HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vibra absorbent
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/02/12 :  21:13:17  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Är dessa bra??

även fast de inte kostar så mycket och jag inte har så ultrahögt ställda krav så vill man ju inte köpa nåt som inte gör nån skillnad.

om det finns något annat ganska billigt alternativ så skriv gärna dem och gärna också var man kan köpa dem.

tack tack //olle

Euroline - T-Amp - DIY

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/12 :  21:34:43  Show Profile Send Timbre a Private Message

Prova en valfri mjuk matta eller filt. Har du ändå en över så kostar det ju inget.
Sägs fungera på högtalare så varför inte...
Att testa skadar aldrig.

Berätta gärna hur det gick i så fall.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/02/12 :  22:31:28  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ok, jag hade högtalarna på en bit dämpmatta förut men hörde ingen direkt skillnad. har även testa att ha dem på en bit kork, hörde ingen direkt skillnad då heller.

men jag ska testa matta.
tackar

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/12 :  22:36:17  Show Profile Send Timbre a Private Message

Vad är det du inte är nöjd med eftersom du vill "höra skillnad"...
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/13 :  01:54:53  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har du ett gammalt liggunderlag kan du klippa till bitar av det att prova med. 40 spänn och en j-la massa små dämpfötter blir det !

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:47:38  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
timbre>>>
det låter lite luddigt liksom och basen är lite konstig.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/15 :  20:11:33  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Kul att någon annan också gjort samma observation. Jag upplevde dem som väldigt lika runda bitar som stansats ut ur ett liggerunderlag. Därmed inte sagt att det är så, det kanske är något specialbeställt material som råkar påminna om liggunderlag.
Ljudförbättringen som jag upplevt är däremot nära noll, så i praktiken blir det nog inte sämre med liggunderlag.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/15 :  20:24:38  Show Profile Send Timbre a Private Message

"timbre>>>
det låter lite luddigt liksom och basen är lite konstig."

Menar du före eller efter filt/matta...
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:05:12  Show Profile Send Frux a Private Message
Jag har Vibra dämparkuddar under mina högtalare. Tidigare stod de på "äkta" parkettgolv i villa och då märkte jag rätt stor skillnad till det bättre. Just nu står de en lägenhet med "fuskparkett", nån slags plastmatta, och skillnaden där blev inte lika stor så det beror ju på underlaget också. Vet inte heller riktigt vad som finns under parketten i lägenheten eller villan.

Annars borde det gå bra med nåt annat dämpande material, så länge som det är tillräckligt dämpande för att göra nån skillnad. T.ex. liggunderlag bör nog vara åtminstone 2 lager i så fall. Hör du ingen skillnad så är det ju bara att slänga bort bitarna och köra utan!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:23:48  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har dock inte provat under högtalare eftersom jag har stativ. Skulle kunna tänka mig att det där ibland kan vara en fördel jämfört med att ställa högtalaren direkt mot golv.
Annars finns det det gamla tricket med häftmassa (Bluetac) för en tia. Jag har det mellan högtalare och stativ. Rulla fyra små bollar av häftmassa och sätt under högtalaren. Om det finns ojämnheter, svaj mellan högtalare och underlag så trollas dessa bort.
När det gäller stativhögtalare finns en ytterligare fördel. Högtalaren häftar mot stativet och det blir en viss tröghet som gör att den inte så lätt åker av om man oavsiktligt skull råka stöta mot den.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/02/16 :  02:00:40  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jag har ett laminatgolv som ligger på en sån där vanlig ljuddämparmatta på betong.

timbre>>
det blev lite bättre när jag hade dämpmattan under, men det låter fortfarande lite bullrigt och konstigt

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/16 :  03:06:34  Show Profile Send Frux a Private Message
Har det låtit bättre innan då? Vad har du ändrat på i så fall? Du har kanske för lite dämpning i rummet nu, dvs möblering och så? Underlägg till högtalarna i all ära, men jag skulle inte vilja påstå att de är ett mirakelmedel mot dåligt ljud.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/16 :  09:03:16  Show Profile Send Timbre a Private Message

Nä, det handlar mera om att stämma av en teori som framfördes av kuddförespråkare Pekka i "Aldrig mera SD" tråden.
Tycks inte vara speciellt effektivt...

Du måste nog tyvärr ta till andra grepp Fisksmisk ola, och kostnaden springer lätt iväg.
Glöm Vibra Absorbent, har du ishockeypuckar liggandes hemma...
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/16 :  09:13:52  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Testa Hockeypuckar!! Den största ljudförbättringen hos mig sen jag bytte från Sonyhögtalare till JMlab Electra!! Jag skämtar ej!! Bättre definition, djup, djudbild...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/16 :  09:34:05  Show Profile Send Timbre a Private Message

För att vara uppriktig Fisksmisk ola, så jag har aldrig varit med om att testa hockeypuckar under högtalare, men det finns dom som lägger sina BDR-puckar och A.R.T. Q-Dampers direkt under högtalarna utan koner. Detta påstås fungera. Skulle du ändå ha gamla hockeypuckar i förrådet kostar det ju inget att prova. Eller låna av polarna.
Nu har du ju redan testat alternativet valfri filt eller matta och det är dags att gå vidare.
Tre (Kronors...) dubbla eller enkla puckar under respektive högtalare.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/16 :  09:41:56  Show Profile Send Timbre a Private Message

Kul att det fungerade och blev bättre kentkreitler...
Men med SD-kuddar innan, var det ett tämligen säkert kort...
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/02/16 :  15:44:10  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jag tar nog och testar några puckar under, låter som ett billigt alternativ :)

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/16 :  17:13:28  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Jag har en massa vibra absorbenter i en påse. Nu gör dom ingen nytta direkt. Jag hade dom mellan stativ och högtalare samt under en förstärkare jag skruvat av fötterna på.

Dom var bra då ljudet släppte lite bättre och blev lite större på mina gamla Mirage.
Men dom var rätt bra från början på den punkten så någon himmelsvid skillnad var det inte tal om. Det där med puckar har jag inte prövat under elektronik eller högtalare. Kan dock komma väl till pass under en liten sub som spelar högt typ Velodyne.
Jag har däremot puckar under tv:n för att höja upp den något.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000