HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bladelius v.s Audio Space
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/02/15 :  08:50:49  Show Profile Send oliver a Private Message
Efter en veckas lyssnande så är man fortfarande tveksam. Köpte nya högtalare, Larsen 8 och uppgraderade rörförstärkaren med nya KT120 rör, en kombination som blev så nära ett "halleluja moment" man kan komma. Då dök ett Bladelius Balder steg upp hos en hifi handlare, nytt i kartong och till ett jäkla bra pris. Inte för att jag kände nåt behov av att byta förstärkare men Bladelius är ju Bladelius.På Tisdag senast ska jag ha bestämt mig om jag vill behålla Balder eller inte, och som sagt tveksam är jag skillnaden ljudmässigt är mest marginell hittills. Rörförstärkaren har en hel del fördelar rent tekniskt, suverän hörlursutgång ,kan användas som ett rent slutsteg ( det är det läget jag använt för att det ska bli så rättvist som möjligt) kan kopplas om via fjärren till ultralinjär eller push-pull för dubbel effekt och annan ljudkaraktär.Balder kan användas balanserat och obalanserat, jag använde obalanserat för likvärdighetens skull. Testade även balanserat fast hade ingen direkt bra kabel, och det hände inte så mycket. Båda gräver lika djupt i dom lägsta oktaverna och låter lika mjukt och kontrollerat i dom översta, den enda direkt hörbara skillnaden är väl på röster där Balder har lite mer "kropp" på gott och ont för det kan bli lite "bumligt" ibland, dagen kommer att användas till fortsatt utvärdering och tråkigare kan man ju ha . Imponerande av Audio Space förstärkaren får man väl tillstå i alla fall.
[URL=http://s1280.photobucket.com/user/svenake56/media/DSC_0153_zps3ed7ec1b.jpg.html][/URL]

Skeptiker

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/02/15 :  12:01:08  Show Profile Send Vox a Private Message
Om du inte behöver den extra kraften som Bladelius ger tycker jag du skall lämna tillbaka den. Tänk så mycket roligare du kan ha med rörförstärkaren. Rulla rör med mera......

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/02/15 :  13:17:20  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har suttit i en liknande jämförelse för några dagar sedan, dvs rör vs transistor.
Jag plockade fram min reserv-RIAA Lukaschek PP-1 för att jämföra lite. Jag har ett inbyggt RIAA i mitt JJ-försteg, egentligen detta har lite för låg gain för min Benz LP så en step-up trafo har stått på inköpslistan rätt länge nu. Det jag ville jämföra var bla klang och nivåer och hur detta påverkade slutstegets arbetssätt.
Hursomhelst imponerade transistorriaan med sin kontroll och pondus, klangmässigt var den något mörkare och torrare. Med rörriaat upplevde jag en bättre rymd, bättre 3D, snabbare anslag, bättre nyanser i basen.
Det som verkligen fällde utslaget var att rörriaat presenterade instrument, sångare och personer i verklig 3D, transistorriaat placerade förvisso ut allt lika snyggt i rummet med bra konturer men det var i jämförelse platta pappfigurer i 2D i en 3D-miljö. Notera i jämförelse.
En annan tydlig upplevelse var att Lukascheken imponerade och ryckte upp uppmärksamheten men att intresset avtog under lyssningen. Rörriaat fungerade tvärtom, dvs första anslagen gjorde mig mer avslappnad och under lyssningen sögs jag in mer in en musikalisk upplevelse snarare en en analyserande koncentrerad lyssning.
Jag har nöjet att ha möjlighet att ha två anläggningar, dvs den gamla som numer tjänstgör som tv-rigg i ett tv-rum ( en Pioneer KURO, Krell KAV400xi, kraftigt modifierade Magnepan 1,6qr) och en ren musikrigg i vardagsrummet, denna är helt rörbaserad, totalt 24 rör som värmer fint. När jag flyttar o jämför så är min upplevelse alltid den samma, rör tillför en extra dimension och bidrar till en mer innerlig musikupplevelse. Samma tendens finns hos alla mina hifi-kompisar. Ju mer rör desto roligare. Senast var vi hos en bekant som har en helt transistorbaserad rigg, visst allt var rätt men plattare och mindre engagerande, en form av "samenes" dvs oavsett material lät det rätt likadant hela tiden.
Jag har ju inte jämfört de två maskinerna du har där men jag har lyssnat på både Bladelius och Audiospace men jag röstar för att du behåller Audiospace, även om du skulle köpa Bladelius. Jag tror du kommer ångra dig annars. Jag har en polare som saknar sin gamla Audiospace trots att han bytte till en Audio Research REF rigg.
Så tänk dig för! Jag vet inte vad du har för smårör på Audiospacen men satsa på några fina NOS (50-60-tal) så kommer du häpna. Det är magiskt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/02/15 :  16:11:23  Show Profile Send oliver a Private Message
Smårören är faktiskt ryska från -69 beställde bl.a två stycken 6sn9 det visade sig vara två fyrpack så nu har jag smårör så länge jag lever

Skeptiker

Edited by - oliver on 2015/02/15 16:14:17
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/02/15 :  16:19:17  Show Profile Send oliver a Private Message
Visserligen "klipper" rörförstärkaren tidigare än Bladelius men då på nivåer man aldrig skulle lyssna ändå. Känns som lite "onödiga" pengar för nåt som bara är marginellt för mig, man får nog stå ut med att "missa" imponator faktorn" att äga ett Bladelius.

Skeptiker
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/02/15 :  18:33:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
Imponatoreffekten är nog störst på en själv i många lägen. Audiospace gör fantastiskt bra grejjer för pengar få andra klarar av. Visst är det inte lika "fint" som något av "finmärkena" men ska du ha något som lirar på liknande sätt med liknande filosofi är det väl typ Leben, Jadis eller Airtight som gäller för att komma upp i fin-nivå, men då kostar det mucho. Bladelius är ett helt annat djur, så det är ju lite svårt att jämföra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/02/16 :  16:16:45  Show Profile Send leffee a Private Message
Jag skulle ha behållt Audio Space låt det gå ett par veckor till du har ju bytt rör och har nya högtalare.
Mina KT-88 rör släppte efter ca 2 månader och dom bytt inte ut på länge.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/02/16 :  18:21:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja det tar ju längre tid än man tror innan nya rör låter riktigt bra. Oavsett hade jag nog svårt att gå från rör tillbaka till transistorer.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/02/16 :  19:04:03  Show Profile Send Vox a Private Message
Alternativt behåller du Bladelius och skaffar ett rörförsteg - det bästa av två världar!

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/02/17 :  07:49:11  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Jag skulle ha behållt Audio Space låt det gå ett par veckor till du har ju bytt rör och har nya högtalare.
Mina KT-88 rör släppte efter ca 2 månader och dom bytt inte ut på länge.

Ja det kan jag hålla med om, vet inte varför men så är det eller också vänjer man sig.
quote:
Alternativt behåller du Bladelius och skaffar ett rörförsteg - det bästa av två världar!

Hade det funnits en "pre out" på rörförstärkaren hade jag klockrent gjort så, men nu kändes det som att någon av dom skulle blivit stående oanvänd. jag lämnade tillbaka Bladelius igår

Skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000