|
GasPanic
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 20:05:43
|
Jag har en Pioneer VSX-407RDS Pro Logic-förstärkare (50W x 4) som nu är ungefär 5 år gammal. Den har fungerat kanonbra tills igår. Nu har någonting hänt och det hela verkar så krångligt att jag inte riktigt vet vart jag ska börja.
Jag vet inte riktigt hur det hela inträffade, men jag kan tänka mig att gjorde det när jag mixtrade med kopplingarna mellan datorn och förstärkaren (när båda var igång). Iallafall är det så att den ena högtalaren (den högra) låter mycket lägre än den andra. Man måste ha örat mot högtalaren för att överhuvudtaget höra att den fungerar. Men till det här tillkommer ett antal underliga saker. Jag har kopplat datorn till DVD/LD-ingången på förstärkaren. Tidigare har det fungerat hur bra som helst, men nu har ljudet från CD-spelaren börjat läcka till DVD/LD-kanalen. Men det är bara lite, lite grann och bara i den högra högtalararen (d.v.s. det som strular för CD). Det är dessutom i samma låga volym som den spelar med i CD. Den högra högtalaren har alltså slutat fungera som den ska, samtidigt som den läcker ut till alla (ja, jag har testat) andra kanaler.
Till det här tillkommer ytterligare ett fel som gör mig om möjligt ännu mer förbryllad. Jag vet inte om det här hör ihop med det första felet, då det verkar ganska osannolikt, men de inträffade samtidigt. När jag testar att lyssna med hörlurar kopplade till förstärkaren får jag samma fel som för högtalarna. den högra låter alltså mycket mindre än den ska och läcker dessutom ut till alla andra kanaler. Men om jag rör lite på hörlursingången så glappar ljudet i den högra luren ibland till och den låter som den ska. Samtidigt som det sker tror jag (men är inte riktigt säker) att volymen i vänstra luren sjunker en aning. Om jag byter till en annan kanal och rör på uttaget där så är det som händer att ljudet istället för att bara läcka till högra luren jämnas ut över båda lurarna. D.v.s. ljudet läcker till båda lurarna istället för bara till den högra. Men glappet påverkar inte högtalarna, utan bara hörlurarna. Sist men inte minst provade jag med att koppla hörlurarna direkt till hörlursingången till CD-decket, alltså helt oberoende av förstärkaren. Även här verkar glapproblemet finnas. När jag först kopplar in hörs musiken bara ur den ena luren (vänstra). Ur den andra hörs bara ett ganska så högt brus. När jag rör lite på uttaget här så glappar ljudet till och den högra börjar låta som den ska.
Jag vet inte riktigt om "hörlursfelet" helt och hållet hör ihop med "högtalarfelet". Det är visserligen samma tendenser, men det verkar konstigt att förstärkaren OCH CD-decket ska strula på samma sätt, oberoende av varandra. Jag funderar på om det eventuellt kan vara fel på 3,5->6,3 adapter som används till hörlurarna. Att det är fel på hörlurarna kan helt uteslutas, då jag har testat med olika par.
/Mvh Andreas |
|