HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den stora DAC tråden (ordet är fritt)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/08/17 :  16:12:19  Show Profile Send atle a Private Message
@Time
Visst kan det vara skillnader mellan olika dacar, fast är det är ganska ovanligt att det är stora skillnader. Vilka dacar har du testat där det har varit stora skillnader?

För en tids sedan skaffade jag en vinylspelare och det var en tydlig skillnad i ljud mellan vinylen och mina rippade cd-skivor och jag ville ta reda på var skillnaden berodde på. Jag har en förstärkare med tonkontroller. När jag testade med att höja både bas och diskant när jag spelade rippade filer så blev ljudet väldigt likt vinylen. Som jag skrev i föregående inlägg så beror skillnaden mellan olika dacar oftast på att frekvenskurvan diffar och sådana skillnader kan man lätt skapa med tonkontroller, eller ännu bättre använda en PEQ. Då kan man skapa det ljud som man gillar och man kan förändra det när man lessnat på ljudet vilket gör det till en väldigt billig lösning i längden

Edited by - atle on 2015/08/17 16:13:39
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/08/17 :  17:11:58  Show Profile Send time a Private Message
Atle, du har en poäng där, jag har märkt att det ofta är nyare produktioner som är hissade och komprimerade, gjort för radio ? Min musik är lite smalare och inte så drabbad. Skulle vilja ha en tonkontroll typ Quad, väldigt användbar men jag är lite känslig när det gäller grus i maskineriet så någon dsp blir det inte, möjligen j river då men det funkar ju inte på cd. Jag har dessutom passerat bäst före datum så det är avrullat per automatik över 16k
Nåväl, man kanske inte behöver någon dyrare dac men vad ska man då ha ?
line Magnetic verkar ge en del för pengarna med lite lätt mod

Lämnat forumet
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2015/08/18 :  07:35:27  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ny gustard-dac http://www.ebay.com/itm/GUSTARD-DAC-X20U-Super-Ultimate-HIFI-DAC-2xES9018-XMOS-USB-384KHZ-DSD64-128-/111708547958
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2015/08/18 :  08:44:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Att jämföra vinyl mot cd är inte att jämföra med samma förutsättningar. Få pick upr har en rak frekvensgång, kolla på hifi worlds mätningar så får ni se. Både vinyl och cd är mastrade där det även där mixtras med frekvensgång. Summasumarum, det låter olika.

Jag håller med Atle att skillnader mellan olika dacr är nog mindre än vad vi kanske vill erkänna. Däremot kan de vara både viktiga och avgörande. Har man problem så är orsaken oftast på något annat ställe. Svårigheten är att hitta orsak och verkan, att inte låta sig luras att tro att det är den del man har fokus på för tillfället utan där problemet egentligen sitter. Har man basfattiga högtalare så kommer ingen dac i världen fixa det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2015/08/18 :  18:00:41  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Fin fin tråd. Letar själv sakta men säkert efter ny dac. Hittils ingen som passa mig eller kunnat motivera mig att slå till.

Någon som har levt med eller har referenser angående Primare DAC30?
Hur är den?
Den blev ju minst sagt väldigt väl emottagen i hifi pressen.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2015/08/19 :  06:30:08  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Fin fin tråd. Letar själv sakta men säkert efter ny dac. Hittils ingen som passa mig eller kunnat motivera mig att slå till.

Någon som har levt med eller har referenser angående Primare DAC30?
Hur är den?
Den blev ju minst sagt väldigt väl emottagen i hifi pressen.

För mycket pengar som ny för egen del,men den verkar vara mycket intressant.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/08/19 :  15:54:40  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
quote:
Någon som har levt med eller har referenser angående Primare DAC30?
Hur är den?

"Levt med", är väl att ta i, men jag har haft möjligheten att få låna en i 2 veckor.
Det exemplaret jag hade var kanske inte fullt inspelat, den hade styvt 1500 timmar spänningssatt (igång hela tiden) och ungefär 100 musiktimmar bakom sig när jag fick hem den.

Jag testade den tillsammans med ett "större" antal DAC:ar under förra året och om jag läser i mina anteckningar angående DAC30 så var mitt samlade betyg ett VG-.

Nu har ju inte mina åsikter något större värde för dig, det var i min anläggning, i mitt rum och enligt mitt ljudideal, men du frågade.
I den prisklassen hittade jag dock flera DAC:ar som jag gillade bättre än DAC30.

Jag sågar absolut inte DAC30, den saknade bara det som jag var ute efter. Tillverkarens ljudideal stämde inte med mitt i det här fallet.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/08/19 :  17:43:56  Show Profile Send Vox a Private Message
Med tanke på den snabba teknikutvecklingen inom området som gör att det hela tiden kommer "bättre" apparater misstänker jag att en del aldrig kommer till avslut. Tänk om nästa variant/fabrikat är bättre?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2015/08/19 :  18:21:52  Show Profile Send Figge a Private Message
Om du diskuterar så kan du aldrig köpa någonting.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2015/08/20 :  19:48:08  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
quote:
FBK: För mycket pengar som ny för egen del,men den verkar vara mycket intressant

Jag håller med på alla vis... men om jag hittar något som klår mitt nuvarande DAC välljud så får det kosta en del, tänkte leva länge med nästa DAC
quote:
Tomas.PEO: Jag sågar absolut inte DAC30, den saknade bara det som jag var ute efter. Tillverkarens ljudideal stämde inte med mitt i det här fallet

Förstår och så är det alltid. Vi har alla våra egna öron att gå efter. Har ratat en hel del maskiner genom åren till fördel för min nuvarande DAC, en anspråkslös men välbyggd musikspelare. Den spelar musik för just som du säger, mig
Ska försöka låna hem en Primare DAC30 och se vad jag tycker om den i just min miljö. Tänkte dock höja prisribban nu för att se om det verkligen finns mer välljud där.
quote:
Vox: Med tanke på den snabba teknikutvecklingen inom området som gör att det hela tiden kommer "bättre" apparater misstänker jag att en del aldrig kommer till avslut. Tänk om nästa variant/fabrikat är bättre?

Så är det absolut, det är ju en av stöttepelarna som ska leta sig in i habegäret som byggs kring den typ av konsumtionssamhälle som är rådande.
Själv vill jag även ha möjlighet till USB i min DAC. Hmm eller vill jag det?!
quote:
Figge: Om du diskuterar så kan du aldrig köpa någonting

Hade jag haft större och vidare samt mycket välfyllda spenderar byxor hade jag snackat sjukt lite.
Då hade det flugit apparater till höger och vänster.
Men tack och lov lyssnar jag på musik istället

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/08/24 :  15:20:55  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Ny någon som köpt eller hört den nya gustard-dacen som marcusec tipsade om?

http://www.ebay.com/itm/GUSTARD-DAC-X20U-Super-Ultimate-HIFI-DAC-2xES9018-XMOS-USB-384KHZ-DSD64-128-/111708547958

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/08/24 :  18:07:03  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Några reflektioner och kommentarer utifrån min synvinkel.

quote:
om vinylen inte tröttar kan det bero på att den maskerar bort ett problem som finns någonstans, eller iaf gör det mindre hörbart

Så kan det ju vara, "tänkte inte på det"....
quote:
Jag tycker att en del gör det lite svårt för sig när dom ska välja vilken dac dom ska köpa. Det är oftast väldigt liten skillnad mellan dacar och den skillnad som finns beror ofta på små avvikelser i frekvenskurvan. Många dacar har en liten avrullning i dom höga frekvenserna. Avrullning ligger ofta på ca 0,2 dB och det är inte särskilt mycket, ofta inte ens detekterbart i en lyssningstest. Visst finns det dacar som har lite brus och dist som påverkar ljudet men det är inte särskilt vanligt.

quote:
Vinylen dras alltid med mera brus, det är svårt att komma ifrån.
Sen tror jag det är dumt att enbart låsa sig vid dacar även om det är just den delen i kedjan du förändrar, det är nämligen så att ju bättre (transparentare) del du väljer att sätta in, desto mer hör du av vad resterande komponenter gör, det kan vara så att en bättre dac ger en subjektivt sämre upplevelse för att du förändrar balansen komponenterna emellan på ett sätt du inte gillar, det kan vara så att du behöver byta ut ytterligare en eller flera delar i systemet för att ha bra utdelning av en speciell högpresterande länk.

Jag upplever också att de flesta DAC:ar (iaf i MidFi-klass) låter i stort sett likadant, men det var betydligt större skillnad mellan dem bara för några år sedan. Det skiljer dock fortfarande en del om man ger sig tid att analysera dem på detaljnivå och de har faktiskt lite olika attityd också. De kan favorisera helt olika saker. Någon trycker kanske fram mellanregistret lite extra och nästa DAC är lite extra bas-kåt, o.s.v.

Jag tror inte heller att det är den mikroskopiskt lilla avvikelsen i frekvensgången som är avgörande, det är något annat som är orsak till den höga "tråkighetsfaktorn" som så många DAC:ar besitter.

Det finns bevisligen undantag från att alla låter nästan likadant. Jag har hittat några enstaka DAC:ar där ute som klart avviker från mängden så tillvida att de faktiskt har förmågan att ge mig en trevlig och engagerande musikupplevelse, men de är sällsynta och framförallt är de dyra.

Nu vill jag absolut inte påstå att pris och prestanda följs åt, men det är ändå så att de två överlägset dyraste DAC:arna som jag testat faktiskt är de enda som jag tycker låter riktigt bra, t.o.m. i min mediokra anläggning.

Stämmer teorin ovan så har dessa båda tillverkare lyckats med konststycket att utveckla varsin DAC som närmast prefekt maskerar (eller kompenserar för) alla de felaktigheter som min befintliga anläggning har på nästan exakt på samma sätt som min vinylrigg och cd-spelaren gör. Både imponerande och hoppfullt inför framtiden.

Det är ju bara att gratulera konstruktörerna och jag hoppas verkligen på att den fantastiska och troligtvis adaptiva tekniken kommer att finnas tillgänglig i lite billigare apparater inom kort.

Om anledningen till att jag så snabbt blir lyssningstrött med de flesta DAC:ar är att de är transparentare än vad mina två favoriter är och på så sätt avslöjar mer av min anläggnings felaktigheter vågar jag inte ens spekulera i, men du kan givetvis ha helt rätt i det. Varför inte?

Jag bryr mig egentligen inte om varför, jag bara konstaterar att.

Däremot har du en poäng i att det handlar om anpassning mellan DAC och det övriga systemets olika delar, men när man som jag letar efter den sista lilla pusselbiten (d.v.s. en hyfsad DAC) till ett för övrigt komplett pussel, så känns det lite korkat att inte försöka hitta en som passar ihop med de befintliga prylarna.

Är det det du menar med "en del gör det lite svårt för sig"?
Annars förstår jag nog inte vad du menar med det uttalandet.

quote:
Vill man förändra återgivningen av ljudet i en personlig riktning så tror jag att man ska välja byta/förändra någon annan del i återgivningskedjan än dacen.

Låter anläggningen till belåtenhet med de andra signalkällorna, men inte med DAC:en, så byter man väl rimligen ut den, inte något annat.
Att byta ut någon annan del för att en "illa vald" DAC ska få rätt betingelser känns som helt fel väg att gå, enligt mitt sätt att se på saken. Risken är ju uppenbar att man bara "sabbar" för de andra signalkällorna.
Har man däremot ingen annan signalkälla än sin DAC, då köper jag resonemanget.
quote:
det finns dacar som inte tröttar även om de inte låter "bra" med de sedvanliga hifiparametrarna.

+1
Ja. Den DAC som står på hyllan i dagsläget gör mig inte lyssningstrött på samma sätt som många andra modernare DAC:ar gör, men den inbjuder inte direkt till finlyssning heller.
Det saknas en hel del, men det den gör, gör den på samma jämna nivå. Det är egentligen inget som sticker ut och irriterar mig mer än att det saknas lite väl mycket "hifi" för finlyssning.
Den fungerar helt OK för skvalmusik från MP3-filer, spotify och web-radio, men har väldigt lite med HiFi att göra.
quote:
..... som jag framförallt har märkt bland högtalartillverkare (diskantena bara höjs och höjs)under många år nu, har begränsad erfarenheter kring Dac:ar men jag vill verkligen undvika fällan.

quote:
Jag har spelat på lite äldre dacar och de jag provat låter mindre skarpt än de nya, mindre imponatoreffekter som man ändå ledsnar på

Det verkar som att även DAC-tillverkarna kör i samma spår som högtalartillverkarna i sin iver att att ge en illusion av klarhet, luftighet och detaljer genom att betona det övre registret. Det var inte alls så vanligt på de DAC:ar som jag testade för 5-6 år sedan som det är nu.
Jag upplever att man rent allmänt har drivit utvecklingen mot ett ljusare, hårdare och mer "aggressivt" ljud på senare år och det skapar snabbt lyssningströtthet i mina öron.

Många DAC:ar ger ofta intrycket "WOW" vid första lyssningen, men redan efter 2-3 dagars lyssning så är de tillbaka i sin kartong igen. Det är en snygg och förförisk fasad, men ingen själ innanför, eller "Lyset är tänt, men det är ingen hemma".
Här handlar det inte bara om små tonala avvikelser som går att korrigera med tonkontroller eller EQ, det är något betydligt djupare.
Om någon har en teori om vad som gör så många DAC:ar själlösa och oengagerande så är jag väldigt nyfiken.
Är det dålig timing, dist eller vad kan det vara?

Det finns faktiskt några få DAC:ar som jag har kommit riktigt bra överens med, men det finns betydligt många fler som jag inte gillar alls. De flesta tillhör dock kategorin, "suck" eller "Jaha, det var ytterligare en så'n".
Problemet med de som jag fastnat för, är deras prislapp.

Under det gångna året har jag gjort ett naivt försök att "ragga" upp en ny DAC i tron om att jag skulle hitta en tillräckligt bra till ett hyfsat pris, men det finns tydligen inga genvägar till det perfekta ljudet.

I dagsläget är det en MSB Analog DAC + nätdel som står högst på prispallen, följd av ingen och sen ingen igen. På 4:e plats kommer Audio Research DAC8 och nästa DAC kommer först på 12:e plats, ja, jag upplever att det är så stort gap mellan dem.

Jag hade först tänkt skriva lite om duellen mellan MSB Analog DAC och DAC8, men det känns inte riktigt relevant längre.
Det blir bara en kort sammanfattning.
DAC8 är en ovanligt välspelande DAC, men MSB är faktiskt bättre på allt. Inget snack om saken.
Det är tyvärr nästan den dubbla prislappen på MSB'n också, men det gör bara att DAC8 känns ännu mer prisvärd.

Nu när MSB'n har åkt hem till Danmark (tack för lånet Peder) och DAC8'an till sitt hem (tack, än en gång BJ) blir det nog ingen mer fil-musik på några månader. Nu inser jag hur långt efter min DAC är. Det är baksidan av att testa bra hifi-komponenter.
Det är tur att jag har alternativa signalkällor.
Tack vare alla provlyssningar har jag åtminstone lärt mig någonting. Det finns DAC:ar som kan prestera det jag är ute efter, men också att priset tyvärr ligger i överkant i relation till hur högt jag värdesätter en hyfsad DAC i min anläggning.

För min del är det bara att "sitta still i båten" tills rätt tillfälle (en begagnad till rätt pris) dyker upp och tillåter ett byte värt namnet. Eftersom DAC:en är en förhållandevis lågprioriterad signalkälla hos mig, så lär det nog ta ett tag till innan jag gör den prioriteringen.

Jag hör av mig om/när det hettar till igen, men vet ju aldrig vad som händer.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/08/24 :  18:12:10  Show Profile Send Snutten a Private Message
Intressant läsning, har samma erfarenhet, alla dacar låter olika, mer eller mindre. Tyvärr kostar en riktigt bra dac ofta en hel del, även om en del envist påstår att de flesta dacar låter "väldigt lika".
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/08/25 :  09:13:57  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Det är en väldig skillnad... DAC:ar är komplexa saker.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/08/25 :  14:14:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Är det själva DAC'en som låter lika/olika eller är det implementationen av chipet med tanke på utgångssteg, I/V omvandling, strömförsörjning etc?
Jag börjar luta åt att reciever-chipet också sätter tydlig prägel på det ljudliga resultatet...

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2015/08/29 :  07:42:38  Show Profile Send FBK a Private Message
MYCKET bra och seriösa inlägg AlfaGTV så det kan nog dyka upp ett Pm någon dag då jag har några frågor/funderingarFör tillfället så går allt så sakta för min del.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/08/29 :  12:55:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
Enda sättet att bli lite klokare är att prova själv, med bra kringutrustning som kan visa hur olika dacar verkligen låter. Det är inte helt okomplicerat att jämföra olika produkter rättvist. Finns många oseriösa jämförelser på nätet av amatörer. Så se upp med detta och gör egna seriösa jämförelse så långt det är möjligt. Att köpa ny dac i dag är inte lätt, det vet jag om någon. Det drar lätt iväg uppåt i prisklass...
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/08/30 :  08:04:56  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
quote:
har samma erfarenhet, alla dacar låter olika, mer eller mindre

quote:
Det är en väldig skillnad...

+1
Skillnaderna kan faktiskt vara riktigt stora, ffa om man rör sig mellan de olika "segmenten" LowFi, MidFi, HiFi och vad man allmänt brukar kalla för HighEnd.
Inom samma segment är oftast inte skillnaderna så vansinnigt stora, men när man jämför en "MidFi-DAC" med en "HiFi-DAC" så börjar det hända saker.
Hör man ändå ingen skillnad så är det troligtvis någon annan del av anläggningen (eller kanske lyssningsrummet) som man ska lägga pengarna på istället för en ny DAC.
quote:
Tyvärr kostar en riktigt bra dac ofta en hel del,......

Ja, det är exakt vad jag också kom fram till. Föga förvånande egentligen. Det finns en relation mellan pris och prestanda för de flesta produkter (den är sällan linjär), så jag är inte förvånad att det även gäller för DAC:ar.
quote:
..... även om en del envist påstår att de flesta dacar låter "väldigt lika"

Så är det nästan alltid, oavsett vilken komponent som är på tapeten. Man måste lära sig att filtrera den typen av argument samtidigt som man läser dem, annars så kommer man aldrig att lära sig något nytt.

Att ha ett öppet sinne och våga tänja på gränserna till sin trygga "komfortzon" kan vara obehagligt och skrämmande för vissa, men samtidigt en givande utmaning och en drivkraft för andra.
Vi är alla olika, vi har olika förmågor, olika förutsättningar och vi har ffa helt olika förhållningssätt till den här typen av frågor, men så länge vi bara respekterar varandras åsikter så kan det ändå bli en givande diskussion för båda parter.
quote:
DAC:ar är komplexa saker

Ja, helt klart.
Om man endast förlitar sig på mätdata och kurvor så ser nog DAC-världen betydligt enklare och mindre komplex ut än vad den i praktiken är.
Jag behöver testa i en känd miljö och under en lite längre tid för att verkligen kunna avgöra hur den presterar. Snabba tester, datablad, mätningar och andras omdömen säger egentligen ingenting.

quote:
Är det själva DAC'en som låter lika/olika eller är det implementationen av chipet med tanke på utgångssteg, I/V omvandling, strömförsörjning etc?
Jag börjar luta åt att reciever-chipet också sätter tydlig prägel på det ljudliga resultatet...

Jag har också haft samma funderingar.
Två DAC:ar med samma DAC-chip kan ha märkbart olika attityd och en del låter väldigt olika när jag matar dem med USB vs S/PDIF, medan andra låter i stort sätt likadant oavsett vilken ingång som används. Detta tolkar jag som att hanteringen av den digitala insignalen kan påverka slutresultatet rejält.
Jag tror också att strömförsörjningen spelar en betydande roll. Det gör det ju på andra prylar.
Förförstärkare låter oftast ganska olika och då ligger det väl nära till hands att också misstänka att även utgångsstegen på en DAC kan påverka resultatet.

Det är som Audiovector skrev "DAC:ar är komplexa saker". Det är många olika typer av steg som ska samarbeta och samverka (både digitala och analoga) för att slutresultatet ska bli riktigt bra.
Vissa tillverkare lyckas ju bevisligen bra med den uppgiften, men långt ifrån alla verkar behärska tekniken fullt ut.
Komponentval, kunskap och utvecklingstid är troligtvis den stora "hemligheten" och det är väl det som avgör apparatens prislapp i slutänden.
quote:
Enda sättet att bli lite klokare är att prova själv, med bra kringutrustning som kan visa hur olika dacar verkligen låter. Det är inte helt okomplicerat att jämföra olika produkter rättvist. Finns många oseriösa jämförelser på nätet av amatörer. Så se upp med detta och gör egna seriösa jämförelse så långt det är möjligt. Att köpa ny dac i dag är inte lätt, det vet jag om någon. Det drar lätt iväg uppåt i prisklass...

Ja, där lyckades du nog få till en närmast perfekt sammanfattning, egentligen var mitt inlägg helt onödigt.


/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/08/30 :  13:20:32  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Att ha ett öppet sinne och våga tänja på gränserna till sin trygga "komfortzon" kan vara obehagligt och skrämmande för vissa, men samtidigt en givande utmaning och en drivkraft för andra.
Vi är alla olika, vi har olika förmågor, olika förutsättningar och vi har ffa helt olika förhållningssätt till den här typen av frågor, men så länge vi bara respekterar varandras åsikter så kan det ändå bli en givande diskussion för båda parter.


Precis, och åt bägge hållen, för man ser också folk som svävar iväg något alldeles fantastiskt för att sedan landa platt när nyhetens behag lagt sig.
Nu är inte jag den främste förespråkaren av blindtest och tycker inte den metoden är 100% vattentät av olika anledningar, däremot tror jag att kombinerad öppen och blind lyssning kan vara bra många gånger för att möjligtvis få ett bättre grepp om skillnaders proportioner, det kan nog spara plånboken i en del fall.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/08/30 :  17:22:17  Show Profile Send atle a Private Message
Tomas.PEO, du citerar inlägg från flera personer men uttrycker dej som att du vänder dej till en person. Det blir lite konstigt.

Tomas.PEO skrev:
quote:

Jag upplever också att de flesta DAC:ar (iaf i MidFi-klass) låter i stort sett likadant, men det var betydligt större skillnad mellan dem bara för några år sedan. Det skiljer dock fortfarande en del om man ger sig tid att analysera dem på detaljnivå och de har faktiskt lite olika attityd också. De kan favorisera helt olika saker. Någon trycker kanske fram mellanregistret lite extra och nästa DAC är lite extra bas-kåt, o.s.v.


Här skriver du att "Någon trycker kanske fram mellanregistret lite extra och nästa DAC är lite extra bas-kåt, o.s.v.", dvs. du pekar på skillnad i frekvensgång.

quote:

Jag tror inte heller att det är den mikroskopiskt lilla avvikelsen i frekvensgången som är avgörande, det är något annat som är orsak till den höga "tråkighetsfaktorn" som så många DAC:ar besitter.


Sedan skriver du att du inte tror att skillnaden i frekvensgång är avgörande. Visst, jag tror inte heller att små skillnader runt 0,2 dB är avgörande för hur man uppfattar ljudet, men det du skriver blir ända lite motsägelsefullt. Hur menar du? Är det inte så att frekvensgång egentligen har väldigt stor betydelse för hur vi uppfattar ljudet?
quote:

Låter anläggningen till belåtenhet med de andra signalkällorna, men inte med DAC:en, så byter man väl rimligen ut den, inte något annat.
Att byta ut någon annan del för att en "illa vald" DAC ska få rätt betingelser känns som helt fel väg att gå, enligt mitt sätt att se på saken. Risken är ju uppenbar att man bara "sabbar" för de andra signalkällorna.
Har man däremot ingen annan signalkälla än sin DAC, då köper jag resonemanget.


Det vore väldigt bra om det var så enkelt som att bara byta ut dacen för att få digitalt material att låta precis som vinyl, men riktigt så enkelt är det inte. Riaa-steg och pickuper har betydligt större avvikelser än dom flesta dacar (det har nämnts tidigare i tråden). Det gör att det blir mycket svårt att hitta en dac som låter som vinylen. Dessutom så är vinylen ofta mastrad på ett annorlunda sätt än cd-skivor vilket gör att det blir omöjligt att få digitalt media att låta som vinyl i de fall där det är olika mastring.
quote:

Det verkar som att även DAC-tillverkarna kör i samma spår som högtalartillverkarna i sin iver att att ge en illusion av klarhet, luftighet och detaljer genom att betona det övre registret. Det var inte alls så vanligt på de DAC:ar som jag testade för 5-6 år sedan som det är nu.
Jag upplever att man rent allmänt har drivit utvecklingen mot ett ljusare, hårdare och mer "aggressivt" ljud på senare år och det skapar snabbt lyssningströtthet i mina öron.


Nja, jag har svårt att tro på att dac-tillverkare betona det övre registret. På 80-talet hade visserligen dacar och cd-spelare större avvikelser i frekvenskurvan än vad dom har idag, men det har inte hänt särskilt mycket med utvecklingen av dacar dom senaste 10-15 åren. Brus- och distnivåer har sänkts något, men det handlar inte om några stora förändringar.
quote:

I dagsläget är det en MSB Analog DAC + nätdel som står högst på prispallen, följd av ingen och sen ingen igen. På 4:e plats kommer Audio Research DAC8 och nästa DAC kommer först på 12:e plats, ja, jag upplever att det är så stort gap mellan dem.


Här kanske du har hittat något som faktiskt påverkar ljudet i den riktning som du önskar. Tittar man på mätningarna som Stereophile har gjort så ser man att frekvenskurvan "klipps" ganska bryskt vid 15 kHz när man spelar cd-standard. Det bör bli hörbart för dom flesta och det bör ge ett varmare och mjukare ljud, men sådant är enkelt att åstadkomma med hjälp av en EQ så varför betala så mycket för en sådan åtgärd
Jag har för mej att den också har ganska höga nivåer av IMD, men det är svårt att säga om det påverkar hörbart.

Edited by - atle on 2015/08/30 17:23:30
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/08/30 :  18:23:07  Show Profile Send atle a Private Message
quote:

Skillnaderna kan faktiskt vara riktigt stora, ffa om man rör sig mellan de olika "segmenten" LowFi, MidFi, HiFi och vad man allmänt brukar kalla för HighEnd.
Inom samma segment är oftast inte skillnaderna så vansinnigt stora, men när man jämför en "MidFi-DAC" med en "HiFi-DAC" så börjar det hända saker.
Hör man ändå ingen skillnad så är det troligtvis någon annan del av anläggningen (eller kanske lyssningsrummet) som man ska lägga pengarna på istället för en ny DAC.


När det gäller högtalare så brukar ingen bli förvånad över att människor tycker olika om hur en viss högtalare presterar. Det är inte ovanligt att audiofiler säger att dom inte gillar ljudet från t.ex. Magico, men att dom däremot gillar ljudet från Sonos Faber. Båda tillverkarna gör högtalare som kvalar in i segmentet "high-end".
Men när det gäller dacar så ska alltså alla high-end dac låta bättre än övriga och ingen high-end dac ska låta väsentligt sämre än någon annan high-end dac.
Jag kan bara se två möjligheter till att uppnå det:

1. Alla människor som köper dacar har samma uppfattning om hur ljudet ska vara.
2. Alla tillverkare av high-end dacar vet precis vilka önskemål just du har och dom väljer att optimera sina dacar för att passa dina preferenser (vilket skulle leda till att dacen inte passar andra människor.)

Den här "tesen" att alla high-end dacar alltid låter bättre än andra är inte realistisk. Det bör vara på ungefär samma sätt med dacar som med högtalare, dvs. att vi tycker olika och att tillverkarna gör dacar som tilltalar olika grupper av användare.

quote:

Om man endast förlitar sig på mätdata och kurvor så ser nog DAC-världen betydligt enklare och mindre komplex ut än vad den i praktiken är.


Det är nog ingen som "endast förlitar sig på mätdata och kurvor". Lite trist att du drar ner diskussionen på den här nivån.

Edited by - atle on 2015/08/30 18:24:05
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/08/30 :  21:44:51  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag tänker att en anläggning som slår över så lätt till att ge lyssningströtthet så att val av dac spelar avgörande roll måste vara svår att njuta av musik med, eftersom fonogrammen skiljer sig mångfaldigt mer vad gäller frekvensgång, hur mäter högtalarna tex?
Inte sällan finns det något just där som kanske ligger till grund om det skulle vara så att endast ett snävt urval elektronik fungerar tillfredsställande.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/09/22 :  15:00:35  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Oops, nu var jag nära att skriva ett nytt inlägg om de senaste veckornas framsteg i min DAC-jakt, men så såg jag att jag hade missat några inlägg.

atle skrev:
quote:
Lite trist att du drar ner diskussionen på den här nivån.

Med utgångspunkt av det mindre hedervärda omdömet och av hänsyn till trådens nivå har jag beslutat mig för att varken svara på dina inlägg, eller att fortsätta skriva om min DAC-resa här.

Att sänka trådens nivå har definitivt inte varit mina intentioner, tvärtom, så för fridens skull tar jag ett par steg tillbaka.

Jag ber om ursäkt om jag har trampat på några ömma tår.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/09/22 :  17:42:43  Show Profile Send HerrD a Private Message
Tomas.PEO: Det hade verkligen varit intressant att läsa om din fortsatta resa. Förstår dock din reaktion, uppskattar inte heller attityden från atle. Mycket kontraproduktivt för det jag tycker det här forumet står för. Vi borde istället gemensamt söka efter grunden till kunskapsluckan i relationen mellan mätningar och subjektiva lyssningspreferenser. Lite som Floyd E Toole gjorde för högtalare.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2015/09/22 :  17:56:27  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag startade den här tråden och jag vill att den ska fortsätta att leva!! Det var liksom meningen med den, att den skulle hjälpa alla då detta med Dacar ofta är svårare än att välja högtalare.
Så jag ber Tomas.PEO att fortsätta skriva och med det dela med sig av sina erfarenheter, det är otroligt uppskattat av oss andra som läser här!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000