| Author |
Topic  |
|
|
Johnny
Member

223 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 17:09:45
|
Har en liten fundering ang. dessa monoblock.
Läste i HF, ett gammalt nummer, en recension av dessa. Där står hur som helst att dom använder sig av 52B, ett rör per sida, som slutrör. Men kollar man på Audions hemsida så använder Golden Dream 2st 300B per sida som slutrör.
Mailade till dom och frågade, och dom sa att dom alltid använt 300B till Golden Dream.
Har jag missat något, eller finns/fanns det någon speciellt utgåva här i Sverige och Skandinavien?
//Johnny |
Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape" |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 00:02:57
|
| Förvirrande, inte minst som Erik Andersson gjorde en billighetsversion av Golden Dream (Golden Dream kostade uppåt 80.000 kr) i en Edisonlåda som använder 52B. Jag råkar äga en av billighetsversionerna. Den har bara ett 52B per kanal (Golden Dream hade 2, dubbla effekten alltså) och enkla 6922 rör innan dess, inte de exotiska CT100 & 200 eller vad de heter. Efter vad jag hört så upphörde tillverkningen av Golden Dream med 52B-rör pga att KR Entrerprise gjorde om rören till en modell som råkade lida en hel del av mikrofoni. Efter det så har det dock kommit ut ytterligare en 52B-version, tyvärr så verkar de ha slutat tillverka den. Vill man ha 52B-rör nu så får man väl ringa Robban på Klubben.net, han säljer en lyxversion. |
 |
|
|
Johnny
Member

223 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 00:53:25
|
Mystiskt...
I HF nr 1 -99 så är det ett test på Golden Dream, och där så används 52B som slutrör, ett per monoblock, tillsmamans med CT100 & 200, eller vad de nu är benämda. Bilderna bekräftar detta också...
Har också haft Edsion Triod varianten med 52B som slutrör.
Men vad är det för mysterium med Golden Dream då?
//Johnny |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 04:06:22
|
Enklast är att ringa till Erik Andersson själv och fråga.Det är ju han som konstruerat båda versionerna. 
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 11:21:39
|
Jaså, det är bara ett slutrör per monoblock? Jag hade för mig att det var 2. Jag kommer ihåg recensionen, den var ganska positiv får man ju säga.
För att få klarhet i om det någonsin fanns en 52B-Golden Dream i handeln så får man göra som peder47 säger, fråga Erik nästa gång man ringer honom. |
 |
|
|
Johnny
Member

223 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 17:28:37
|
Ja det är nog säkrast att fråga honom. Om någon pratar med honom ang. detta, så får ni gärna höra av er till mig med ett PM. Eller posta här igen.
//Johnny |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|