HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Streamer ut - Laptop in?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bettini
Starting Member

15 Posts

Posted - 2015/02/10 :  13:19:02  Show Profile Send Bettini a Private Message
Jag har gått över till hårddisk-lagring och uppspelning av musik. Idag har jag en Moon Mind 180 streamer som hämtar musiken från en NAS och skickar den vidare till en DAC.
Streamern fungerar bra men den tillhörande kontroll-appen imponerar inte. Tyvärr funkar bara den dedikerade Moon-appen.
Jag funderar nu på att byta ut streamern mot en laptop. Det för med sig några frågor.

1. Är det ett klokt byte?
2. Vad krävs av en laptop för att få bästa möjliga återgivning?
USB 3.0? Operativsystem? Programvara för uppspelning?

Jag vore tacksam om den samlade expertisen kunde ge sin syn på saken.

Varför mäta? Låter det bra så är det bra.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/10 :  14:42:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
1. Är det ett klokt byte?

Det beror på, gillar du att mickla med datorn eller lyssna på musik?
Lite mera allvarligt; Har du tänkt att fjärrstyra datorn eller ha den i närheten av lyssningsposition?


quote:
2. Vad krävs av en laptop för att få bästa möjliga återgivning?

Jag tycker personligen att en laptop är rätt värdelös eftersom du kan inte få den "tyst", du har ett vidhängande skärmskrälle (+ och - iofs) och du kan inte peta i ett anständigt ljudkort om du nu skulle vilja=du är låst till en USB-omvandlare eller USB-baserad DAC.
Om du nu skulle vilja byta till PC, som står i närheten av uppspelningsplatsen så rekommenderar jag en tyst HTPC, kanske i ett smidigt Streacom-chassi.

quote:
USB 3.0? Operativsystem? Programvara för uppspelning?


USB 3.0 ger dig inget mervärde idag, snarare så att flertalet USB-dacar inte kan hantera dessa anslutningar. Operativsystem/Programvar:"Choose your poison", det finns inget rätt eller fel.

Har du övervägt att testa en annan streamer?, typ Pioneer N-70A/N50A, Marants NA8005/NA-11, Bladelius Embla, SOtM sMS-1000, Aurender, Linn DS eller liknande?
Jag har ingen erfarenhet av just Moons MiND 180 och dessa app, men många andra.
Bäst användargränssnitt hittills är nog;
1. Sonos, ingen konkurrens.
2. Fjärra en Itunes/Amarra Mac med din iGrunka och Apple Remote (Visst förberedande meck är det alltid då en dator med operativ är inblandat, men väl på plats och uppstartat=)
3. Pioneer N-50 (jag har den gamla, klart snabbaste gränssnitt jag testat, dock lite trist utan omslag etc.)
4. Bladelius Embla (Bra men vissa brister och ingen utveckling av mjukvara vad jag vet, välljud i kubik dock)


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bettini
Starting Member

15 Posts

Posted - 2015/02/10 :  20:05:43  Show Profile Send Bettini a Private Message
Tack för inlägget. Det blir lite att fundera på.

Varför mäta? Låter det bra så är det bra.
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2015/02/10 :  22:46:20  Show Profile Send bjoele a Private Message
Ett mellanting är att köra med Volumio. Det är en färdigpaketerad liten mjukvara som kan installeras på några olika pakteringar av datorer, både mer "färdiga" mediadatorer som Cubox eller (det jag själv använde) en Raspberry Pi med en lös DAC.

Lägre kostnad än en laptop, låg strömförbrukning och dessutom liten formfaktor. Fläktlöst.

Jag kör via Volumios inbyggda webbgränssnitt, men det finns tydligen appar som kan styra den med. Om detta är skoj nog för dig vet jag inte, men det duger för mig.

Se https://volumio.org/ för mer info.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2015/02/11 :  09:12:50  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag kör fortfarande med Squeezebox och tycker att den senaste version av kontrollappen iPeng (8) är riktigt bra. Nackdelar med Squeezebox är att man bör köra med serverprogram på en dator (eller NAS) för bästa funktion samt att det inte finns nya spelare att köpa längre. Det finns dock en del begagnat och det går att göra en egen spelare av en Raspberry Pi.

Ska man köpa nytt och även vill kunna strömma med högkvalitet från nätet så bör man nog även titta på Meridian. De har nyligen presenterat sitt nya koncept MQA som ska säkerställa att det låter precis som vid inspelningen hemma. Meridian kommer under det här året att integrera streamingtjänsten Tidal/Wimp och de kommer i sin tur att anamma MQA.
Meridian har en egen kontrollapp som var rätt unik när den kom, men nu har jag läst att vissa faktiskt tycker att iPeng8 är bättre. Det är dock en ny version på gång av Meridians app och den ska bli riktigt bra enligt de som testat.

MQA kommer dock inte bara vara kopplat till Meridian, flera andra märken är redan på gång. Väljer man en lösning med en dator kan man ansluta en USB-DAC med MQA, Meridian har redan sin (i sammanhanget) ganska billiga Explorer2 klar.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/02/15 :  23:03:30  Show Profile Send atle a Private Message
Jag instämmer till stora delar i det AlfaGTV skriver. En laptop är inte särskilt lämplig som musikspelare. Fläkten i en laptop kan låta ganska mycket och det händer att de ger ifrån sig störningar som blir svåra att göra något åt. Jag råkade själv ut för några konstigheter med en laptop för ett tag sedan. Jag skulle använda den för att göra en rumsmätning och efter att jag kopplat ihop laptopen med förstärkaren så fick jag en störande ton runt 1-2 kHz. Jag gick aldrig till botten med vad det berodde på men fläktar i datorer styrs med en sk. PWM-signal och det kan generera störningar som tar sig in i signalvägen och påverka ljudet.

Precis som AlfaGTV skriver så tillför inte USB3 något som kan vara användbart för en digitalomvandlare. Både USB2 och USB3 använder sig av USB Audio 2.0 vilket gör dom likvärdiga ur ett musikspelarperpektiv. USB3 är bakåt kompatibel så det går utmärkt att koppla in en USB2 dac till en USB3 utgång på datorn.

Här är en länk till lite info som kan vara användbart om du ger dej på att bygga en egen dator.
http://www.computeraudiophile.com/content/609-computer-audiophile-pocket-server-c-p-s-v4-introduction/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000