HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rippning, kopiering, nedbränning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2016/01/18 :  14:04:59  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har märkt när jag bränner ner skivor jag tidigare dels rippat ner, dels gjort rena kopior att det blir ljudmässiga skillnader. Den minsta skillnaden är mellan den rent kopierade skivan och originalet. Här upplever jag skillnaderna som mycket små.Långt större blir den om jag först rippar av den via wav för att sedan bränna ner dem på mycket bra skivor. I de olika fallen känns originalet hela tiden som ljudmässigt helt klart bäst. Går detta att förklara? En andra fråga är hur jag kan streama musiken från datorn till anläggningen. Är införstådd att jag behöver en omvandlare, dac men sedan? Mina kunskaper i det här är inte stora! Går det att föra över musiken från datorn till anläggningen utan allt för stora kostnader? Ett bättre ljudkort?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/01/18 :  16:19:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du kollat på forumavdelningen som handlar om just dessa sakerna?

http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=39

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/01/18 16:20:15
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2016/01/19 :  00:55:07  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Skall göra så Bernt! Förefaller vara en hel del lärorikt.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/19 :  08:36:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Din frågeställning behöver förtydligas Jerry. Visst kan man identifiera skillnader mellan en kopia och ett original av en CD. Vilka skillnaderna blir är nog väldigt svårt att förutse dock.
För egen del uppfattade jag tidigare kopiorna som mera välljudande men det var under dessa förutsättningar:
Korrekt rippat med Exact Audio Copy med optimerade inställningar för drivenheten, till WAV/AIFF
Bränt i låg hastighet med en ren CD-R brännare till ffa de svarta cd-skivorna som ser ut som LP.
Uppspelat med en viss läsare, som troligen hade lättare att "se" pits and lands på dessa svarta skivor. (Verkade vara många som gjorde det)

Du beskriver inte alls hur du går till väga för att kopiera eller rippa skivorna och med vilka verktyg?

Din andra undring, om att spela upp filer finns en hel del info i forumdelen som Berndt länkade till.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2016/01/27 :  09:18:21  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har nu börjat använda Foobar 2000 för rippning och bränning. Skivorna jag använder när jag bränner är av märket Toiyo Yuden. Har testat de svarta skivorna men min spelare är allt för kräsen (Roksan Kaspian). Vid ren kopiering använder jag EAC. De rena kopiorna ligger närmast originalen. Letar också efter en hygglig dac, kanske begagnad till vettigt pris.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/01/27 :  09:35:21  Show Profile Send CC a Private Message
kort.
När jag labbade som mest för några år sedan med att försöka få så bra kopior som möjligt så var jag inte i mål förrän jag konfigurerade EAC för rippning & bränning. Pilligt med offset å sådan skit, men resultatet var mycket övertygande eftersom kopiorna lät bättre än original! Alla andra testade brännarprogram lät i jämförelse skit.
Detta då testat på en mycket högupplösande hi-end anläggning.

summering:
Göra en bra ripp är en konst i sig. EAC är bra om än pillig. Samt gratis.
Att bränna en ljudskiva är djäkla pill som som jag så här långt endast vet EAC klarar med kvalité.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000