HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intressant fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/13 :  10:52:42  Show Profile Send poman a Private Message
Hej!

Tänkte tar upp den igen, förfrågan jag hade om obalanserade och helt balanserade
hifikostruktioner då var min fråga om man kunde göra en obalanserad
som låter lika bra som en sådan.
Eftersom jag inte är så bra på detta ämne, undrade jag om det är någon som kunde förklara hur det funkar helbalanserade hifikostruktioner om dom är helt överlägsna vanliga obalanserade sådana helt enkelt
Jag märker att jag har för lite under fötterna för att vara införstådd hur det riktigt fungerar.

m.v.h/PO

Edited by - poman on 2003/02/13 14:27:15

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/13 :  13:23:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nackdelen med balanserade konstruktioner är kanske att man måste ha dubbla signalvägar med dubbelt så mycket komponenter vilket gör det dyrare. Så konstruktören som skall hålla sig inom en viss budget har att göra bedömningen om man ska satsa på en balanserad konstruktion och pruta lite på komponentkvalitén eller inte.
Jag tror alltså inte att det är givet att en balanserad konstruktion låter bättre i en viss prisklass.
Förmodligen är det mer intressant i dyrare prisklasser där en ytterligare höjning av komponentkvalitet inte slår igenom lika mycket som att gå över till en balanserad konstruktion.
Det jag egentligen vill ha sagt är att vi inte ska bry oss så mycket om hur det är gjort, vi ska istället lyssna oss fram till vad som låter bäst utan att våra intryck färgas av en massa förutfattade meningar om hur en konstruktion bör vara gjord.
Man kan nämna att många konstruktioner inte är internt balanserade, men har balanserade ut och ingångar.
Då är det nog ingen vits med att använda sig av balanserad överföring eftersom fler komponenter hamnar i signalvägen när signaler skall konverteras. Äkta balanserade konstruktioner typ Advantage och Thule däremot kräver balanserade kablar för att låta bra.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/02/13 :  14:15:35  Show Profile Send K-man a Private Message
Bra svar Björn-Ola!!

\\K-man
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/13 :  14:33:30  Show Profile Send poman a Private Message
Det har du nog rätt i för huvudsakligen är att den låter bra och
man är nöjd med det.Tycker det var ett bra svar! Tack Björn-Ola.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000