HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktiva Pa-toppar & Subwoofers, Bra,okej, undvik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2015/07/30 :  00:34:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Ändrade rubriken ifrån Descent PA speakers are just big HiFi speakers Den rubriken kanske får kanske igång en del av er.
Men seriöst så kanske fler läser denna tråd med vettig rubrik och kan komma med tips, råd och erfarenheter så det skulle vara givande om medlemmar här som har PA- erfarenheter kunde dela med sig och berätta om det finns något gnutta fakta i det som står i rubriken,(jag har är redan övertygad) finns det pryttlar som skulle kunna låta bra i hemmamiljö om man vill ha lite drag under galoscherna och kan undvara den djupaste basen som dessa PA-subbar inte levererar.Jag har hellre bas som känns och hörs än vad många vanliga sk.bio subbar kommer med. Innan jag var i väg och lyssnade på några PA-modeller första gången så har det bara varit Velodyne DD-15/18 som har gett den där mysiga baskänslan som får en att le, men PRISLAPPEN på dem är ju på en helt annan nivå som jag aldrig får råd med. Om jag förstått det rätt så säljs det en hel del skräp bland PA-högtalare, men det finns ju en del intressanta märken som jag tror kan vara något tex. dB Technologies,JBL,Electro Voice, fler som är bra eller som man ska undvika?.Det dräller ju inte av butiker som har grejer upställda så om några tips finns så man kanske kan försöka hitta fler lyssningsmöjlighet är det välkommet.Och känner ni någon som vill dema lite i Stockholmstrakten som vill dema lite så är det också välkommet
När man läser längre ner i tråden så kommer lite intryck ifrån några små lyssningar jag gjort och jag har blivitöver hur bra det det kan låta

Ps. Själv så är jag i första hand intresserad av att införskaffa en PA-sub till min Musik/Hemmabio-anläggning i vardagsrummet när plånboken tål det.Och sedan gärna även toppar som låter ännu bättre än mina nuvarande studio Dynaudio.Är alltså inte så tänd på toppar som är diskantrika/skrikiga/vassa.
Llyckas jag med det här projektet på sikt så är jag väl den första på forumet som kommer köra med en ren PA-rigg i vardagsrummet, men jag gillar att vara konstig som tur är.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/08/19 22:29:55

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/30 :  07:52:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

Klart intressant påstående!

Jag tror dock att om man satsar på köpegrejer så kan man få problem för syftet med PA är helt annat än hifihögtalare. Effekttålighet, högkänslighet och spridning går i förstahand och man behöver någon sorts korrigering typ PEQ. Ett PA är inget man bara köper med tron att det kommer låta Super direkt ur kartong. Vill man ha återgivning ner mot 30hz så behövs det sub(ar) och hela systemet kommer bli stort!

Diy ger dig fördelen att kunna para ihop element med dom egenskaper du söker. Att tex använda en PEQ ses inte med blida ögon hos en rabiat Audiophil medans en Diy:are bara ser fördelarna.

Att köra med PA sub till hembio fungerar utmärkt bara den har tillräckligt med output neråt men det kan bli en dyr väg att gå vilket gör det mindre försvarsbart.

*edit*

Jag spelar själv på nätta 2:vägare på 140 liter och 2 subar på 225 liter. Givetvis är det 2" element i diskanten som spelar in i stora horn. Tittar man på elementen så är det ett PA med ett par år på nacken.

Saker som Q-sound återges som en dröm, spröd om fin diskant, hög känslighet som kan skrämma slag på en. Ett mellanregister jag fullkomligen Älskar (15") och en basåtergivning som en hifi setup bara kan drömma om.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2015/07/30 08:17:00
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/07/30 :  08:08:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har en kompis som har en ljud o ljudfilma som har byggt och hyr ut ljud o ljus till flera kända nattklubbar och brukar nu på sommaren ha minst två tre ibland fem livegig igång samtidigt runt om i södra Sverige. Hur som helst är det priser på grejerna som får en luttrad Hifinörd som mig själv att höja på ögonbrynen. Billigaste högtalarsystemen ligger runt hundra tusen och uppåt. 400 000 är inte ovanligt så att du skulle komma billigare undan är väl otänkbart, så har vi det där med att det är helt olika krav och prioriteringar på PA vs Hifi i hemmiljö.
Vill du ha ett GRYMT system som parat de två. -Köp för tusan då Herr Ds färdigbyggda
Catacombs.
Närmre det bästa av två värdar kan du inte komma. I sammanhanget är det otroligt billigt, han säljer för endast materialkostnaden 45 000kr dokumenterat o klart.
Otaliga timmar ligger bakom detta projekt. Då får du allt o lite till "Dä Ä bara Å köp"

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/07/30 08:10:37
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/07/30 :  08:51:44  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Använder 2st Martin Audio S18 basar (fabriksbyggda 18") Låter riktigt bra med härlig dynamik. Går djupt men inte lika djupt som mina JBL Sub 1500.

Spelar idag som frontar på HAD QW1 med Beyma liberty 12" samt Beyma cd10 som båda är PA-element.

Har även testat mina PA-toppar Martin Audio F12 (12+1") med gott resultat.

Personligen så tycker jag Proffselement är roligare att lyssna på. Mer dynamik och närvarokänsla. Tyvärr är de många gånger ganska svårtämjda och kan låta lite elakt om allt inte blir rätt enligt min erfarenhet.

Ska du ha djupbas får du räkna med att du bör upp på 18" basar så det blir ju ganska stort. En typisk PA-setup kan vara 18", 12" och sedan 2-1" CD.
Lite finare högtalare brukar låta riktigt bra rakt ur lådan el med korrekta DSP-inställningar. Jag vet tex en person här i Sverige som spelar med ett par JBL PRX 635 i hemmamiljö och är mycket belåten med dessa. Finns han här på detta forum får han gärna ge sig till känna:) http://www.euphonia-audioforum.se/forums/lofiversion/index.php/t9172.html

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2015/07/31 22:27:19
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/30 :  09:27:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
McTwins andra setup går inte av för hackor, både rum o elektronik är All out!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/07/30 :  10:42:12  Show Profile Send HerrD a Private Message
När man vant sig med proffsprylar så känns hifi lite som små leksaker

Bra utfört låter pa-prylar lika rent eller renare än hifi samtidigt som det klarar av att spela betydligt starkare utan att komprimera eller ändra upplevd tonkurva. Det är lite som eq - har man väl hört vad en bra gör för ljudet vill man inte vara utan.

Hifiprylar är dock trevligt att ha för myspyslyssning med bra bandbredd i liten förpackning... (Duckar!)

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/07/30 :  10:53:23  Show Profile Send Snutten a Private Message
JBL!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/07/30 :  11:33:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Äpplen och päron skall aldrig jämföras..
Klart att det går att få pa att låta lika fint som hifi och klart att detgår att få hifi att spela lika högt som pa, men det är två olika världar med olika kompromisser. I pa vill man ha hög känslighet, hög spl och små lätta lådor, varför man får göra avkall på lågbas och rak frekvenskurva..

Kollar man på dagens toppsystem inom pa börjar det på att möta hifin mera.. men som alltid får man välja vilken kompromiss man accepterar.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/07/30 :  12:05:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker det är en smaksak helt enkelt.

Hemma regerar känsliga Pro-element, men jag kan njuta av musiken hemma hos kompisar också. Nu senast var det en lång sittning med stora Magnepan
och det lät utmärkt. Skillnaden låg väl i dynamisk basåtergivning som jag har mer av hemma men det kan jag vara utan också utan att lida.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/07/30 :  19:55:16  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:

Jag tycker det är en smaksak helt enkelt.


Exakt min poäng.. det är olika kompromisser helt enkelt..

Eller för att säga det såhär, man får välja vilka fel man vill lyssna på

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/07/30 :  20:13:39  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
IS PA-system är det som gett mig den bästa musikupplevelsen.
Men det är dyrt och stort.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/30 :  20:22:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det Bernt nämner ska man inte glömma, för mig så är Quad ESL något av det härligaste jag har lyssnat på.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2015/07/30 20:22:41
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/07/31 :  08:22:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hur många har tagit sig tiden eller ens haft möjligheten att lyssna på ett modernt PA på samma sätt som ett modernt hifi system? min gissning är oerhört få, de flesta får sina intryck av PA riggar genom spelningar där man optimerar upplevelsen för att möta gränsvärden och ett publikhav, vilket skiljer sig markant från en rätt uppställd rigg i ett lyssningsrum.

Detta till trotts kan man få väldigt fina upplevelser av ett större system i publika sammanhang förutsatt att teknikern är med på båten så att säga, likväl som att det kan tippa åt andra hållet ibland tyvärr, det är dock sällan systemets fel i sig utan hur teknikern använder det.

Min erfarenhet är att om man får möjligheten att lyssna på ett fint pa system under samma förutsättnignar som man ger hifi så är det sannerligen en ögonöppnare, dock medges detta oerhört sällan och av det skälet kommer denna fråga förmodligen endast kunna besvaras av de av oss som bygger själva eller har erforderliga kontakter inom proffs industrin att få till liknande sessioner.

För min del finns i stort sett bara en värld som är av genuint intresse, där man tar de större teknikstegen, där värderingarna grundas i mer i ren rå mätbar prestanda än estetik, proffsvärlden med andra ord, vart annars hittar man polyhorn, ease, synergihorn mm. eller slutsteg som har otroliga prestanda med en härlig frånvaro av blåa lysdioder och 12mm borstad alufront, men detta gäller för mig, det är hur jag ser på det.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/07/31 08:23:50
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2015/08/02 :  13:26:48  Show Profile Send FBK a Private Message
Mina två bästa musikaliska upplevelser har jag haft ifrån PA- anlägningar, den ena var utomhus med en musikgrupp och det var en dB Technologies-rigg och den andra i Vallentuna konserthus också en spelning med Electro Voice grejer och där fanns också hel del akutsikfix.

Samtidigt så har jag haft mina sämsta upplevelse med okända grejer under en tillställning med bl.a sång på Vallentuna torg som jag var tvungen att lämna för det gjorde riktigt ont i öronen.

Jag kommer nog någon gång i framtiden inskaffa en aktiv bas ifrån någon PA tillverkare för att testa i vardagsrummet och då med någon DSP grunka för att få basen att funka någolunda då jag gillar bas som känns också och inte bara hörs, sjukt eller inte får andra bedöma.

Ps. Vet någon till något ställe där man kan lyssna på PA-riggar ?
4sound kan ha något enstaka grejer hemma i något hörn, mycket sällan inkopplat bara..

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/08/16 00:26:09
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/08/05 :  21:50:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Mitt tips vore att efter högsäsong, dvs. efter sommaren, kontakta något lokalt eller större intilliggande ljuduthyrningsföretag som använder några av de fabrikat som man vill lyssna på, exempelvis Nexo, turbosound, Danley etc. och se om man kan få till en gruppsammankomst med genomlyssning av diverse system i en kontrollerad miljö med fokus på ljudkvalité mer än SPL prestanda.

Att gå till en lokal handlare inriktad på trubadurer och amatörband med naggad budget för att lyssna på plastlådor från Electrovoice eller behringer och liknande är nog inte lika intressant ur en upplevelsesynpunkt, inget illa menat, dessa har sina kunder och positiva påverkan också, men det är en annan sak om man ser till vad vi/ni med största sannolikhet är ute efter här.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/08/05 21:52:09
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2015/08/10 :  21:30:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Dem där märkena som du skrev ner blåser man ju fönstren i lägenheten med lätthet, (ävens granens)Så saftiga gejer är inte aktuellt, jag bor i en lägnhet. Jag har haft en VELODYNE DD18A på test hemma och det klarar man sig ganska långt med, men priset gör att det slutar vid en dröm men min plånbok..
Jag tänkte först och främst på märken som DB Technologies.Jbl.Elctro Voice ocn några till.Så jag tänkte att kanske en vettig PA subb kunde bli något som man kom en bra bit på väg med, men är det bara plast och skit i dem så får man lägga ner den drömmen Jag bli inte så imponerad av vanliga aktiva Hifisubbar,de låter oftast mycket mer än de känns och jag vill ha en kombi av båda.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/08/10 21:32:44
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/08/10 :  21:55:46  Show Profile Send MatsE a Private Message

Dessa är väl inte PA men det går nog att spela högt på dem.
Inte mkt till djupbas men men....

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=144313
http://www.ljudochbild.se/test/jbl-4429

Jag gillar utseendet skarpt men har tyvärr inte fått möjlighet att lyssna till dem.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/08/10 :  21:57:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Alltså ska du bara ha ett bassystem så fungerar PA alldeles utmärkt..
Dock kan det vara väldigt hög avstämning på många köpesgrejer inom PA..

Har själv kört diverse olika PA-basar hemma.. både till musikanläggning och till hemmabio och varit mycket nöjd..

Kolla i Tians medlemstråd..
Jag byggde nyss ett par pipor till hans två Beyma 18" där vi gjorde en kompromiss av musik och film.. dom går ner till 30Hz ca och enligt utsago ska det vara ett jävla ös..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/08/11 :  09:28:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Dem där märkena som du skrev ner blåser man ju fönstren i lägenheten med lätthet, (ävens granens)Så saftiga gejer är inte aktuellt, jag bor i en lägnhet.


Märk väl att jag inte skrev ner någonting "inget illa menat, dessa har sina kunder och positiva påverkan också" (citat från mitt inlägg) men det ÄR skillnad på dessa (om jag genereliserar) aktiva plastlådor och exempelvis Nexo PS15, l'acoustics ARCS eller liknande, och då även med syfte på ljudkvalitet, bara för att man kan lira på mer än tillräckligt högt så behöver man inte göra det, behållningen ligger då istället i en relativt ohämmad dynamikföråga och andra trevliga aspekter.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/08/11 09:29:07
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2015/08/11 :  09:46:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Okej! i mitt fall är det trångt om utrymme också så max en 18-tumare i en ganska fyrkantig låda under en platt-Tv på väggen är det som gäller, därför blev första tanken på köpe-Pa aktiv baslåda.

Ps tittade i Tians medlemstråd och sådan torn går tyvärr inte.
Åker kanske in till allas hatobjekts butik i stan bara för att med egna öron höra hur illa deras Pa-subbar låter.....Billebro

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/08/11 :  10:04:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
WLM som jag spelade på för ett gäng år sedan var uppbyggt på Eminence element förutom diskanterna som var hemliga. Push pull kopplade 18" i suben, enkel 8" plus två diskanter i var stativare.

Det systemet tog det bästa från två världar men med en prislapp från Hifi världen. Det var där mina öron öppnades för vad Pro element kan prestera om man tyglar dom på rätt sätt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2015/08/11 :  18:56:19  Show Profile Send FBK a Private Message
var iväg och lyssnade på dessa två system, det översta EV ZLX-159, med basdel 18-tummare som hette ETX-18SP kostnad för basen var 14.795kr
Det understa var JBL Eon615 med basdel på 18-tummare PRX618S och den kostade 7999kr Gissa vad jag tyckte om ljudet ? JBL var klart mest prisvärt och nog inte mycket sämre hellre









Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/08/16 00:30:28
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/08/11 :  21:49:19  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
åk INTE på billebro.. är du intresserad av deras produkter har jag 2st 21" nya i kartong du får köpa för kaffepengar..

Ja, tians lådor är inte små, men då är det ordentligt med kapacitet också.. du kanske kunde köra med en B&C 15" i portad låda, eller 18" i sluten med eq...
finns det möjlighet att bygga själv eller är det köpegrejer som gäller?
vad är det för budget ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2015/08/11 :  22:28:44  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag ser detta som ett framtida projekt men begränsad budget då man är lager slav som för tillfället är sjukskriven så jag tror och hoppas att detta ska ta lite fart nästa år och under den tiden så är jag vill jag lyssna så mycket som möjliga på alla sorters projekt för att hitta det som passa mina smak och förutsättningar och önskningar och det är inte det lättaste när man inte har DIY kunskaper som många här har. Jag blev i alla fall positivt inställd till JBL subben så det finns färdiga grejer som inte låter skit. EV var inte direkt sämre, men kostade otroligt mer.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/08/12 :  09:04:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kul att du tog dig ut och undersökte läget, hur upplevde du topparna ?

Det är ju svårslaget med DIY om man ser till allt man får för slantarna, JBL EON615 ser ju lite intressant ut bakom fronten :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/08/12 :  12:45:36  Show Profile Send Joda a Private Message
Har använt Yamaha DXR10 och DXR15. Båda låter helt OK men DXR10 är lite sämre spridning och blir lite "vassare" i kalt rum (kan dock tilläggas att dom monterades liggande vilket inte direkt hjälper).
DXR12 är kanske bra mellanting.

DXS15 funkar som botten men börjar prutta lite på hög volym.

Tyvärr fläktkylda men inte så farligt.

DSR serien med DSR112 och DSR118W är nog ännu bättre. Kostar mer dock.



Jag skulle vilja höra d&b i hemmamiljö. Låter bra i PA sammanhang iaf.
Likaså L-acoustics.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000