HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektronik till Magnepan 1.6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2014/12/14 :  01:43:25  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Egentligen kanske jag börjar i fel ända?
Dels är det så att jag nyligen har flyttat och fått ett större vardagsrum.
Men det är något med att ljudet inte får fäste i rummet. Det tittar inte ut ur högtalarna som det gjorde förut. Jag borde jobba mer med placering.

Samtidigt har jag gått över till att spela med dator, in i ett studioljudkort som DA, vidare till två monoblock. Och sedan till högtalarna. Smidigt, men jag gillar det inte riktigt.
Jag vill plocka fram min Michell Enginering GyroDec LP och komma tillbaka lite. Ljudet har varit rent och lagom fylligt, men i nya rummet flyter det liksom ut, det står inte ut ur högtalarna längre.

Visst, ingen förstärkare fixar till ett rum. Men om jag får tips så ska jag laborera
med rummet samtidigt som jag letar. Jag tänker spontant fyllighet, stort ljud, detaljerad men ej stickig diskant.

Om jag kan komma undan med för och slutsteg för 20-30k är det ok. Inbyggt RIAA för MC är ju ett plus. Annars har jag det. Men kommer behöva DAC också för pengen.

Ser fram emot era svar! :)
/Bunkert

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/12/14 :  14:13:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hur stort är det nya rummet?
Dimensioner

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2014/12/14 14:13:52
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/12/14 :  23:02:03  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Står högtalarna nära sidovägg kan det vara nödvändigt med diffusering av något slag, tjock matta är bra mot första golvreflexen.
Hur långt ifrån högtalarna lyssnar du?
Man hör mindre av rummet om man minskar lyssningstriangeln.
Många verkar vilja ha så stora ljudbilder som möjligt och drar därför ut alla avstånd, då får man jobba med rummet desto mer.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/12/15 :  01:10:19  Show Profile Send Ekan a Private Message
Vad är det för bjälklag/golv i nya rummet? Om du flyttar från exempelvis betongplatta till träkonstruktion så kan det behövas helt annan avkoppling mot prylar och högtalare.

Har du kvar Inter-M R500+? En tanke är att sätta in ett försteg med rör eller en rörbuffert i kedjan eftersom de där stegen nog kan vara lite svåra att ersätta.

Jag har själv Magnepan (1.7) och har konstaterat att de kan placeras ganska nära sidoväggarna men kräver en del luft bakåt för att fungera optimalt. Det måste också vara lika avstånd till bakväggen på bägge sidor, annars blir det rörigt i ljudbilden. Kör du diskantbanden inåt eller utåt och är de riktade exakt likadant mot lyssningspositionen (vinklar och avstånd)?

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2014/12/15 01:11:48
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/12/15 :  16:55:47  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har ju både 1,6 och 3,7 och det är placering som är A och O. Detta vet du Iofs redan men måste upprepas. Jag var själv ute å seglade för ett tag sedan, jag trodde jag hade kanalobalans i någon del vilket jag också hade men när detta var åtgärdat tyckte jag ljudbilden svängde åt höger men bara i vissa register? Nåja det visade sig att den akustiska närmiljön är av stor vikt för en homogen ljudbild. Väntar på lite underrättelser ang dimensionerna av rummet. Ett tillskott med rör någonstans är inte fel kan jag lova.
För min del finns ingen återvändå.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2014/12/15 :  22:57:30  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Stort tack för kloka svar! Det känns som jag redan kommit en bra bit på vägen!

Rum:
Skillnaderna på mitt nuvarande rum och mitt förra är att jag nu spelar på längden och på så vis får min lyssningsposition lite utanför triangeln. Rummet är också lite större.
Likheterna är att det är gammal ekparkett, betongväggar och två öppningar i rummet i form av en dörr och en öppning utan dörr. Det är också ungeför likadant möblerat, så när som på ett flipperspel.

Det nya rummet är 5,0 x 3,6m.

Anläggningen


Lyssningsposition


Höger om lyssningsposition


Vänster om lyssningsposition


Jag har nu flyttat ut högtalarna från bakväggen ytterligare en bit. Nu står de 75cm från väggen och är svagt vinklade inåt.
Det blir dock lite osymmetriskt i rummet eftersom jag har flipperspelet på ena sidan om högtalarna.
Men soffan är också placerad på motsvarande sida om rummet. (Precis så var det också i mitt förra rum och det funkade bra.)
Dörrposten bakom vänster högtalare kommer att få en karm, en dörr och CD-ställ monterat på den stängda dörren, så att det blir lika som bakom höger högtalare.

Nu låter det redan bättre när högtalarna kom ut, jag hade dem längre bak i mitt förra rum men här fick jag bättre definition när de kom ut 10-15cm.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2014/12/15 :  23:32:10  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Men hör och häpna. Jag var lite klantig. På golvet framför stereobänken står en Parasound Halo P5 som jag lånat hem för test.

Det är ett försteg som innehåller bl.a. både RIAA och DAC. Det är inkopplat i ett Inter-M R500 som står under bänken.


När jag spelar via USB så får jag en klarare diskant, men ett väldigt platt och torrt ljud med mer eller mindre total avsaknad av bas.

När jag spelar vinyl via RIAA så får jag skönt sjung i nedre mellanregister och en väldigt fyllig bas. Dock så försvinner diskanten nästan helt. och ljudet flyter ut och simmar omkring i sin basighet.

Inget av alternativen låter bra. Det parat med högtalarna längre bak gjorde att det lät rent ut sagt illa.

Nu till min tabbe. Hur kunde det låta så dåligt?
Jag har även 2st Inter-M R500+ i Bridge Mode som sitter monterade i stereobänken. De är ganska rejält ombyggda. Det ena brummar dock för tillfället, så jag tog hem ett omoddat steg från min studio för ett tag sedan och spelade på det istället.

MEN ikväll kopplade jag ändå in de moddade monoblocken trots brum, även ett enkelt studioljudkort/DAC, Balance för runt 2000kr. Jag kan inte spela vinyl via ljudkortet, så jag spelade filer från datorn. HERRE JÖSSES vilket lyft. Det bästa av två världar, eller bättre än de båda världar som Parasound presenterade.

En klar, bred och ansträngningslös diskant i perfekt balans med en fyllig mycket mer definierad bas. Ett mycket större ljud. Skillnaden mot Parasound Halo P5 var enorm.

Jag vet såklart inte, men jag tror att jag får betala väldigt mycket pengar för att toppa ljudet i mina moddade Inter-M. Dock så skulle jag nog behöva ett bra försteg. Volymratten på mitt Balanceljudkort känns väldigt trött. En bra D/A-konvertering till trots så känns det som en flaskhals. Det finns mer att ge. Ljudet tittar inte riktigt ut ur anläggningen.

Det händer liksom knappt nåt när jag vrider upp volymratten på Balanceljudkortet.
Där jobbade Parasound Halo P5 mycket bättre. Det fanns en bra kontakt mellan ratten och hur volymökningen svarade i ljudets klang i rummet, tyvärr var det ingen vacker klang.

Nu är det jag som tar och åker tillbaka med Parasound Halo P5 och börjar titta på rörförsteg.
Det finns ett Conrad Johnson ls17 på Hifimagasinet. Kan det vara något?

Audio Concept har också inne ett par beg rörmonoblock, Antique Sound Labs Hurricane, för 17k. Kan de bräcka mina ombyggda Inter-M tro? (De kan möjligtvis bräcka min plånbok den dagen jag måste byta alla rör...)

Rörfest i hela kedjan med både Conrad och ASL?
Eller bara Conrad och behålla Inter-M?

Inter-M låter extremt bra moddade. Men har enligt mig två nackdelar. Den ena är att byggkvalitén från början inte är så bra. De får lov att repareras då och då. Den andra nackdelen är att de är väldigt fula.

Nackdelen med vackra altarpjäserna ASL Hurricane är att det blir svindyrt om man behöver byta rören, vilket man behöver då och då.

Fler idéer, tankar och tips?

Edited by - Bunkert on 2014/12/15 23:54:40
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/12/15 :  23:32:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Synd att det sitter en dörr på flanken, annars hade jag spelat på andra ledden.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/12/16 :  00:10:53  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
G-Dis P400 steg samt G-Dis Dac V mkII med inbyggt försteg är en kombo jag upplever är rätt befriad från egenheter och lämnar fokuset till musiken.
Borde gå att få för kring 20tk eller något däröver beggat.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/12/16 :  01:52:11  Show Profile Send Ekan a Private Message
Prova att dra ut högtalarna lite mer, gärna en meter+. Det ser ut som att du spelar med diskantbanden utåt - du skulle ju kunna prova att kasta om högtalarna - diskantbanden inåt bör ge lite mer fokus i ljudbilden (men kan skapa problem längre ner i frekvens).
Reflexerna i flipperspelet är kanske svåra att göra något åt men prova att ta bort golvlampan bakom höger högtalare - som Adagio säger så är den akustiska närmiljön kritisk med Magnepan och det kan vara till synes små saker som ställer till det.

Om man kan välja tror jag det är rätt att spela på längden i ett relativt litet rum med Magnepan, eller har någon annan andra erfarenheter med dipoler generellt?

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2014/12/16 01:59:15
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/12/16 :  15:18:38  Show Profile Send Adagio a Private Message
Japp. Längden är klart bättre, jag kör med mina 1,6 med diskanten innåt, samt mer invinklade. Det låter bäst mer definierat. På mina stora 3,7 är det tvärtom.
Jag skulle också dra fram dem ca 90-120cm. Ett rörförsteg, gärna med inbyggt rör-RIAA tycker jag du ska prova. En bra början, dock finns risken att du börjar undra över hur rör i effektdelen skulle låta.... Sen är det kört.
Men jag och herrD har kört hans F5 Pass-steg på 25watt med bravur på mina 3.7. Så där kan man slippa kostnaden för rörbyten men ändå få ett väldigt bra ljud.....men det är klart lika mycket musikalitet får man inte, det blir lite mer städat utan den typiska transistorkylan förstås.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2014/12/16 :  22:54:16  Show Profile Send Sceptic a Private Message
En spetsig triangel tycker jag är att föredra med planarerna, inte en liksidig, detta är också vad Magnepan själva brukar rekommendera. Den klassiska Magnepanuppställningen är kortvägg i ett skokartongsformat rum. Jag skulle flytta flipperspelet och dra ut skärmarna MINST en meter, gärna 1,5. Sidväggarnas närhet är inte alls lika kritiskt med det spridningsmönster Maggisarna har. Vad gäller slutsteg så skulle jag gärna ha ett par Pass XA100.8 till mina 3.7 men det får tyvärr vänta. Undvik ett slutsteg "on the lean side of neutral". För att få till en bra och kontrollerad bas krävs ett rejält steg är min erfarenhet med MGIIa, 3.6 och 3.7.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000