HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgraderingsfeber 40 grader
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/03/02 :  20:40:27  Show Profile Send sulan a Private Message
Jaha. Nu är det dags igen. Fan. Uppgradering kanske? Känsla / intellekt?

Upprinnelse; köpte en begagnad Velodyne spl-800 ultra. I samband med detta så grottade jag ner mig relativt rejält i det här med akustik. Mkt intressant och lärorikt. Ville få till en bra placering av basen och fin integrering med h-talarna. Resultatet blev mkt pysslande med ffa högtalarplacering. Efter roddande så blev jag verkligen nöjd, lät nu bättre än någonsin. Så kalibrerade jag basen med mic och bättre blev ännu bättre. Bra känsla!

Men så börjar ju intellektet dra igång. Kanske man skulle ta det ett steg vidare?! Eller fler? Vad gäller rummet så är akustikförbättringar ej aktuella (av många anledningar). Rummet låter bra ändå, ganska stort med mkt saker som diffusorer. Men basen är lite småbesvärlig typ vid 50 hz. Så istället tänkte jag vidare på det där med dsp-korrigering. Läste och läste om dspeaker 2.0 dual core. Men är inte övertygad. Är ffa rädd att dacen i dual core inte levererar tillräckligt... Dacen jag har idag är vääldigt bra i mina öron. Inte heller kan man dela högtalare / sub(?), vilket hade varit kul att prova. Och då börjar tankarna på evt andra förbättringar.

Systemet består idag av Benz Ace s l - Pro-ject 6.9 - supra effisl- mf xlps v8 - supra effisl - / macbook - supra usb - aune s16 - nordost baldur xlr ----> primare a30.1 - marcus cables black silver maestro - diy-talare med scanspeak revelator genomgående. Supra ply skärmad via högnivå - velodyne spl 800 ultra. Ström kommer från supra nätlist och kablar.

Jag lyssnar 50/50 digitalt/analogt. Verk, pu, dac och h-talare är jag gladast i. H-talarna tror jag aldrig jag byter.

Så vad tror ni. Ska man göra ett försök med dual core trots allt. Eller annan liknande produkt!? Eller ska man satsa på annat håll? Förstärkare? Kablar? Säg man har 5-15k att lägga? Eller ska man satsa på kbt-terapi mot uppgraderingstvång? Vad ger mest bang for the buck?

Tacksam inputs! Puh långt inlägg...





räven
Member

3652 Posts

Posted - 2016/03/02 :  21:54:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag skulle börja med att rensa bort dom skärmade supra-kablarna och testa med nåt annat. Även nätlisten.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2016/03/02 22:00:55
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/02 :  22:05:43  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nätlisten är inte helt hopplös. Öppna och knipsa bort ferriterna! Börja med de två första till slutsteg och försteg. Om det ger mersmak, knipsa mer. Jag har bara två ferriter kvar i min supralist, en till skivspelarens motorstyrning. Den andra till..... Inget!
Gratis och garanterat bättre ljud. Iaf mer dynamik.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2016/03/02 22:06:09
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/03/03 :  09:49:24  Show Profile Send sulan a Private Message
Hmm. Det där med knipsa ferriter låter spännande. Men farligt?! Är inte så jättehaj på sånt. Har ngn en bild eller instrux på hur gå till väga?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2016/03/03 :  12:16:52  Show Profile Send dwain a Private Message
Dubbla basar är största uppgraderingen du kan göra! Det ger sjukt mkt mer än en extra dsp. Dvs dubbla basar delning vid 80hz mot frontarna och sen kanske en dsp! Då blir det grymt ;)
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2016/03/03 :  12:27:54  Show Profile Send Ekan a Private Message
Vibrationskontroll! Vad har du för bänk idag? och fötter under apparaterna? [läs trådarna om APTITLIG]
Högtalare och sub kan tjäna på bra fundament i form av exempelvis några rejäla betongplattor.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/03/03 :  16:27:22  Show Profile Send GyroSE a Private Message
En fråga lite off topic; det skrivs en hel del negativt om Supra LoRad- strömkablarna- vad är problemet med dessa?

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2016/03/03 16:27:46
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2016/03/03 :  16:29:34  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Jag har också problem vid 50 hz och köpte en dspeaker 2.0 dual core för att testa. Den tog bort en stor del av basproblemet, men jag sålde den vidare efter tag då jag tyckte att musiken tappade liv och känsla med den inkopplad...
Men jag bor i en betongbunker och har flera problem som jag får lösa med fler saker som fyller ut rummet istället.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/03 :  16:45:48  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tror att jag har lite bilder. Ska leta. Att skruva av locket i botten är en bra början.
Feriterna sitter som små ringar runt ledningarna. Det är inte svårt eller farligt. Så länge strömmen inte är ikopplad och du aktar isoleringen. Kanske jag kan rekommendera någon form av glasögon så du slipper få splitter i ögonen. Men då är du helt säker.

Ang lorad. Man ska inte racka ned på dessa, bara konstatera att de liksom många andra skärmade nätkablar låter mindre dynamiskt i mina öron och att det finns någon form av störning i dylika. Men det är mina tester och erfarenheter. Jag föredrar faktiskt vanlig lakrits framför skärmad. Smaken är som baken. Finns inga rätt eller fel, man måste prova och själv bilda sig en uppfattning i den anläggning som man ska lyssna på.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/03/03 :  20:29:05  Show Profile Send sulan a Private Message
Cyrus - det är precis det jag är rädd för, att musiken ska tappa liv! Men finns det liknande prylar som korrigerar utan brist på vitalitet?

Ska öppna upp nätlisten och kolla - det kan ju inte skada i alla fall!

Flera skriver om det där med ström. Nya strömkablar eller strömrening rent ut av. Dyrt bara kan jag tycka... Är det mer prisvärt än säg nya h-talarkablar?! Och om man nu skaffar en ny elkabel till säg förstärkaren, har man glädje av den om nätlisten sitter före och matas med supra skärmad?!

Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/03/03 :  20:35:06  Show Profile Send sulan a Private Message
Just det - vinyl och riaa står på vägghylla, stabilt och bra. Resten huserar i ett ikeaskåp, som faktiskt är lite svajigt. I alla fall inte superstabilt. Har tänkt på det där med rack men jag måste ha en dörr/lucka pga småbarn. Har faktiskt funderat på att bygga eget i typ mdf, men tiden, ack tiden. Har ngn ett vettigt skåp över?! Apparaterna står på egna fötter men har lite bitar kvar av aptitlig jag tänkte såga till som fötter (läste att det kunde vara bra..)

Högtalarna står superstabilt på tunga ekstativ som dessutom är barnsäkrade. Dessa vilar på no-vibra. Subben står på ikea aptitlig och sen no-vibra (ett bra lyft både för mig och grannarna tror jag).

Men nytt rack/skåp kanske vore nåt det med...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/03 :  21:13:17  Show Profile Send Adagio a Private Message
En av mina käpphästar är att man måste prova själv, men min erfarenhet säger att nätkablar kan ändra något fundamentalt i en given anläggning. Summan av alla komponenter är ju det som hörs, så att rangordna tycker jag är svårt men bland kablar tycker jag att strömkablar är början och slutet på hela kretsen, man förlänger kretsen mot nätet om man ser de två första och sista metrarna av anläggningen som en del av kretsen. Det är där man ska börja tycker jag, sedan signalkablar och sist ht-kablar. Men det går ju bra att göra tvärt om också
Om man känner för att prova tycker jag man kan låna hem lite olika strömkablar från olika tillverkare o lyssna. Att låna är inte dyrt, kan ju bli det om man gillar det man hör men då är det ju en uppgradering som man uppskattar och då spelar det ju ingen roll om det är en strömkabel eller något annat. Det är ju Väljud/krona som räknas.
Så tänker iaf jag.
En liten strömkabel anekdot:
Jag och en kompis var hos en tredje kompis för att lyssna på den senaste inkarnationen av hans anläggning. Han hade två nya stereosteg. Tyvärr fick vi bara lyssna på det lilla då det dubbelt så stora börjat brumma och var därför på åtgärd hos tillverkaren.
Vi tyckte att det fanns kvaliteter i det lilla steget men att det inte levererade den nivå vi tänkt oss. Ägaren hänvisade till att vi skulle tänka oss anläggningen med dubbel effekt.... Svårt. Nåja efter lite tjat fick vi koppla in strömkablar från en icke namngiven tillverkare till såväl DAC som det lilla steget.
Nu hände det saker, vi gillade vad vi hörde.
Ägaren som får vara anonym (om han vill) var mycket förvånad och hävdade att han skulle kunna svära på att det nu var det dubbelt så stora (o dyra) steget som spelade.
Det blev en betydligt längre lyssningskväll än vad den första delen av sessionen utlovat.
En annan gång vid en träff spelades det på aktiva högtalare, ganska sent bestämde vi oss för att prova att byta nätkablar. Det omedelbara resultatet var mycket angenämt men med lite skrikig liveblues lät det inte lika bra som lakrits. Men så mindes jag att värden EQat sin kurva. Jag frågade om han kunde köra utan EQ med flat kurva, absolut inga problem!
Vi körde samma stycke och nu blev resultatet tvärtom! Detta var när kvällen rundades av men trots sen timme fick träffen ny kraft, "varför började vi inte med detta från början" var någons kommentar, "nu när vi ska åka hem börjar det spela riktigt bra"


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2016/03/04 :  08:10:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Har du läst Kokboken? Där en del tips

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/03/04 :  19:48:35  Show Profile Send sulan a Private Message
Jo jag har läst kokboken, mkt bra läsning. Har försökt följa recepten nogsamt. Är det fler med erfarenheter av antimode, eller dylika prylar?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/03/04 :  22:41:31  Show Profile Send Vox a Private Message
I min gubbskrubb (betongbunker på källarvåningen) har jag två st Svanå V6:or, men de räcker inte till att tämja puckeln vid 40 Hz utan jag har kompletterat med en AntiMode Dualmode 2.0 som funkar mycket bra.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2016/03/05 :  10:33:52  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det... (Nalle Puh)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000