HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad händer när man vinklar in högtalarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/11/09 :  14:19:43  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Vad händer med ljudbilden när man vinklar in högtalarna, generellt sett? Blir ljudbilden smalare, bredare, djupare......!?

Jag använder JBL L300 Summit och har högtalarna lätt vinklade mot lyssningspositionen. Inte så som det rekommenderas ibland att korsningspunkten ska vara strax framför lyssningspositionen.

Jag vinklade högtalarna med hjälp av måttband: ena bakhörnet av högtalaren ligger 10 cm bort från väggen och andra bakhörnet ligger 26 cm bort från väggen. På det sättet fick jag symmetrisk invinkling för båda högtalarna.

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/11/09 :  15:44:30  Show Profile Send Ekan a Private Message
Bland annat så kan det vara ett bra sätt att hantera förstareflexen från sidoväggen och ändra på interferensmönstret i basområdet. Generellt har jag upplevt att ljudbilden blir smalare men bättre fokuserad vid hård invinkling. Har du en massa grejor mellan högtalarna som ger reflexer?

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/11/09 :  20:28:34  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Nej, det har jag inte. Mellan ena sidoväggen och högtalaren är mer än en meter och mellan andra sidoväggen och högtalaren är mellan 55 och 75 cm (det beror på vinklingen, bakhörnet ligger runt 55 cm från väggen och framhörnet runt 75 cm). Ska försöka ta en bild och publicera här.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/11/10 :  13:05:31  Show Profile Send Stormen a Private Message
Jag vet att Bo H pratade om att han läst en artikel där det var beskrivet hur man skulle efterstäva att få linjen där de både högtalarna möts någon meter framför lyssningsposition. Att det skulle bidra till ökad djupledsinformation samt framförallt minskningen av förstareflexen.

Så lyssna lite efter utklingningen i en kyrkoinspelning eller det som befinner sig längst bort i en orkester se om du hör någon skillnad.
Personligen dom gånger jag vridit och testat giller jag en sweespot där högtalarna är riktade mot lyssnaren eller står rakt fram. ( men jag är aldrig sen att ändra mig då jag får möjligheten att bli överbevisad,, å sånt är alltid kul )
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/11/10 :  14:06:14  Show Profile Send lennartj a Private Message
Rådet från Bo H gäller väl främst hans egna inspelningar med Blumleinteknik (korsade 8'or) i relativt livlig akustik?

Å andra sidan var han inte ensam om invinklingen.
Stig Carlsson byggde till och med in en kraftig invinkling i sin sista högtalarserie OA50-OA52 som jag använder sedan 30 år. De har fungerat väl i de tre bostäder jag haft under den tiden,då jag även gjort många egna inspelningar av akustik musik

Jag är inte övertygad om att kraftig invinkling är idealisk för akustibefriade studioinspelningar.
Även NHT har (haft?) vinklade bafflar.





/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/11/10 :  15:56:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Kraftig invinkling är främst ett sätt att få lyssningssitationen i kombination med stereosystemet att fungera bättre i en praktisk lyssningssituation, enligt min åsikt. Alltså kraftig invinkling har inte särskilt mycket att göra med hur inspelningen är gjord.


Jag tror t.o.m. jag skrev en liten artikel om detta i Musik & Ljudteknik för massor av år sedan. Jag tror till och med att jag skrivit förr om det på detta forum, för kanske nästan tio år sedan. Sökfunktionen verkar inte funka? Men jag kan ju skriva lite igen.


Kraftig invinkling gör att sweet-spot kan utökas i sidledd, utan att det blir alltför dåligt som högtalare som är riktade "rakt fram" eller pekar rakt mot lyssnaren.

Orsakerna är främst två som har att göra med Haas precedenseffekt, ljudnivå, och hur högtalarnas direktivitet fungerar:

KRAFTIGT INVINKLADE HÖGTALARE (korsar framför lyssningsplats)
1) Ponera att du sitter lite åt sidan till höger i soffan. Då kommer du att hamna närmre höger högtalare. Höger högtalare kommer därigenom att låta starkare eftersom du befinner dig närmare höger högtalare än vänster högtalare. Högtalares direktljud tappar runt 6 dB per avståndsfördubbling om det rör sig om "vanliga" högtalare.

2) Genom att fiffigt fundera på hur direktiviteten hos högtalare normalt ser ut så kan man kompensera denna nivåskillnad hjälpligt. Tänk då att vi sitter till höger i soffan igen.
Jämfört med HÖGER högtalare kommer vi UT UR dess strålningsloob.
(nivån vid höga frekvenser minskar, relativt sett)
Jämfört med VÄNSTER högtalare kommer vi IN I dess strålningsloob.
(nivån vid höga frekvenser ökar, relativt sett)
Det är detta som kompenserar nivåskillnaden, fast "åt andra hållet" så att säga.

3) Ljudreflexerna från den högtalare som står närmast vägg, kommer att minskas en smula, vilket så gott som alltid brukar vara gynnsamt.


Dock behöver man tänka liiiite grann på hur frekvensgången från högtalarna ser ut i olika vinklar, oftast är det inte så stor skillnad inom 5 - 10 graders strålningsvinkel vid höga frekvenser. Men vissa högtalare kan ju ha mycket diskantfall vid endast lite grann off-axislyssning. Sedan kan det vara så att vissa högtalare är gjorda för att lyssnas på off-axis, där de då har sin "rakaste" frekvensgång.

:
Särskilt lämpliga för kraftig invinkling, ÄR högtalare som påstås vara konstruerade att "peka rakt ut" från vägg. Det kan vara så att de har sin rakaste frekvensgång off-axis 23 - 30 grader. Om man då invinklar dessa EXTRA mycket så att man lyssnar 23 - 30 grader off-axis så får man samma frekvensgång. Dock kommer högtalarna då att vara vinklade med 44 - 60 grader jämfört med vinkelrätt ut från väggen (normalen genom en punkt på väggen). WAF-talet blir ganska lågt...



Stig Carlsson gjorde lösningen mycket elegant i sina OA-50/51/52. Han gjorde elementen extrem invinklade så att det fungerar liknande enligt ovan. Dessutom gjorde han vinklingen så att både direktljudsfrekvensgången och energikurvans frekvensgång var ungefär lika raka. Det var ett enkelt sätt att hålla energikurvan rak utan att behöva fläska på med en massa fler element som det finns andra exempel på och som han själv tidigare hade gjort. Att bygga in små absorbenter nära högtalaren i kombination med väggnära placering måste ses som unikt och väldigt smart.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2014/11/10 15:58:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/11/10 :  16:21:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Sökfunktionen verkar inte funka?
Nej. Men det är enkelt löst med http://www.google.com/advanced_search och webbplats eller domän: http://www.hififorum.nu/ Sen kan man söka allt på hififorum, fort går det också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/11/10 :  17:38:54  Show Profile Send MatsE a Private Message

Tack Knoppen för förklaringen. Jag tänkte skriva något liknande. Jag har en 3-sits soffa och vänster högtalare är riktad mot höger plats i soffan och tvärtom.

Jag hade så en längre tid men ändrade för en kort period tillbaka till mera normal placering av högtalarna med liten vinkling. Nu har jag återgått till det du beskriver.

Jag upplever att det inte spelar någon större roll var jag sitter i soffan längre och det är även bättre vid sidan om.

Är det inte Ingvar Öhman som rekommenderar denna uppställning för sina högtalare?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/11/10 :  17:49:27  Show Profile Send MatsE a Private Message

Jag har en bild också som visar hur mkt vinklade mina högtalare är.


"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2014/11/12 :  10:49:23  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Det beror också lite på hur högtalarna är designade, en del är gjorda att ha en så kallad toe-in och andra att vara parallella med väggen.

Men bortsätt från detta är att du placerar dom som du tycker att dom låter bäst, för att det är ju du som ska avnjuta ljudet och alla rum låter olika.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/11/12 :  11:31:36  Show Profile Send atle a Private Message
Tack "Knoppen" för redogörelsen.
Det här med kraftig invinkling är något jag ska prova.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/11/12 :  18:12:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message

quote:
Det beror också lite på hur högtalarna är designade, en del är gjorda att ha en så kallad toe-in och andra att vara parallella med väggen.

Men bortsätt från detta är att du placerar dom som du tycker att dom låter bäst, för att det är ju du som ska avnjuta ljudet och alla rum låter olika.


Såg du mitt svar tidigare?
quote:
Särskilt lämpliga för kraftig invinkling, ÄR högtalare som påstås vara konstruerade att "peka rakt ut" från vägg. Det kan vara så att de har sin rakaste frekvensgång off-axis 23 - 30 grader. Om man då invinklar dessa EXTRA mycket så att man lyssnar 23 - 30 grader off-axis så får man samma frekvensgång. Dock kommer högtalarna då att vara vinklade med 44 - 60 grader jämfört med vinkelrätt ut från väggen (normalen genom en punkt på väggen). WAF-talet blir ganska lågt...


Det finns några undantag; NHT och Carlsson och Larsen gör/gjorde högtalare som har vinklade bafflar men där själva lådan ska placeras vinkelrätt.

Linn brukar väl säga att deras högtalare ska peka "rakt fram"? Men jag är lite skeptisk till deras tankar där. De vill nog mest att de ska SE snyggt ut i rummet. Ni som har Linn borde testa extremt kraftig invinkling och berätta om era erfarenheter. Själv har jag inte provat detta med Linnhögtalare.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/13 :  07:22:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Knoppen> en OT fråga : det var ett tag sen du aktivt deltog på hififorum, eller? Det är jättekul/bra att du är tillbaka och skriver igen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/11/17 :  14:01:12  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Jäpp, nu har jag lekt lite med placeringen och skadat parkett på köpet. Högtalarna hamnade i samma position som tidigare

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/11/17 :  18:21:17  Show Profile Send MatsE a Private Message

Hur upplevde du skillnaderna i ditt rum med de olika uppställningarna av högtalarna?

Vad blev bättre/sämre?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2014/11/18 :  07:19:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"skadat parkett på köpet"

Känner igen det där.MvhKristofer
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/11/18 :  21:00:18  Show Profile Send nikwin a Private Message
Hallå på er.
Provade att vinkla in högtalarna och det blev mycket bättre har oftast riktat högtalarna direkt mot mig men med mina nya högtalare så hade jag riktat nästan rakt fram och dem var väldigt känsliga att man satt i mitten annars tog ena kanalen över väldigt mycket och efter om vinkling inåt så låter det riktigt bra och inte alls så känsliga vart jag sitter.
Riktade dem ca 75cm åt motsatt sida från mitten.

//Niklas
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/11/19 :  14:27:17  Show Profile Send adi6606 a Private Message
MatsE: Med högtalarna ställda parallellt med bakväggen smetas ljudbilden ut samt som den blir något platt. Med invinkling hamnar instrumenterna på plats och röster i mitten (om det är där leadingsinger ska vara).

Dock: När jag tittar på Apocalypse Now Redux med icke invinklade högtalare då hörs det klart att helikopter som kommer in i bilden från vänster sida, fortsätter över mitten av ljudbilden och försvinner långt ut till höger, altså följer bilden på skärmen. När jag vinklar in högtalarna ljudet börjar mycket riktig på vänster sida, inte så långt ut som med ej invinklade högtalare men ändå... Sedan händer något märkligt: Ljudet följer över mitten av ljudbilden bara för att kollapsa in och försvinna strax efter att ha passerat mitten. Och ja, det är synkroniserad med bilden på skärmen och följer helikopterns rörelsemönster.... Sedan kommer Morrison in med The End och det låter bra.

I och för sig inte någon stor sak då jag lyssnar mest på vinyl men upptäckte samma fenomen med vinylplattor, tex Blackbyrd av Donald Byrd när flygplanet lifter eller Race med Yello.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/11/19 :  20:07:51  Show Profile Send MatsE a Private Message

Ja där ser man (hör man) vad olika högtalarplaceringar kan göra med ljudet. Det verkar rimligt det du beskriver med helikoptern att effekter/ljud som enbart spelas upp i en kanal kan delvis släckas ut.

Samtidigt lite märkligt när jag upplever att sweetspot blir bredare. Korsar man ljudet framför sweetspot får man mono då?

Det blir bara att prova sig fram beroende på högtalarnas spridningsmönster, rummet du spelar i samt hur man främst använder högtalarna, musik eller hemmabio.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/11/27 :  10:43:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
MatsE: Ursäkta OT men vad är det för mediamöbler du har? Snygga!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/11/27 :  12:26:15  Show Profile Send MatsE a Private Message

Tack! Bänken är från IKEA. Jag kommer inte ihåg namnet. Se min tråd under "Medlemmarnas System" så kan du se fler bilder.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/11/27 :  13:16:01  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Kanon :) Tack för svar!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000