Author |
Topic  |
|
donald
Member

147 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 10:12:07
|
Ett tips till Hi-Fi folket,testa ett par aktiva studiohögtalare i eran anläggning och ni kommer att bli förvånade över hur bra det blir.Koppla direkt till försteg,slipper kablar,slutsteg.Ha de gött. |
donald |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 10:35:02
|
Finns en uppsjö av monitorer med alla sorters egenskaper. Det mesta jag själv har testat har sällan fungerat spec bra på avstånd över 3 met. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 15:43:51
|
Har lyssnat mycket på olika genelec hemma hos bl.a. Herr D. Imponerar verkligen till en början. Renhet o exakthet men efter en tids lyssning inser jag att jag tappar intresset helt det saknas en själ, det låter bra men berör ej. Bra om man vill imponera eller lyssna på ljud, musik handlar om annat, i alla fall för mig. Bör tillagda att herrDs nuvarande rigg detroniserar hans tidigare såväl ljudmässigt som känslomässigt. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 16:48:20
|
För mig var det två saker som fällde Genelec över tid. Höga energinivåer in i diskanten hanteras inte så bra, vilket i och för sig stämmer för nästan alla konventionella diskantlösningar för hemmabruk. Sen upplevde jag ett energiglapp i mellanbasen, även med stora 7270 subben och 8250 monitorerna. Det ska tilläggas att nu är jag väldigt petig och talar om lyssning på ganska hög volym. Nuvarande system byggt kring No Frills Catacombs är något helt annat. Lämpar sig bättre för lyssning på lite större avstånd och liknar inget annat. Ljudet är fysiskt och dynamiskt som i verkliga livet. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 17:45:58
|
En lite längre tråd i ämnet. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87014&whichpage=1 quote: Renhet o exakthet men efter en tids lyssning inser jag att jag tappar intresset helt det saknas en själ, det låter bra men berör ej.
Du kan ju inte döma ut alla studiomonitorer efter lyssning på "ett märke/modell" ? . I den lite längre tråden som jag länkade till så finns lite korta intryck ifrån mig när jag var runt och lyssnade på flertalet märken/modeller och det skiljer nästan lika mycket ljudmässigt mellan olika märken som det gör inom Hifi-högtalare. Har själv gått över till studiohögtalare i anläggningen, klart mer välljud för pengarna än inom Hifihögtalare där prissättningen också ibland är klart skum i förhållande till ljudkvaliten. När det gäller HerrD:s högtalare ifrån No Frills så slår de nog rekordet på prisvärdhet inom hifi-högtalare, (de är riktigt bra!)hade det stått något stort märke på dem så hade de kostat en helt annan peng.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 18:36:06
|
Var dömmer Adagio ut alla studiomonitorer? Han nämner ganska klart att det gäller Genelec.... |
|
 |
|
lampuradio
Member

894 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 19:06:30
|
Men... nu känner jag mig lite dum, men att köra studiomonitorer i stället för vanliga högtalare skulle alltså vara bra, för att man då kan mata dem med vanlig linjenivå och slippa högtalarkabel. Det påminner om att ha monoblock slutsteg nära placerade sina högtalare (en monitor är väl i princip en högtalare med inbyggt slutsteg?). Eller förutsätter man att en "monitor" har ett slutsteg med en inbyggd, individualiserad equalizer för att ge rätt ljudtryck över hela frekvensregistret?
Jag har själv varit inne på tanken, men tvekat inför de väldigt kompakta högtalarlådorna (ger de vettig basåtergivning). Annars är ju lösningen smidig... Misstänker att man måste hålla sig inom ett lämpligt prisintervall för att inte bli för besviken på ljudet. |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 19:17:27
|
Med monitorer tror jag dom flesta avser högtalare som används i studio och oftast i närfält. Det är ett arbetsredskap och många modeller låter också därefter vilket Absolut inte är fel. Även Stoooora monitorer används sällan med ett avstånd på över 3 meter.
Monitorer behöver inte vara aktiva men är det många gånger. Om det beror på att tillverkaren vill kunna ha styr på återgivningen eller vad det vet jag inte.
100kg monitorer monterade i vägg

En annan bild, hur många sitter så här o lyssnar där hemma ;)
 |
|
Edited by - johan.björklund on 2015/07/15 19:23:23 |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 21:34:56
|
När jag läser hela inlägget får jag den känslan ja, kan ha fel.Vet inte varför, men det känns som det finns ett visst motstånd mot att det kan vara så att studiohögtalare är ett alternativ till vanliga hifi-högtalare. Inget som ändrar min inställning,har testat och lyssnat tillräckligt genom åren för att inse att man får mer för pengarna på studiosidan än Hifisidan. Och kan man avvara tjusiga lådor och den djupaste basen så kan man ju alltid provlyssna, sedan är det upp till var och en att bestämma. Sedan är det långt ifrån att det låter bra bara för att det är studihögtalare, finns rejäla fallgropar och jag rekommenderar framför allt lyssning på Dynaudio,Adam och Genelec som enligt mina lyssningsintryck oftast håller en hög nivå. Och då pratar vi högtalare under 20.000kr som jag lyssnat på och för den pengen och under så säljs det en hel del vanliga hifistativare. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2015/07/16 : 08:02:48
|
Kanske, jag har absolut inget emot monitorer, førutom att många inte låter som jag vill på lite længre avstånd. |
|
 |
|
atle
Semesterfirare

120 Posts |
Posted - 2015/07/17 : 00:36:15
|
@johan.björklund Jag har trott att studiomoitorer är vanliga stativhögtalare men du skriver att dom inte låter bra med ett lyssningsavstånd över 3 meter. Beror det på att dom sprider ljudet på ett annat sätt än vanliga hifi-högtalare eller är det något annan orsak? |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2015/07/17 : 07:21:18
|
quote: @johan.björklund Jag har trott att studiomoitorer är vanliga stativhögtalare men du skriver att dom inte låter bra med ett lyssningsavstånd över 3 meter. Beror det på att dom sprider ljudet på ett annat sätt än vanliga hifi-högtalare eller är det något annan orsak?
Du är inne på rätt spår! Det lättaste man kan göra är att ställa upp ett par monitorer och en stativare någon meter ifrån sig o lyssna. Tonalt kommer du höra skillnader men framförallt blir stereoperpektivet långt bättre med monitorerna. Men som sagt man ska akta sig för att generalisera!
Den första bilden jag postade med JBL:arna som är monterade i vägg. Det är dubbla 15" i dom och ställer du upp dom som vanliga högtalare där hemma så kommer du inte få speciellt mycket bas alls!
Man måste också se skillnad på vad en studio gör, det spelas in, mixas och mastras. När det kommer till film så är det studions jobb att justera alla fladdrande volymer från inspelningstillfällena. Rätt redskap för rätt jobb helt enkelt, det är därför man oftast ser flera olika monitorer i en studio.
|
|
Edited by - johan.björklund on 2015/07/17 07:26:51 |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2015/07/19 : 21:15:24
|
I dag är det nog ganska få studios som använder stora monitorer eftersom de tar stor plats och är dyra. Vill man kunna använda sitt i de flesta fallen litet kontrollrum både för musik och TV/film. Då får man knappast plats med fem stora studiomonitorer plus subwoofer. Det är därför som de flesta nu för tiden har mindre monitorer. På 70-talet kunde man se att det stod små högtalare ovanpå kontrollborden. Jag vill inte kalla dem för studiomonitorer utan de var enbart för att få något att lyssna på som möjligen kunde likna det som folk hade det hemma. Två exempel på det är Yamaha NS10 och Auraton. Men det var nog så att man aldrig gjorde en slutmix med små högtalare för det kan då bli hur som helst. |
 |
|
|
Topic  |
|