HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den stora tweak-tråden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/01/19 :  19:54:03  Show Profile Send sulan a Private Message
Hej alla,

Tänkte man kanske skulle starta en liten (?) tweak-tråd. Typ en tråd där vi delar med oss av allsköns tweakande. Tror det finns många här som jag, med begränsade ekonomiska resurser, som hur gärna man än vill inte kan köpa dom där dämpfötterna för sisådär 6000kr... Istället är man kreativ och hittar på egna lösningar i sann DIY-anda. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. Jag tänker det finns många tips och trix, och denna tråd kunde bli en inspirationskälla kanske?!

Så dra på nu, pingisbollar, bitumen, cykeldäck och mässingsskruv! Naturligtvis finns det plats för köpe-grejjer också, men låt oss hålla det på en rimlig nivå för oss dödliga.

Själv kan jag tipsa om en i mitt system bra tweak. Skivmatta i läder (sybutik) ihoplimmad med bitumen-ark (biltema). Gav lugn, ökad öppenhet och mindre statiska bekymmer. Ny drivrem var inte dumt heller, synaskinolja i tallrikslagret. Gummiplattor under h-talarna, från herr C.O avsedda för vibrationdämpning under tvättmaskin var inte heller dumt. Egenlödda kablar var trots allt inte så svårt...

Kör på nu!

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2016/01/19 :  20:47:04  Show Profile Send FBK a Private Message

Då börjar jag med Novibra som de heter, kostar lite och är mycket bra!!
Finns på http://www.clasohlson.com/se/Vibrationsd%e4mpare/Pr309687000

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/19 :  21:13:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Gott sulan, bra initiativ!

Tipsar om två åtgärder som brukar ge mig mervärde:
1. Efterdra skruvarna i dina högtalare! Börja med att lätta ett kvarts varv, och dra sedan åt med ganska måttlig kraft. Fortsätt med nästa skruv mittemot över konen. Iden är att få samtliga skruvar jämnt dragna, inte nödvändigtvis hårdare än från början. Var försiktig så att du inte drar sönder gängor eller gods. Och dra inte för hårt, då får du en ojämn anliggning mot baffeln. Glöm inte skruvar runt basreflexport och anslutningsterminaler på baksidan.

2. Rengör kontaktytorna på dina sladdar! Koppla isär allt och passa på att damma av. Rengör alla kontaktytor med ren trasa/hushållspapper fuktad med lite elektronikrengöringsspray. Passa på att försiktigt spänna ut flexande ansluningar som z-pluggar med en passande blompinne eller nåt. Använd inte 5-56, det lämnar en hinna.
När du kopplar ihop allt försök få signal och strömkablar skiljda åt och om de är nära varann, försök få den att kors med 90° vinkel för minsta möjliga interferens!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/01/19 :  22:32:13  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Se till att fasen ligger rätt i alla apparater.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2016/01/20 :  10:15:23  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Angående Novibran, lägg något under om ni ska ha det på golvet. Hade under högtalarna, och det blev märken i parketten som är enormt svåra att bli av med...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/01/20 :  12:15:48  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Angående Novibran, lägg något under om ni ska ha det på golvet. Hade under högtalarna, och det blev märken i parketten som är enormt svåra att bli av med...


Det där har jag också noterat. Det är som att de "oljar av sig".

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2016/01/20 :  12:49:57  Show Profile Send tomano58 a Private Message
Har samma problem med fötterna jag har under högtalarställets spikes. Fula märken i parketten av det svara gummit(?). Nån som vet hur man får bort det utan att slipa om golvet?

http://www.lefflers.se/atacama-spike-shoes-p-899.aspx
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2016/01/20 :  13:16:31  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej

Novibram verkar ju kunna lösa mitt problem med att få fötter som blir ca 50 mm höga, ska nog testa dessa då verkar kunna lösa problemet på ett väldigt kostnadseffektivt sätt.


Linkan

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/01/20 :  15:39:12  Show Profile Send Snutten a Private Message
Funkar de tillräckligt bra är det ju ett fynd.
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2016/01/21 :  09:53:07  Show Profile Send linkan a Private Message
FBK, har du flera bitar på höjden? Har du satt ihop dem på nåt sätt så de blir enklare att hantera?

Linkan

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2016/01/21 :  16:27:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Rådet som jag skulle ge är att pröva sig fram. När jag hade Snell Type C/V så använde jag 4st 5x5cm bitar under varje högtalare med bra resultat. Och nu kör jag med 4st 5x5cm under stativen och ytterligare 4st 5x5 mellan stativet stativhögtalarna. Viktiga är ju att att inte vibrationer går ner i golvet. Har flertalet gånger hört högtalare som stått på sådana här vassa spikes rakt ner i golvet som på bilden.
Spela lite bas rik musik på hög volym och ställer er intill högtalarna så förstår man att det är inte en vettig väg att gå.
Sedan så finns Soundcare Superspikes som kostar mer, men som också funkar och det blir lite mer stadigt med sådana.





Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2016/01/21 :  19:19:20  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Stadigare blir det med lite större bitar på10*10 cm.

Gärna 5 st på varandra.

Jag använder bara 3 "fötter".

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2016/01/21 19:22:09
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2016/01/21 :  20:38:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Missade att upplysa om att Novibra är 10x10cm x4st i en förpackning för 149kr på Classe.
För egen del så har jag valt att inte använda fler ovanpå varandra pga, mina katter, men det verkar räcka.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/01/23 :  07:50:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lekte runt med olika sorters silikon för ett gäng med år sedan.
Testade även med sandwich konstruktion


På trägolv fungerade vibrationsdämpande matrial - kolfiber - spikes helt underbart till högtalare. Golvet i fråga var relativt svajigt.

I baffelväggen följde jag adhocs råd att använda vibrationsdämpande och att man ska ligga nära maxgränsen i vikt.
Även om jag blåser på förfullt med film (+120db @ 30hz) så är väggen helt vibrationslös!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2016/01/23 07:53:24
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/01/30 :  14:59:57  Show Profile Send sulan a Private Message
Kom på en till, som aktualiserats nu igen efter köp av subbas. Också en typ av vibrationsdämpare. Ni vet sån musmatta med handledsstöd i typ silikon. Klippte av själva musmattan och dom små kuddarna blir prima apparat/h-talarfötter... Billigt och bra!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000