HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Koppla dator till stereo - hur gör jag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2015/10/12 :  21:41:51  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag har skaffat en Cambridge audio 840c. Den har två digitala ingångar, optisk och koaxial. Jag vill koppla min dator till någon av dessa. Datorn har bara vanliga 3,5 hörlursuttag. Finns det något bra sätt att göra detta? Jag har noterat att det finns adapter 3,5 -> koaxial. Är det en bra variant eller finns det något annat alternativ?

Min plan B är att ansluta datorn till förstärkaren istället. Det är en Hegel D80. Den har USB-ingång men jag tror att Cambridge-spelaren har mer potential.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/10/12 :  21:47:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Nu talar jag i egen sak, men jag lade upp en säljes annons igår på bl.a. En M2Tech Hiface2. Det är en USB-SPDIF omvandlare som i de flesta fall höjer ljudkvaliteten markant,
Det finns givetvis andra alternativ, som t.ex. MF V-Link,Gustard U10/U12, M2Tech HiFace Evo m.fl.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/10/12 :  21:50:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,
att koppla en dator till stereon kan göras på många sätt. Har du kollat den digital kokboken?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2015/10/12 :  22:28:45  Show Profile Send JesseX a Private Message
Förstår inte det här riktigt. När jag läser på hittar jag information om olika USB-DAC:ar. Jag har nu skaffat en spelare med
rejält bra DAC just för att slippa budgetlösningar. Det borde väl inte behövas någon ytterligare konvertering utan just bara
en kabel mellan datorn och DAC:en. Konverteringen ska ju göras av burken, inte av någon billig manick på datorn.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/10/12 :  22:36:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jo, det är helt rätt, men få bärbara datorer har digital utsignal... Och din spelare, hur bra den än är, saknar USB som är det enda generella dator-dac gränssnittet.. :/
Om du hade hat Mac hade du haft optisk ut, nästan oavsett vilken modell.

För öveigt tor jag inte du ska dissa din Hegels USB-interfejs! De brukar va duktiga på det dära, norrmännen..

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2015/10/12 :  22:54:41  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag tror du har rätt. Den enkla åtgärden här och nu är sannolikt att skaffa en lång USB-kabel.
Då blir det iallafall ljud.

Att sedan få till möjligheten till uppsampling till 24bit/384kHz med Cambridge-spelaren får bli
ett mer långsiktigt projekt. Är det ett ljudkort med digital utsignal som är lösningen på frågan.
Det är en stationär dator jag ska ansluta så det finns inga hinder att stoppa i ljudkort eller andra
prylar om behov finns.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2015/10/12 :  22:58:34  Show Profile Send JesseX a Private Message
Det borde i så fall betyda att lösningen är något sådant här, fast med systemstöd för Windows 10.

http://www.aliexpress.com/item/PCM2704-USB-to-S-PDIF-USB-Sound-Card-support-analog-output-digital-SPDIF-output/1829544845.html?spm=2114.01020208.3.10.vGmlFG&ws_ab_test=201556_2,201527_2_71_72_73_74_75,201560_9
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2015/10/21 :  14:04:29  Show Profile Send pewe a Private Message
Om du ska koppla din dator till 840.n måste du ha en usb till spdif omvandlare. En sån här t.ex: http://ifi-audio.com/portfolio-view/micro-ilink/. Det kommer att låta bra och då kan du använda DAC:en i 840:n. Men som sagt, jag tror mer på att du kör usb direkt in i din Hegel H80.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000