HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi branschen !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2015/05/08 :  16:02:31  Show Profile Send Leif B a Private Message
Hur är det ställt egentligen med hifi branschen.
Är det bara vi äldre som fortfarande är intresserade av hifi?
Finns det några hifi butiker kvar i vårt avlånga land?

Hur tycker ni det är ställt med nytt musikmaterial som kommer ut nu för tiden? Kvaliteten är under all kritik.
Synpunkter ??

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2015/05/08 :  16:39:42  Show Profile Send FBK a Private Message
Finns gott om butiker http://www.component.se/butiker.php
Men intresset för bra ljud minskar. *känns det som*

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/05/08 :  17:47:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Hifibranschen är väl bara svansen som följer musikbranschens svängningar? Och "the times, they are a'changin'" som nån artist sjöng för länge sedan...
Personligen tror jag att intresset för välljud är på kraftig uppgång i två olika former, dels i form av de som vill ha snabb tillgång till vilken musik de känner för i exakt detta nu. Dvs de som vill ha life-style system med strömmad musik och högtalara i varenda skrubb i huset. Typ Sonos/Bluesound/Heos etc. Den andra falangen är de som är lite 'hipsters' som gillar att lägga möda och tid på att njuta av musik, oftast på vinyl. Ofta samma personer som bakar surdegsbröd, rostar egna kaffebönor och så..

Jag gjorde ett överslag för en kort tid sedan då jag fick det aktuella numret av sveriges största hifiblaska i brevlådan. Jag förundrades över antalet helsidesannonser då jag saknade innehåll med substans i det numret. Jag kommer inte ihåg exakt men tror att jag räknade till 37 helsidor med annonser. Det, ser jag som ett tecken på att även hifibranschen vädrar morgonluft!

Vi "gamla stötar" som redan har ett etablerat intresse får det oftast ekonomiskt bättre med ökad ålder och kanske prioriterar ett par bättre signalkablar framför de där "nya löparskidorna jag borde skaffat för länge sedan"!

Tycker nog att branschen har en del att förbättra dock, det är lite sandlåda över olika grossister/handlare/generalagenter etc vilket skiner igenom på ett inte helt smickrande sätt ibland. Vissa handlare håller också en ytterst traditionell profil och man hittar inte en streamer/nätverksprodukt i närheten av butiken vilket jag tror också är en förutsättning att få med sig en ny generation av lyssnare som konsumerar musik på ett annat sätt. Syftar på de som bygger upp ett intresse från flerrumslösningar eller Spotify-lyssnande.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MatsE
Member

633 Posts

Posted - 2015/05/08 :  18:03:53  Show Profile Send MatsE a Private Message

Jag vet inte om det var så mkt större intresse förut. Kanske är det så att när man blir äldre minskar kontakten med likasinnade.

I Uppsala där jag bor sedan 1977 så har vi i Esoterisk HiFi, Ljudkompaniet, nya HiFi Experience samt HiFi-klubben. Jag vet inte att vi har haft mer bra utbud tidigare. Allradio hade en liten hörna i affären med fin HiFi men slog igen.

Jag tror att det är de som säljer skivor som har det motigt även om vinylen går bättre. Open Minds, Hjalmar B#180;s, Örat och ett par ställen till säljer begagnat och ny musik på Cd och Vinyl.

Inom rock,blues och americana som jag köper tycker jag det finns mkt med helt OK ljudkvalité. Jag köper inte det som slåss om plats i radion (finns radio ff???) så där kanske det är plattare ljud.

Vad som är bra ljud beror nog på vad man lyssnar på. En häftig hemmabio kanske inte passar den som lyssnar på stråkkvartetter och tvärtom.

Nu lyssnar jag på Finyl Vinyl med Rainbow som jag hade turen att hitta idag hos Hjalmar B#180;s Trevlig Helg alla!!!
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2015/05/09 :  12:26:53  Show Profile Send wennerhulken a Private Message
Tycker du resonerar klokt, AlfaGTV. Ibland har jag saknat "utbildningsambitioner" bland butiker och leverantörer. Hifiklubben här i stan bjuder in sina medlemmar regelbundet på sådana träffar men jag vet inte hur/om de sträcker sig utanför den gränsen. Tror många skulle lära sig uppskatta väl återgiven musik om de på ett inspirerande sätt fick det demonstrerat. Här har vi rävar också ett ansvar. Glömmer t.ex. aldrig när jag på en av de första Arkenmässorna fick lära mig betydelsen av exakt högtalarplacering... En enkel demo som sa mycket mer än tusen ord.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2015/05/09 :  14:58:15  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det går mindre bra med HIFI exporten till Ryssland har jag hört!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2015/05/09 :  18:54:16  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Leif B
Hur är det ställt egentligen med hifi branschen.
Nyligen varit runt till några roliga butiker och sonderat terrängen inför köp.
Tycker det verkar stå till mkt bra, det är verkligen gott om roliga leksaker och stundtals fullpackade hyllmetrar. Snart blir det hårt granskande nålsögat så litet att köpet är helt hundra spikat. Undertecknad ser som nu liksom tidigare fram emot nya spännande leksaker!

quote:
Erik Andersson
Det går mindre bra med HIFI exporten till Ryssland har jag hört!
Hur går importen?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2015/05/10 :  14:38:21  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Bra fråga, vad har de att erbjuda?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2015/05/11 :  08:09:36  Show Profile Send Leif B a Private Message
Verkar som hifin lever men jag tror att det mattas av i längden...
Ungdomarna väljer bort stereon. iPod dockor ersätter.. Fy så trist..
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/05/11 :  10:21:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Just det ja, är det något som i högsta grad är på uppgång så är det personlig HiFi, alltså hörlurslyssnande.
Det blir fler och mer som lägger stora summor på lurlyssnande, både för mobilt bruk och för hemmasittning.
Och visst är det mycket välljud för pengen jämfört med motsvarande upplösning via ett högtalarsystem?
Hur många av oss hade övervägt ett lursystem för 20.000:- för fem-tio år sedan? Det var ju reserverat för konstiga audiofiler som gillar att ha en smörgåsgrill med tusentals volt i svept runt huvudet, alltså en gammal Stax eller liknade...

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2015/05/11 :  12:50:41  Show Profile Send jonasz a Private Message
Erik Andersson skrev
quote:
Bra fråga, vad har de att erbjuda?

De har dessa alldeles utmärkta banddiskanter t ex.

http://viawave.ru

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2015/05/11 12:51:33
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2015/05/14 :  20:12:48  Show Profile Send und3ad a Private Message
Jag misstänker att jag är yngre än genomsnittet här på forumet med mina 33 jordsnurr. Personligen upplever jag att hifi lever vidare i allra högsta grad, om än i en annan skepnad än tidigare. Som andra nämnt i tråden så ökar portabelt ljud rätt mycket. Sen tror jag att vi kommer se mer lösningar liknande Dynaudios nya Focus XD - folk vill ha det enkelt och smidigt när dom lyssnar på musik.

Jag har börjat tröttna lite smått på Spotify/Wimp/osv eftersom det är så lätt att bara "konsumera" musiken istället för att njuta av den. Fördelen är att det är så enkelt att hitta ny musik med några få musklick.

Själv älskar jag stora, tunga och häftiga anläggningar - inte minst rent visuellt.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2015/05/19 :  08:08:42  Show Profile Send NSBVZY a Private Message
Jag känner bara till tre personer i min stad som sysslar med HIFI, varav en känner jag hyfsat väl.

Det är sämre med butiker häromkring, men inne i Västerås finns HIFIklubben och en butik som säljer vinyl, har dock aldrig varit in där, något som mer eller mindre omedelbart bör rättas till.
Köper dock lite vinyl på loppisar osv när jag dyker på några bra fina skivor.

Jag misstänker att jag är en av de yngre medlemmarna här på forumet, bland vänner i min egen ålder finns inte mycket intresse för välljud, det är mobiler och hemmabiosystem köpta på mediamarkt som gäller. men de små glödande rören intresserar förvånansvärt många!

Jag har stor glädje av alla byggtrådar som dyker upp här på forumet, tyvärr har jag dåligt med tid att själv skapa och dela mina erfarenheter.
Har konstruerat några klass A och AB slutsteg, även ett försteg med rör som jag använder mycket.
drömmen vore nog ändå att få tid att sätta mig in i bashorn, Det är något som är spännande!

Edited by - NSBVZY on 2015/05/19 08:13:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000