HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio -CD, media och avläsare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2015/01/18 :  22:17:57  Show Profile Send lampuradio a Private Message
http://en.wikipedia.org/wiki/CD_player
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_disc

Med hänsyn till att jag varit ovarsam och OT i en annan tråd vill jag härmed bara presentera ett par bra sidor om CD-teknik.

Jag skulle helst vilja gå in i detalj på många påståenden som nämns i en länk till den organisation som saluför en CD-avmagnetiserare, men det skulle nog ingen orka läsa. Jag nöjer mig med att påpeka, att det finns fler järnoxider än en, varav minst en är omagnetisk. Det är inte säkert att en förening mellan en magnetisk metall och ett annat ämne är magnetisk. Aluminium är omagnetiskt och påverkas inte av magneter. Linsen i en CD-spalare styrs av en servo, som håller reda på var läshuvudet är på optisk väg. Spindeln i en CD-läsare drivs av en elektrisk motor och dess magnetfält borde ju kunna vara en källa till problem, men det har jag inte hört talas om någonsin.

Sedan är det värt att nämna att data på en CD är digitala data. Det blir inte "lite sämre" när det läses av; det går antingen att läsa eller inte att läsa.

Men allt detta visste ni säkert redan... :)

Edited by - lampuradio on 2015/01/18 22:19:56

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/01/18 :  22:48:55  Show Profile Send atle a Private Message
quote:
.. Spindeln i en CD-läsare drivs av en elektrisk motor och dess magnetfält borde ju kunna vara en källa till problem

Bra och intressant kommentar. Särskilt ovanstående rad [:)
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2015/01/18 :  23:07:02  Show Profile Send iMac a Private Message
Sedan har du låsningen av CD skivan som är en magnet..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/01/19 :  12:46:17  Show Profile Send Lovan a Private Message
När du roterar en aluminiumskiva blir det magnetfält. Det är den principen som används i vissa Maglev tåg.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2015/01/19 :  13:39:15  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Nej. Om en kropp av ledande material, som koppar eller aluminium, rör sig *i ett magnetfält* bildas virvelströmmar i materialet, som bygger upp ett elektromagnetiskt fält. Det är inte ettt magnetfält baserat på aluminium (som exempel), det är ett magnetfält pga virvelströmmarna, som kräver ett *yttre* magnetfält för att bildas.

Klassiskt experiment: Tag ett kopparrör, prova med en magnet att det inte är magnetiskt. Släpp magneten genom röret. Är de ten hyfsat stark magnet, kommer den att falla långsamt, pga virvelströmmarna som bildas i röret och det magnetfält som virvelströmmarna skapar håller igen magnetens fall. Koppar är fortfarande inte magnetiskt.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/20 :  11:03:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Lenz lag skapar Eddy Currents. Därför låter tex en högtalarkabel med sina magnetfält skapa en del hörbara fenomen när man har sådana där splitters i form av en hylsa av metall även om metallen är omagnetisk. Något jag upptäckte för flera år sedan redan i DIY-fasen när jag ville göra riktigt snygga DIY HT- kablar. Då visste jag inte om detta utan blev bara förvånad när högtalarkabeln lät sämre (dovare) med de snygga frästa cylindrarna i höglanspolerad sk flygplansaluminium. Det var ju inte kul.
Sedan dess aktar jag mig för omringade metall.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/01/20 11:05:54
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2015/01/20 :  13:19:34  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Absolut, magnetfälten kring en högtalarkabel inducerar strömmar i metall i närheten av (eller omkring) kabeln. Aluminium, koppar och andra omagnetiska material blir dock aldrig själva magnetiska. Virvelströmmar ("Eddy currents") kan skapas när det finns en rörelse i förhållandet mellan ett ledande material och ett magnetfält, eller ett växlande magnetfält (som runt en högtalarkabel). Enbart rörelse hos ett ledande föremål kan inte skapa magnetfält eller virvelströmmar. Mycket noga räknat kan man ju ta hänsyn till det jordmagnetiska fältet, men det blir nästan lite väl exotiskt. Observera att virvelströmmar i ett omagnetiskt material självklart ger upphov till (elektro)magnetiska fält, men virvelströmmarna måste skapas av ett redan befintligt magnetfält, liksom; det är inte grunden till en evighetsmaskin här (tyvärr).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000