HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Portabel högtalare med mid - horn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bear97
Starting Member

6 Posts

Posted - 2015/05/12 :  22:30:48  Show Profile Send bear97 a Private Message
Hej jag har under en tid funderat på ett högtalarbygge som jag möjligen kommer göra till mitt gymnasieprojekt. Tanken var att bygga en låda man kan bära med sig utomhus, det blir tungt men det räknar jag med. Jag har satt min maxvikt för projektet på 20 kg och vill såklart helst dra ner det. Det som är speciellt med just denna låda är att jag vill använda mig utav ett exponentialhorn för mellanregister eftersom det har sådan sjuk verkningsgrad (har inga siffor men har lyssnat). Sedan vill jag få in hela frekvensbandet med något element från 50-60hz uppåt och någon diskant.

Formen på lådan hade jag tänkt skulle se ut något sånt här:

Måtten på mitt exponentialhorn är:
50cm x 20cm x 25cm (högtalarelement exkluderat) anpassad för 5,25 högtalarelement kanten runt öppningen är ca. 3,5cm.



Det jag undrar över är:
vad för batteri jag bör använda,
vad för förstärkare som behövs / ungefärlig effekt,
om och hur man kan behöva kyla förstärkaren,
vad mer för högtalarelement som kan passa (från ca. 50-60hz upp till hornet tar över),
alla seriösa tips och idéer är välkomna
/Björn

ljudintresserad tonåring

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7540 Posts

Posted - 2015/05/13 :  05:23:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Spännande projekt!

Jag har en festivalstereo baserad på en klass D-förstärkare som kostade 40-50 kronor färdiglödd på Ebay (kan rota fram en länk senare). Spelar högt och länge på 8st vanliga AA-batterier, med "länge" menar jag ganska många timmar om dagen i flera dagar på en uppsättning lågprisbatterier.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

bear97
Starting Member

6 Posts

Posted - 2015/05/13 :  19:00:01  Show Profile Send bear97 a Private Message
Länk på det skulle sitta fint. Och jag undrar hur länge högtalaren skulle kunna spela med 8 AA vid ungefärlig effekt

ljudintresserad tonåring
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7540 Posts

Posted - 2015/05/13 :  19:06:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
http://www.ebay.com/itm/Mini-Amplifier-Board-10W-x2-Class-D-Amplifier-DC-12V-/230637827791?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35b315f6cf

En sån är det jag kör med, driver två gamla bilhögtalare instoppade i en masonitlåda. Vågar inte ge mig på att leverera några siffror men alla i festivalgänget har varit imponerade av både ljudtrycket och batteritiden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000