com, som innehåller "privata" recensioner, så finner man att påfallande många tycker om 3470 för dess varma ljud, men också att någon kritiserar den för samma sak.
3470 får poängen 4.46, PMA-1500R får 4.5, 670 finns inte med överhuvudtaget (ännu), men t ex 650 finns med och den får 4.88 av sina recensenter.
Högst personliga åsikter naturligtvis, som står i relation till kombinationer av olika utrustningar, olika plånböcker, olika lyssnarrum, osv. Som i detta forum.
Och det är väl bra!
Mvh
Pelle |
|
 |
|
Topic  |
|