HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningsstol
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/04/08 :  14:54:19  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag har länge haft en LC4 som lyssningsstol, anledningen var att vi hade den "över" vid flytt och det fick bli den helt enkelt. Gillade den inte alls, alla som är över en smurf i längd sitter obekvämt och den saknar någon plats att lägga armarna samt att nackkudden i skinn påverkar ljudet ganska mycket. LC4 är nu såld och jag har ingen stol i hifi-rummet.

Jag behöver hjälp, jag kan över huvud taget inte hitta någon jag vill ha. Ge förslag på bra lyssningsstolar, man ska kunna sitta länge i den och den får gärna vara billig, helst inte över 10k.

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2015/04/10 :  18:44:00  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Ekornes Stressless mod.Vegas med en fotpall
Mvh
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2015/04/10 :  23:16:42  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Ihreborn Seventy tycker jag är väldigt skön.


http://www.ihreborn.se/media/69705/seventy_klarlack_labrador_black_med_pall.jpg

/Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/11 :  00:30:44  Show Profile Send Stormen a Private Message
Jag är inte toklång 190 men har ganska lång rygg o dåligt svank så jag är beroende av en fotölj som ger stöd för ryggen. Provat massor. Eames lounge chair som jag älskar designmässigt men jisses va liten den var för ryggen. Nackstödet gick till axlarna. Stressless är inte så dum men den som jag gång på gång på gång sitter skönast i så är det ikea poäng i skinn. Mkt märkligt tycker jag. Ja menar nån annan designstol eller så borde väl finnas som passar mig? Men så är det.

Edited by - Stormen on 2015/04/11 00:32:03
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/04/11 :  16:43:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tänk om IKEA kunde ta fram en en audiofilstol. Den kunde ju heta typ LYSSNA eller varför inte REMUS.
Kul ämne för en diskussion. <thumbs up>
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/04/12 :  12:01:48  Show Profile Send U1 a Private Message
Soundbrigade: Ikea har nästan taget fram en audiofillstol, smallt nackstöd, gjord i tyg och ganska bekväm.

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/10239628/

Stormen: Ja, Eames är tyvärr förliten och även för dyr!

Ekornes fåtöljer är grymt sköna men stilen passar inte mig, sen är de gjorda av skin med brett nackstöd, vissa även vinklade mot öronen vilket inte är en höjdare för ljudet.

Unbeliver: Mycke snygg men hur är det att sitta länge utan nackstöd?

Just nu måste jag säga att Ineas variant ligger bäst till, dock väldigt osäker på utseendet...

Fler tips?
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2015/04/12 :  13:07:14  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag har den stolen UnBeliever rekommenderar. Den är skön att sitta i, jag upplever inte att jag saknar nackstöd i den. Men och andra sidan har jag den inte som lyssningsfåtölj. För min hifi-setup har den en för låg lyssningsposition. Jag sitter rätt bra i mina Swedese Lamino fåtöljer. Kan kanske vara ett alternativ?

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2015/04/14 :  16:11:03  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag valde Ekornes Stressless Voyager bl.a. för att ryggstödet smalnar av betydligt i huvudhöjd så att det inte agerar diskantreflektor i samma utsträckning som alla de andra gamla Stresslesssmodellerna.

Voyager finns i två storlekar.
Jag med mina 170 cm har givetvis den mindre.
Övriga Stresslessmodeller tycker jag skriker ut gammalt 80-tal designmässigt och det är jag måttligt förtjust i, i synnerhet på den prisnivån.
Eftersom det är en relativt ny modell är nog chansen att hitta någon på rea liten. Dock har Ekornes kampanjer med -15% ibland, så jag passade på att beställa vid ett sådant tillfälle.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2015/04/14 :  21:27:24  Show Profile Send HJ a Private Message
Jag säger också Lamino, med fotpall! Nytt landar du över 10 men bevaka blocket så går det nog att hitta till ett rimligt pris. Min stol med pall har snart 15 år under rumpan och jag sitter fortfarande skönt.
Jag gillar också att den är så lätt att den enkelt flyttas till rätt position när musiken kräver det.

Lycka till med jakten.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2015/04/15 :  10:04:09  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
inget tips før jag har inte suttit och lyssnat i den men jeg skulle gærna se noga på den hær om jeg letar: http://www.iremobel.se/product/46/

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/04/15 :  11:02:35  Show Profile Send U1 a Private Message
Tack för alla tips! Jag är nog inne på en reclinerfåtölj, ibland vill man bara halvligga och lyssna, är rädd att jag sitter obekvämt i längden på ex lamino som i övrig är väldigt snygg.

Den från Ire som Beat rekommenderade var också fin och fyller alla krav utom recline.

Väldigt svårt beslut detta! Kanske rent av får leta efter en mindre soffa med fotpall?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2015/04/15 :  11:41:21  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag hade också stor vånda när jag skulle leta fåtölj.
Krav jag hade var att den skulle inte vara oskön, inte för stor, inga öronvärmare och att frugan skulle gilla den med.

Jag fick massor av tips och åkte runt och provsatt ett tiotal av dessa men ingen som tilltalade oss på alla punkter förutom Karin med fotpall (Dux). Lite dyrare än tänkt och skitdålig service från leverantör och tillverkare. Men nu är den här och jag kan inte annat säga än att den är skön oavsett om jag är i sitt- eller halvliggande ställning. Somnar till musiken ändå efter några minuter

/byZan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/04/15 :  15:00:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Somnar till musiken ändå efter några minuter

Mjäk-hifi?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2015/04/15 :  16:26:47  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Jag säger också Lamino, har en från 63 som faktiskt är äldre än vad jag är och mycket skön

Ja tills den gick sprack i lamineringen då ingen som vet var man lagar en sådan i Stockholm?
Ursäkta OT
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/04/15 :  18:49:31  Show Profile Send adhoc a Private Message
Om den gamla Laminon du har är isärtagbar, kan ju kontakta Swedese direkt om reservdel. Jag hade en föregångare till Laminon (ännu bekvämare och nättare faktiskt) och till den gick det bra att beställa såväl nya lösa armstöd till den modellen och nytt fårskinn. Bra service med tanke på att dess ålder.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2015/04/15 :  18:50:55  Show Profile Send abbot a Private Message
Karin är en klassiker som varit med sedan sextiotalet. Den verkar vara komfortabel oavsett vilka kroppsmått man har. Jag "växte upp" i en möbelaffär och Karin var i en klass för sig - om kunderna fick välja. Det fick de.
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2015/04/15 :  20:38:23  Show Profile Send Johnsson a Private Message
Timeout hos Mio möbler ser väldigt mycket ut som Eames lounge chair men är högre i nacken och går att vippa något. Jag har ingen själv men har provsuttit och skulle gärna ha en. https://www.mio.se/produkt/timeout/25936140

/Daniel
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2015/04/15 :  22:08:58  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Tack för tipset adhoc
Go to Top of Page

Frisqo
Starting Member

22 Posts

Posted - 2015/04/23 :  18:55:05  Show Profile Send Frisqo a Private Message
http://www.rum21.se/sv/artiklar/lounge-chair-fatolj-palisander_svart.html

den ser ju rätt ok ut, priset ser då mindre ok ut
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/04/24 :  10:02:20  Show Profile Send U1 a Private Message
Frisqo: Ja, och vad jag har förstått så är den ganska liten, bara testat kort för länge sedan.

En lärdom ni alla kan dra från denna tråd är, sälj inte den fåtölj ni har innan ni skaffat en ny, snart tre veckor på en köksstol i lyssningsrummet....
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2015/04/24 :  11:35:41  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Jag skadade min rygg (ländkotorna) i "lumpen" och
har därefter haft svårt att få till det i de flesta fåtöljer/soffor.
En av få fåtöljer där min rygg trivs är Poäng från IKEA
så därför står det en sådan som lyssningsfåtölj i pojkrummet.
Kanske inte helt perfekt akustiskt men jag sitter skönt.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2015/04/24 :  12:16:21  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Mjäk-hifi?



Men både jag och Karin trivs i sweetspot

/byZan
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2015/04/24 :  17:36:42  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag har en Vitra Repos Lounge Chair som jag sitter alldeles utmarkt i. Avsmalnande upp mot huvudet. Mycket latt att somna i med ratt musik.

http://www.heals.co.uk/content/ebiz/heals/invt/448939/448939_l.jpg
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/05/01 :  12:14:50  Show Profile Send adhoc a Private Message
Var in på IKEA och införskaffade sommarens viktigaste prioritering häromdagen. En hängmatta!

Soundbrigade, IKEA har tagit fram en audiofil-stol för under tusingen! På vägen ut hittades den ultimata lyssningsfåtöljen som är överlägsen samtliga förslag ovan. För mig i alla fall; klart bekväm och trivs ryggen med Laminons vinkling och sitthöjd gillar man nog även den här. Stor fördel är att den är hög i ryggen och ger stöd för huvudet utan att ge direktreflektioner från ljud framifrån eller skärmar bort önskat ljud bakifrån / från sidan. (Konstruktionen är pulverlackad sträckmetall med mycket stor öppen area, så den är helt genomsläpplig för ljudvågor även i högsta diskanten.) Nackdel mot Laminon: att den saknar armstöd och ser malplacerad ut i ombonade vardagsrum. I ett "minimalistisk och modernt" rum gör den sig bättre.

Förutom priset under tusingen, är en fördel att den är synnerligen lättstädad och att utspilld öl eller whiskypinne inte ger större skada.

http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=IKEA+PS+2012+F%C3%A5t%C3%B6lj%2C+utomhus (Klicka på större bilder.) Jepp, inte så snygg precis men om det är egenskaperna man är ute efter så ...

Edited by - adhoc on 2015/05/01 12:22:02
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2015/05/01 :  15:04:46  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
Skinn med brett nackstöd, vissa även vinklade mot öronen vilket inte är en höjdare för ljudet.

Jag tycker precis tvärtom

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2015/05/01 15:33:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000