HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 KMA-200?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/02/14 :  09:46:00  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej alla glada språkare!

Jag håller på med lite förhandlingar ang. ett par Krell KMA-200 innan jag bestämmer mej för att ens arrangera 110kg flytt dryga 60mil för provlyssning. Men jag undrar om någon har erfarenhet av dessa gedigna steg? Kanske någon referens till andra steg. Jag vet att det är svårt att svara så här men det skulle vara skönt med lite mer kött på benen innan man bestämmer sig för att flytta hit dom.

Tack på förhand Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2003/02/14 09:46:16

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/02/14 :  10:27:44  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Först måste jag ju fråga vad du får betala för dessa. (nyfiken)
Du ska inte betala mer än 30 000:- och då ska de vara i perfekt skick men det brukar inte vara några problem på den svenka marknaden då svenskar verkar ha bra ordning på sina dyrgripar.
Jag har lite svårt att jämnföra dessa med nått annat men jag kan dock ge dessa mina varmaste Rek då spelar skortan (trots sin ålder) av det mesta. De bjuder på en total kontroll,dynamik utöver det vanliga och de är varma i sin karaktär (dock ej rörjlud). Mycket bra slutsteg och välfigt MKT slutsteg för pengarna.
Så gillar du total kontroll, dynamik, bas och ett silkeslent ljud så är det bara att haldla. Själv tycker jag att det känns som man aldrig skulle bli lyssningstrött med dessa. Kolla ingångskontakterna (RCA)vilket skick de har.
Lycka till.

Edited by - Hifitrollet on 2003/02/14 10:34:29
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/02/14 :  10:47:37  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hmmm!

Låter ju aldelles strålande! Får nog plocka hem dom och kolla. Tackar hjärtligast för hjälpen. Förresten, brukar det vara problem med RCA-kontakterna eller varför just kolla dessa?

Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/14 :  10:51:20  Show Profile Send Jadde a Private Message
dessa?
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/02/14 :  11:17:18  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by Tomas

Hmmm!

Låter ju aldelles strålande! Får nog plocka hem dom och kolla. Tackar hjärtligast för hjälpen. Förresten, brukar det vara problem med RCA-kontakterna eller varför just kolla dessa?

Nej inget större problem, men de ska var guldpleterade från början och det kan ju vara som så att de är lite slitna. De verkar kunna ha en tendens att flagna då. Inget svårt att byta dessa och ingen större kostnad heller utan nått som man kan ta i samband med att du rengör fläktarna. Rerngöra fläktarna bör du göra nån gång om året eller kanske två om du har husdjur. Enkelt gort, bara att lyfta på locket och köra lite försiktigt med dammsugaren från både över och undersida och se till att du använder en skruvmejsel med bra passning så att inte skruvarna blir fula.
Mvh
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/02/14 :  11:58:21  Show Profile Send Tomas a Private Message
Dom är väl balanserade?

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/02/14 :  12:02:03  Show Profile Send Tomas a Private Message
DOM ÄR INTE BALANSERADE!!!

Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/02/14 :  12:54:13  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by Hifitrollet

quote:
Originally posted by Hifitrollet

Och ? rent ljudmässigt så tror jag inte att det är nått du kommer att lida av så vida du inte har tänkt att ha dom väldigt långt bort eller att ditt försteg saknar RCA.
Vissa slutstegskonstruktörer som använder både RCA, XLR eller andra kontakter lägger ibland större tyngdpunkt på en av kontakterna än de andra av det själ att det utgår från att de flesta kunder kommer att använda just den kontakten, type XLR och de anndra kommer att hamna som en andra kontakt. Här finns bara en kontakt som har fått all uppmärksamhet och där med sluppit en massa kompromisser som man kan se i andra konstruktioner.
Är det så att du har ett försteg som har både RCA och XLR så är det bara att prova om det inte som sagt är tänkt att du ska ha de väldigt långt bort från försteget. Dock så kan ju steget vara moddat med XLR kontakter men i såna fall kolla så det är ballanserat.
Många apparater har idag från början försetts med XLR kontakter och där med kallas de för ballanserade fast de ej är det.
Att göra ett slutsteg ballanserat krävs mer än att bara sätta ditt ett par XLR kontakter. Frågan jag ställer mig är att hur många apparater är igentligen helballanserade

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/02/14 :  14:17:46  Show Profile Send Tomas a Private Message
Stående ovationer till hifi-trollet för detta utlägg. Man blir bara mer och mer sugen. Får nog försöka lyssna på dom nästa vecka.

Tack ska ni ha

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/14 :  15:16:21  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
För de 30 som trollet pratar om finns det säkert mer välljud men ett par monoblock från Krell är alltid rätt....

För att inte tala om kraften. Och värmen.....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000