Author |
Topic  |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2015/07/20 : 10:41:05
|
Som en spinnoff från studimonitortråden tänkte jag att vi kanske kunde dela med oss av glädjen/missnöjdheten av närfältslyssning.
Själv har jag sedan länge föredragit lyssning i närfält därför att man slipper det mesta av rummsreflexerna som jag tycker mest stör. Min uppfattning är att det i de flesta fall låter bättre nära högtalarna än långt ifrån.
Två exempel, båda från mässor: Jag ville lyssna på Harbeth M40 monitorerna på Sheraton mässsan men den enda lediga platsen var allra längst fram i ett litet rum. För att inte känna sig konstig blundade jag medan de startade upp musiken som var något klassiskt i en Decca inspelning. Till min förvåning målades ett jätterum upp med alla musiker tydligt utplacerade i det och med en härlig glöd och dynamik. Allt på ett avstånd på max en meter.
Det andra var från Arken för en massa år sedan där några kluriga norrmän ställde ut ett par jättestora Avalon högtalare. De möblerade så att man satt på 5 meter avstånd från dom och det lät inte bra alls. Efer stängning gick jag tillbaka och frågade om jag fick poppa lite egen misk vilket jag fick. Bort med plinke plånk och mässjazz och fram med The Who, Julia Fordham, Ayreon och Candlebox. Vi tog stolarna och gick fram 3 meter och fick ett riktigt bra ljud som verkligen visade vad högtalarna kunde prestera.
Vad tycker ni?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2015/07/20 : 11:22:23
|
quote: Det andra var från Arken för en massa år sedan där några kluriga norrmän ställde ut ett par jättestora Avalon högtalare. De möblerade så att man satt på 5 meter avstånd från dom och det lät inte bra alls. Efer stängning gick jag tillbaka och frågade om jag fick poppa lite egen misk vilket jag fick. Bort med plinke plånk och mässjazz och fram med The Who, Julia Fordham, Ayreon och Candlebox. Vi tog stolarna och gick fram 3 meter och fick ett riktigt bra ljud som verkligen visade vad högtalarna kunde prestera.
Haha, det där kommer jag mycket väl ihåg. Norrmännen skakade på huvudet. Men de måste ha funderat ett varv till för dagen efter stod stolarna där vi suttit på kvällen innan.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2015/07/20 : 15:20:03
|
quote: Vad tycker ni?
Stora högtalare kräver oftast lite större lyssningsavstånd tycker jag medan mindre monitorer oftast fungerar bra med nearfield. När jag hört stora Wilson, Magnepan, m.fl har det alltid låtit bättre längre ifrån än nära. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2015/07/20 : 17:27:21
|
Det är alldeles rätt att man ska sitta nära. Det stämmer med att dagens kontrollrum är oftast mindre än som de var tidigare. Det gäller ju också studiorummen och det med tanke på hyrorna som idag är skyhöga. |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2015/07/20 : 17:38:41
|
quote: Det är alldeles rätt att man ska sitta nära.
Du menar mindre studiomonitorer då eller? Exempelvis Alexandriorna går inte att sitta närmare än 3 meter (om jag minns rätt) då diskanterna annars spelar ovanför huvudet och det optimala avståndet är förmodligen ytterligare ett par meter bort. |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2015/07/20 : 18:14:40
|
Alexandrior är en mycket extrem högtalare och ett undantag enligt min mening. Om vi plockar ner det till lite mer normala saker eller där mellan och diskantregister är placerade nära varandra (då kan de vara hur stora som helst) så funkar närprincipen bra.
Jag kan hålla med om att Magnepan är kanske inte är helt optimala för närlyssning. Det finns flera horn där det inte heller funkar att sitta så nära, ljudet integrerar inte.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2015/07/20 : 18:28:07
|
quote: Du menar mindre studiomonitorer då eller?
Det är ju självklart för det var väl närfältslyssning vi talar om. Alexandria är inte alls avsedda för närlyssning medan däremot Genelec 8262 eller 8351 är definitivt avsedda för närfält och middfält lyssning tackvare de inbyggda koaxialhögtalarna. |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2015/07/20 : 19:11:12
|
Låter i princip alltid bättre i närfält, möjligtvis undantaget utomhuslyssning.
Tycker jag.  |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2015/07/20 : 20:11:54
|
quote: Det är ju självklart för det var väl närfältslyssning vi talar om.
Självklart är det väl inte eftersom exempelvis jonasz menar att det "låter i princip alltid bättre i närfält". Själv håller jag dock inte med om det utan föredrar lite större avstånd till de flesta större högtalare. quote: Alexandria är inte alls avsedda för närlyssning medan däremot Genelec 8262 eller 8351 är definitivt avsedda för närfält och middfält lyssning tackvare de inbyggda koaxialhögtalarna.
Håller helt med |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2015/07/20 : 20:21:19
|
Ca 2,5m från lyssn pos till resp högtalare, desto smalare mellan dom. Om rummet är det rätta och högtalarna ljudtryckskapabla uppskattar jag också när punkterna flyttas ut en del, typ i föräldrarhemmet där spaltmeter av bokhyllor och böcker samt heltäckningsmatta utgör fina diffusorer så rumsbidragen hålls låga även vid lyssning från 5m, blir lite mer av konsertkänsla med den varianten, men som sagt, det bygger på att rummet medger uppställningen och att högtalarna klarar att spela högt, annars blir det aldrig auktoritärt.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2015/07/20 : 21:31:34
|
quote: Självklart är det väl inte eftersom exempelvis jonasz menar att det "låter i princip alltid bättre i närfält". Själv håller jag dock inte med om det utan föredrar lite större avstånd till de flesta större högtalare.
Det är just därför som jag själv har två olika par högtalare för middfält och närfältslyssning. Mina stora högisar ger större djup och mera av närvaro. För att inte tala om nästan obegränsat ljudtryck och med större dynamik. |
 |
|
|
Topic  |
|