HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Glapp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rumplestitzkin
Starting Member

7 Posts

Posted - 2015/01/02 :  20:13:53  Show Profile Send Rumplestitzkin a Private Message
Hoppas det bar ratt att skriva under "HiFi-diskussion".
Ibland nar jag spelar (grammofon, kassett, rullbandspelare eller cd, spelar ingen roll)Blir det tyst, eller volymen minskar markant i hogtalare. Glapp?

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/01/02 :  21:21:11  Show Profile Send elektronror a Private Message
Vad hjälper? Vrida på volymkontrollen, stänga av och sätta på igen, etc?
Vad har du för förstärkare?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Rumplestitzkin
Starting Member

7 Posts

Posted - 2015/01/02 :  21:42:58  Show Profile Send Rumplestitzkin a Private Message
TACK, elektronror.

Teac A-X75MK2 DC Integrated Stereo Amplifier. Har gjort det du skrev. Sen har jag kopt en beg. Braun pa Tradera. Inte fatt den an sa ..... ???? Tja, glad bara jag lar mig nagot nytt.
Ha det gott.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/01/02 :  21:47:28  Show Profile Send elektronror a Private Message
Den förstärkaren har nog ett relä på högtalarutgången. Om det är så att det enbart hjälper att antingen höja ljudet eller stänga av och sätta på så ska du rengöra detta.
Är det däremot någon annan särskild ratt eller knapp så är det oxid i den. Troligtvis är det oxid i alla knappar så en rengöring skulle troligtvis göra susen.

Go to Top of Page

Rumplestitzkin
Starting Member

7 Posts

Posted - 2015/01/03 :  00:48:56  Show Profile Send Rumplestitzkin a Private Message
OK. TACK.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/03 :  19:57:15  Show Profile Send Adagio a Private Message
Japp elektronikspray av kvalitet är bra medecin för gamla grejjer. UTAN OLJA!!! Det finns några OK på Kjell&Co. Annars är jag fan av Deoxit som handlas hos svalander.
Hoppas det löser sig. Alla borde spraya sina prylar någon gång då o då efter några år. Se bara till att den stått utan ström en stund och sedan utan kanske över natten.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2015/01/06 :  20:36:02  Show Profile Send pak a Private Message
Lånar tråden lite.
Har också samma slags problem med mitt slutsteg.
Man startar upp den och,Efter ca en kvart så blir det ljudbortfall och glapp liksom i ena kanalen.
Märks speciellt vid låg volym.
Vrider jag upp så kommer det och låter bra efter en liten stund.
Sen så låter det kanon så länge den står på.
Har bytt en massa små kondisar och en massa vridpotar, men börjar misstänka reläerna.
De är ju kapslade i nåt transparent hölje, så om man kanske får in nån renssprej så kanske?
Det borde väl gå på nåt vis.?
Eller är jag helt fel ute?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/01/06 :  22:49:05  Show Profile Send elektronror a Private Message
Man kan alltid lyfta bort höljet.
Man ska aldrig bara spreja utan plocka isär och rengör med tops och helst silverputs.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2015/01/07 :  09:12:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det bästa är att byta. Helst till bättre kvalitet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/01/07 :  13:39:29  Show Profile Send elektronror a Private Message
Tyvärr så är det väldigt svårt att hitta relä som passar här i Europa. Hos Mouser så finns det alltid men då är frakten dyr.

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2015/01/07 :  13:54:31  Show Profile Send pak a Private Message
Får försöka ta isär och titta.det är en superjobbig förstärkare att ta isär och är en bryggad konstruktion med dubbelt av allt.alltså 2relä per sida. Nec nånting 24 tror jag att jag såg. Kan va värt besväret om det funkar.

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2015/01/10 :  14:56:48  Show Profile Send pak a Private Message
Nu är reläerna på höger kanal tvättade.
Det va lite pill men det gick att få loss dom till slut.
De såg väldigt fina ut oavsett men jag rensade ändå.
Fann det mest troliga felet medan jag kollade korten.-en lödning på ett litet motstånd hade spruckit lite så nu är problemet med glapp borta
Omöjligt att se med ögat eller ens förstorningsglas. Men lupp gjorde susen...

Nu låter det löjligt bra!
Bara en konstig sak: det poppar till lite i högtalaren när jag startar höger kanal och reläet slåt till. Det har det inte gjort innan. Vete fan vad detta är men det kanske ger sig om några dagar om inte nån kabel eller kontakt hamnat lite dumt.får dubbelkolla nån dag om jag känner mig stark och orkar lyfta ut steget igen.
Det ska då va nåt nytt hela tiden som stör
Men det låter såpass bra nu att det känns som en bagatell

Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/01/10 :  16:56:16  Show Profile Send elektronror a Private Message
Kolla bias och DC-offset.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000