HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mystiskt högtalarfel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/10/20 :  18:17:47  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Har har min Pioneer SX-1080 inne för översyn då den hade börjat klippa redan vid -46db. De bytte några transistorer och kondingar + fixade ett kontaktfel. Hem med den och kopplade in den. Klippte vid - 46db Mailade firman som snart hörde av sig.
quote:
Det var fel i nätdelen och ena slutsteget som gjorde att apparaten klippte ljudet (distade) innan full efktekt. Detta har jag åtgärdat och mätt upp att den klipper vid lite över 100W efter reparation
Han bad mig mäta högtalarna. En mätte 4,8 och den andra 1,8ohm. Tog isär den missvisande. Mätte elementen som var ok. Mätte igen över kontakterna som nu visade 4,8 ohm.
Hittade inget löst som kunde orsakat kortisen. Kopplade in på förstärkaren och nu spelade den så stugan hoppade

Vad i hela friden kan det ha varit för fel

Mera bilder åt folket

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/10/20 :  20:14:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Som vi säger här nere "skit i rören" och då vet man inte vad som var fel men det fixade sig.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/10/20 :  20:41:50  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Kollade diskanterna, Peerless DX25TG-05-04. Billiga när de fanns att köpa. Funderar på att sätta in andra på 104 mm. Kanske Illuminator D3004/662000. Feltänk av mig

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000