HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Evig fråga om kablar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/09/19 :  15:03:05  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Som alltid undrar jag om det finns något man kan förbättra med små penningar och ändå få till ett hörbart resultat. Har en förstärkare jag är nöjd med Krell, en CD-spelare, ja så är faktiskt fallet, märke Roksan. Högtalare Dynadio S 1.4. Vad skillnad gör exempelvis elkabeln från nätuttaget? Nätkabel mellan Cd/förstärkare till den andra kabeln. Finns så vitt jag förstår många dyra lösningar, men i mitt fall handlar det om jag har möjlighet förbättra något ljudmässigt för en liten summa av runt 3000:-? Kanske bör dessa pengar i stället läggas på skivor?

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/09/19 :  15:39:55  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag skulle prova signalkablarna först, ev strömkablar. Min erfarenhet är att signalkablar är lite känsligare än tex högtalarkablar, mindre säker på strömkablar var de ligger i "känslighet".
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/09/19 :  15:51:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Om du lägger slantarna på skivor kommer du garanterat höra "saker du inte hört förut"!
Men finns ju möjligheter att även plocka fram andra egenskaper än de du hör idag från din befintliga elektronik, alltså med andra kablar... Självklart kan du lägga några lusentappar på kablar och erhålla en annorlunda presentation än den du är van vid, men jag tror nog du får mer valuta för pengarna om du beskriver vad det är du hoppas vinna? Kanske lättare att ge konkreta råd om vi vet vad du utgår ifrån också.
Akustikreglering ger ofta större skillnader än kabelbyte, i min erfarenhet, och behöver inte nödvändigtvis orsaka att ditt lyssningsrum ser ut som ett laboratorium.

Sen är det ju alltid roligt att lyssna och lära vad olika prylar har för påverkan på ljudet oavsett om det handlar om kablar eller akustikreglering eller strömrening eller jordgrunkor eller whatever...

Vh Micke
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2015/09/19 :  22:00:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Om du inte arbetat med akustiken så ger den betydligt mer tillbaka i form av detaljering, definition, rytm, oumpff etc

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/09/19 :  22:39:02  Show Profile Send Snutten a Private Message
Akustikförbättringar i all ära, men det förbättrar befintlig anläggnings egna kvalitéer exakt 0 procent...
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/09/19 :  23:58:09  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Signal och högtalarkablar är av så hög kaliber jag bara har råd kosta på mig, däremot undrar jag om nätkablarna kan påverka ljudet. Här har jag inte bytt från de medskickade. Om jag skulle börja om och hade pengarna hade jag nog satsat på Roksan både som förstärkare och CD-spelare plus ett par högtalare som inte vore allt för trögdrivna. Orsaken är att jag finner det här märket mycket "musikaliskt". Krellen i all ära men anser inte den har samma musikalitet som Roksan. Nu har jag inte möjligheterna att göra detta och undrar om jag kan vinna något på just nätkablar. Är även tacksam för andra intressanta för bättringar som inte kostar den berömda skjortan!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/09/20 :  01:17:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Akustikförbättringar i all ära, men det förbättrar befintlig anläggnings egna kvalitéer exakt 0 procent...

Det är det dessvärre ingen garanti för att dyra kablar heller gör, att ha koll på akustiken kan däremot bara ge fördelar för resultatet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/09/20 :  11:16:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jar har inte garanterat något, men att prova kan ge resultat och är oftast gratis. Men självklart bör man först jobba med akustiken om det finns allvarliga problem, en del har bra rum från början, andra inte.
Men det finns ett "problem", många testar kablar av liknande kvalité och ja, då låter det ju ungerfär likadant med alla kablarna man testat, och tyvärr är oftast (finns säkert undantag, men vilka?) bra kablar rätt kostsamma . Den som kan göra superkablar för småpengar och dessutom är villig att sälja dessa "billigt" har jag ännu inte stött på.

Edited by - Snutten on 2015/09/20 11:22:17
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/09/20 :  13:48:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
många testar kablar av liknande kvalité och ja, då låter det ju ungerfär likadant med alla kablarna man testat, och tyvärr är oftast (finns säkert undantag, men vilka?) bra kablar rätt kostsamma . Den som kan göra superkablar för småpengar och dessutom är villig att sälja dessa "billigt" har jag ännu inte stött på.


Fast i så fall skulle alltså likvärdigt prissatta kablar vara uppbyggda på liknande sätt och därvid ge liknande påverkan på ljudet men så är det ju inte, jag tror man måste lägga undan det här med prisbild-tänket helt och hållet för att få en nykter bild.
Är man intresserad av kabelpåverkan råder jag till att knåpa ihop lite egna varianter med lösmeterkabel och olika kontakter, man kan också prova att tvinna, fläta etc och labba med skärmar, därefter kan man fundera på om man behöver lägga 10-20 000kr på ett kabelpar?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2015/09/20 13:50:21
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/09/20 :  16:28:41  Show Profile Send Snutten a Private Message
Behöver inte alls vara så, alla har egna idéer om vad som gör en kabel bra. Och ingen behöver köpa kablar för 10-20000kr heller om man inte vill. Allt beror på vilken nivå på kablar som var och en anser sig vilja ha och kan betala.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2015/09/20 :  19:32:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
däremot undrar jag om nätkablarna kan påverka ljudet


Jag har kablar med bästa möjliga skärm så att jag kan sova gott och inte fundera om luftburna störningar tar sig in men annars är jag grymt skeptiskt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2015/09/21 :  08:12:24  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Det finns väl inget system som bygger på att ljudsignalen går igenom kraftkablarna, så dessa borde väl inte påverka ljudets "karaktär", skulle man tycka. Störningar, däremot, är en annan sak. Skärmade nätkablar (som nämnts), eller att dra signal- och kraftkablar så långt ifrån varandra som möjligt (eller båda delarna) kan ge betydande påverkan på störningar. Man borde kunna tänka sig att tvinnade kraftkablar ger mindre störfält än de vanliga "platta", kanske finns sådana att få tag i för att prova? Men för själva ljudbilden är det nog mer effektivt att se över signalkablage och signalkontakter.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/09/21 :  13:11:27  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Som nämnts tidigare anser jag både högtalarkablar och signalkablar håller så hög kvalitet jag nu har råd med. Det är av den anledningen jag undrar över om nätkablarna kan ha någon ljudlig påverkan. Även kablaget till vägguttaget, grendosan, hur med den. Vet det finns många väldigt dyra som också mäter bra...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/09/21 :  21:50:40  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag sticker ut hakan och säger att skärmade nätkablar ofta resulterar i odynamiskt och muddligt ljud samt att någonting som jag upplever som oharmoniskt inträder. Detta har jag och mina "öroneeferenser" hört i ett tiotal olika anläggningar där vi provat ett flertal olika tillverkare. Måste säga att jag hellre lyssnar till kraftiga medskickade orginal"lakritskablar" än många av de olika vi provade.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/09/21 :  23:41:06  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Hm... Tror det börjar hända något! Man måste våga sticka ut hakan, ha en egen uppfattning. Själv har jag försökt beskriva mycket av det hela som mer "musikaliskt". Ja Ni hör själva, sannerligen inte lätt beskriva vad detta är men likväl vill jag tro det är om detta det handlar. Antar att om jag känner för det här med andra kablar bör jag helt enkelt låna hem och verkligen lyssna. Försöka nollställa mig och förhoppningsvis inte ha några förutfattade meningar.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/09/22 :  06:36:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Den största störkällan från strömkablar är EMI, den reduceras kraftigt redan vid en rätt moderat stigning på vridningen. Titta på en genomskinlig kabel från tex Nordost, den stigningen är fullt tillräcklig för att reducera störfälten till en rimlig nivå.
I en välgjord lakrits kan stigningens geometri vara av ganska hög klass, i en billig kabel sladdar ledarna både hit och dit i manteln utan att ha en konsekvent stigning.
En skärm stänger in all EMI och annat i kabeln i stället för att reducera. Därav det lite skumma ljudmässigt resultatet tror jag. Låt oss komma ihåg att någon decimeter luft oftast räcker för att effektivt reducera störningar genererade innom anläggningen. RF är en helt annan grej. Dock sitter det effektiva nätdejtar i apparaterna som kan ta hand om störningar.
Men det är ju bara att lyssna, gillar det man hör är det bra. Det är ju inte fråga om vem som har rätt eller fel. Inte heller är några liv i fara......DET ÄR EN KUL HOBBY! Vilket gör att vi tycker/upplever saker olika. Det viktigaste är att det är KUL. Har vi inte kul är det bara att lägga ner.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/09/22 :  07:13:33  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nätdejtar!? He he T9 är kul. Jag tar inte och rättar den där....
Ok du och alla ska få ett bra tipps:
Köp riktigt bra nätkontakter från Oyaide (så klart) inget skräp inga kopior!
O46 är riktigt bra och allround 004 om man tycker sig ha råd.
079 om man behöver lite romantisk klang/värme .
037 om man behöver mer skimmer och detaljer.
Nu kommer jag verkligen få på skallen.
Sen köper du bra 2,5 wire av bättre kvalitet ( samma elektrikerna använder i VP-rör i väggen. RK fungerar bra vid skruvterminering. Hur lockande det än kan vara AKTA DIG för enkardeliga trådar, bara för fast installation AJABAJA!. PVC eller PE eller PEX ev teflon. Isolering är bara att välja efter eget huvud. Vissa har bra mekanisk dämpning PVC andra har bättre dielektriskt värde. Det är bara att prioritera egenskaper.
Sen flätar du en vanlig trefläta, gulgrön-jord, blå-nolla och brun-fas.
Skala ändar med relevant verktyg. ALLA kardeler måste vara hela och med in i kontakten. Jord ska vara lite längre än de andra( så den lossnar sist om kabeln skulle dras sönder. ( ingen risk med Oyaide dock, drar med 30 kg tryck )
Och ja, innan du terminerar kontakter skall en mantel sättas på kabeln. Tex UR-godkänd krympslang, samt kanske en PET-strumpa längst ut för bättre hållbarhet och önskat utseende.
Så nu har du byggt en DIY som faktiskt låter riktigt bra.
Med tight flätning kommer den reducera störfält på ett adekvat sätt, bra kontakter oc tillräcklig ledararea!
Good luck. Enyoy.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/09/22 :  07:26:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ang ledarmaterial. Man kan köpa wire från Cardas eller någon annan High Endtillverkare. Men enl mina erfarenheter kommer man en bra bit på väg med en bra TPC koppar med vanlig isolering. Det handlar mer om tuning än klar "förbättring" teflon på fel ställe i fel tjoklek mm ger ett kyligare/skrangligare ljud än PVC. PP ,PEX och PE ger andra mekaniska och elektriska egenskaper vilka resulterat i lilla ljud.
Många rackar ner på TPC men modernt tillverkat TPC har en hög ledningsförmåga 102% och ofta mer än 4N renhet. Visst är monokristalina och perfect surface ledare intressanta produkter. Det är bara att botanisera, det kommer Iofs bli rätt dyrt i längden.
Komtakterna är dock en bra investering och man kan alltid börja med vanliga ledare utan att det blir väldigt dyrt. Jag lovar det blir bra! Tar dock va en vecka innan ljude sättet sig tycker jag.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/09/22 :  08:16:34  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Furutechs kontakter håller också hög kvalitet.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/09/22 :  08:34:45  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nja, har tyvärr dåliga erfarenheter, ojämn materialkvalitet och hållfasthet.dock i jämförelse med Oyaide. Duger säkert till DIY men jag talar utifrån mina erfarenheter.
Det är möjligt att kontrollen i Kina blivit bättre, kanske är de i klass med Japan men det tvivlar jag starkt på.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/09/22 :  08:48:30  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det var lite odiplomatisk uttryckt av mig. Furutech är säkert lika bra numera, kör på det du känner mest förtroende för.jag gör en pudel och ber om ursäkt. Kanske har jag haft otur.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000