HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En eller 2 Basar??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2016/02/15 :  22:27:55  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Har flyttat mitt Hifi/Hembio och konstaterar att jag behöver stöd i botten.
Förut hade jag ett par Rauna Ymer som sub, funkade alldeles utmärkt.

Men nu är det tänkt att skaffa subbor.
Så då är frågan, en sub eller två för samma pengar?
Om vi säger att taket ligger på 12000. Vilket är mest hifi för pengarna 2 för 6/styck eller en för 12?

Kraven jag har är att det ska låta hifi samt klara av bio INTE tvärt om.

Är det lättare att få två att låta bra än en?
Systemet jag har är JBL med Ls center och 4st Ls 40 runt om.




!JBL

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/02/15 :  23:04:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Utan att ta hänsyn till kostnaden är två subar bättre än en då du har större möjlighet att kompensera för rumsresonanser genom placering.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2016/02/15 :  23:19:28  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Så tänker jag med. Men så sa inte affärn' där jag frågade om sub-tips. Deras förslag var en sub och en så dyr jag bara hade råd med. Typ.
Han ville nog få sälja sitt favvo märke.

Rummet jag har är ganska osymmetriskt och ca 35 m2.



!JBL
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/02/16 :  06:50:19  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Jag instämmer med FForsman och rekommenderar att du går till en annan butik nästa gång :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2016/02/16 :  09:06:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Från egen erfarenhet (se min medlemstråd) så kan jag säga att två är bättre än en. Det ger större möjlighet att få till en jämn bas i rummet.

Samtidigt kan adderandet av sub ställa högre krav på basdämpning för att du inte ska få problem. Var beredd.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2016/02/17 19:51:18
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2016/02/16 :  17:35:44  Show Profile Send Leffler a Private Message
En tanke:

Du är uppe och tassar på vad man kan få en Velodyne DD för, jag har kört DD10 (gamla modellen) i ett gäng år nu och är fortfarande lika nöjd som när jag först slog på den. 1400w, servo och rumskorrigering som du inte får i två småsubbar för de pengarna. Å andra sidan så testade jag med en liten 8" i sluten låda som lät både rent och djupt i mitt gamla rum, men då får man ju inte infratonerna iofs. :D

Det finns många vägar till Nirvana. Om du ändå ska köpa i butik, låna hem och testa!

Edited by - Leffler on 2016/02/16 18:56:19
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/02/17 :  09:38:08  Show Profile Send Lovan a Private Message
Med tanke på att du har JBL-högtalare så är det troligen bäst att kolla på matchande JBL-subb
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2016/02/17 :  12:22:27  Show Profile Send Andrén a Private Message
Jag skulle säga att 2st är bättre än 1 på flera vis. Tryckfördelningen i rummet blir jämnare med fler punkter som sprider energin.
Rummets modala beteende blir mindre påtagligt och du kan "placera" bort det värsta av rummets basproblem.

Men som Micke Y säger också, med mer energi i rummet så kan andra problem infinna sig.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/02/17 :  20:03:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Mer energi går inte alls ut i rummet. Självklart måste volymen på varje sub halveras. Då återstår bara fördelar

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/02/17 :  20:26:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vad du än väljer tycker jag att du ska ha option på att köpa en minidsp 2x4 så du kan få bort elaka resonanser.
Heads up på att den har fördröjning så använder du inte en 5,1 reciver då skaInte ha en mini dsp!!
Kör du med 2 eller flera subs så måste dessa spridas ut i rummet om det ska ha någon större inverkan på resonanser.
Till det kommer att dom ev måste kunna justeras tidsmässigt om dom står på olika avstånd från lyssningspositionen.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2016/02/18 :  10:02:13  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Många bra tips!
Tror det lutar åt att gå till en annan affär till att börja med. Inte bara att dom bara ville sälja vissa märken, dom har dåligt med tid att hjälpa till.
Detta med dubbla basar och korrektare spridning låter ju logiskt.
Och jag har inte krav på 18hz eller så, jag vill bara ha det där lite djupare än vad stativarna inte klarar. Som Bo Hansson sa till mig-Börjar du närma dig 24hz o neråt så får du oftast mer problem än välljud.

Så jag får börja leta två basar i en trevligare affär :)

!JBL
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2016/02/18 :  13:19:36  Show Profile Send Andrén a Private Message
PetterPersson: Förtydligande, det beror ju på hur man spelar =) Utan nivåjustering så har du ett nettobidrag bara där ;)

Men frånvaron av resonanser brukar tendera i att man spelar starkare, aka mer energi. Spelar man än starkare så tenderar rummet att låta mer och den ökade energin börjar ge negativa effekter.
Effekter som ofta landar i behov av basabsorbtion.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/02/18 :  13:42:07  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Utan nivåjustering så har du ett nettobidrag bara där ;)


Vad är det för "Åsa Nisse" lösning?

Jag ser annars inte riktigt de problem du beskriver med att skjuta upp resonansproblem så att de inträffar vid ett högre ljudtryck.
Åtgärder måste hur som helst vidtas om man inte tycker att man kan nyttja önskat ljudtryck, chansen att man slipper är större ju starkare man kan spela innan det inträffar.
En enkel sub med sämre energifördelning/integrering är inget bra substitut! Tycker jag då.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2016/02/18 13:58:41
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2016/02/18 :  14:10:54  Show Profile Send Andrén a Private Message
Jag menade inte att det var en "lösning" utan en kommentar till Petter att om du sätter in en ytterligare likadan korrelerande ljudkälla i ett rum så får du ett nettobidrag nivåmässigt.

Sen tolkar du mig fel. Resonansproblem tenderar att bli värre med starkre signal. Men minskar du amplitudvariationerna, så kommer du kunna spela starkare signal innan resonanstopparna blir störande.
Dvs, har du +24dB vid 32Hz och kan få ner den till +6dB så kommer du , sannolikt, att kunna spela en starkare nyttosignal innan basproblemen gör sig hörda.

"Åtgärder måste hur som helst vidtas om man inte tycker att man kan nyttja önskat ljudtryck, chansen att man slipper är större ju starkare man kan spela innan det inträffar. Tycker jag då."

Så det låter som vi säger lite samma sak =) Så en åtgärd kan vara fler subbar, akustikbehandling, ny placering etc om man tycker att man har problem.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2016/02/18 :  14:12:31  Show Profile Send Andrén a Private Message
Du hann editera.

Jag håller fullständigt med, en dåligt integrerad sub är inget vidare.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/02/18 :  14:23:08  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Då är jag med på ett annat sätt!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2016/02/18 :  14:26:36  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag säger att det beror helt på vilka subbar vi pratar om, är de sådan som har avancerade inbyggda Rumskorrektion som tex Velodyne DD-serie, eller kör du med DSPeaker.
Jag tar alla dagar i veckan en som har Rumskorrektion eller med DSPeaker framför två utan någon Rumskorrektion alls. Men det är mina erfarenheter i de boende som jag haft, andra kan få till det bra utan Rumskorrektion. För 12.000kr så äger jag två DSPeaker och resten på två subbar, gärna ifrån Heco eller XTZ.
Men jag är inget proffs på detta området som PetterPersson är.

För egen del så blir det 1st DIY-sub med separat slutsteg och en DSPekar, får se om det blir bra eller skit.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2016/02/18 :  20:43:18  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Det lutar åt XTZ 10.17. Och att det låter bättre med två sub än en har jag fått testat. Har lånat min brors JBL basar. Det var lättare att få det låta bra på fler ställen i rummet. Vilket inte spelar någon roll när jag sitter ensam o lyssnar på musik. Men sitter man ett par stycken o kollar på film så....
Sen kanske man skulle falla tillbaks i gamla synder o bygga själv, det var ju längesedan nu.
Bygger man själv borde man komma långt med dom pengarna.
Det blir bara fler o fler funderingar....

!JBL
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2016/02/23 :  10:15:02  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Har sedan förra inlägget besökt 3 hifi-butiker. Dom säger alla samma sak Det är bättre med en än två.
Dom påstår att man får så mycket bättre bas för dom pengarna så det inte går att jämföra.
Då kommer ju fler alternativ in.
Om man köper en bas i mellanprisklass och en DSP?
Eller två billigare och DSP?
Känns som man bara får fler och fler funderingar.


!JBL
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/02/23 :  10:58:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Har sedan förra inlägget besökt 3 hifi-butiker. Dom säger alla samma sak Det är bättre med en än två.
Dom påstår att man får så mycket bättre bas för dom pengarna så det inte går att jämföra.

Jag anser också att två är bättre pga jämnare fördelning i rummet osv. Men är det så att man har en begränsad budget och är tvungen att gå ner i kvalitet på sub kan det ju bli så som de butikerna säger. (Två billiga blir ju inte bättre än en bra, på ungefär samma sätt som två idioter inte tillsammans blir ett geni.)

Men två bra blir bättre än en bra. Kanske ska du köpa en bra nu och sen lägga till en senare?

Sen beror det ju på, ska man sitta på samma ställe och lyssna hela tiden och inte har någon annan att ta hänsyn till så går det nog perfekt med en sub.

För min egen del så kör jag med två. Mina lyssningsvanor är så att jag ganska sällan sitter i sweetspot, jag vill att det ska låta bra i hela huset. Då hade jag valt bort subbar om jag inte skulle kunnat ha två. Med en hade det låtit alltför olika på olika ställen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/02/23 11:00:42
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2016/02/24 :  10:24:23  Show Profile Send dwain a Private Message
Intressant tråd. Det är egentligen väldigt enkelt. Hifi-butikerna tjänar nog mer på de dyrare subbarna alltså får man rådet en bas.

Jag hade som absolut störst en av svs största basar med dubbla botten-riktade 12or och brutalt med effekt! Den lät mkt och fett men aldrig bra. Sen köpte jag en dspeaker och den började lira bättre. Dock fortfarande inte så jämnt som jag önskade.

Lånade hem två bra mkt sämre subbar och testade och redan utan dsp lät det snäppet bättre. Inte mer utan bara bättre. Sen med dsp så var det spel mot ett mål.

Detta gjorde att jag skaffade mig dubbla stora subbar.

För de pengarna du har i budget ska du absolut bygga själv! Rent generellt så får du sjukt mkt mer bas för pengen.

Vad har du för krav på ljudtryck?

För de pengarna du kan tänka dig lägga får du två slutna lådor med kanske scanspeak 12tums bas och tillhörande slutsteg + dsp. Detta lirar byxorna av de flesta basar!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000