HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare till rörförstärkare - hur ska man tänka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2016/02/26 :  10:39:59  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Jag funderar på att uppgradera mina högtalare till ett par Tannoy DC8.

I manualen står det att "recommended amplifier power" är 30 Watt och uppåt.

Behöver man bry sig om det? Kan man koppla ihop de här högtalarna med en rörförstärkare på 10-15 Watt ändå? Jag spelar aldrig högt, så själva volymen är inget problem. Frågan är om man får ett sämre ljud även när man spelar akustisk musik på lägre volym, eller om det blir problem först när man spelar dödsmetall på maxvolym?

Tror ni att exempelvis en Leben CS-300F skulle funka bra med de här högtalarna trots att den bara är på 15 Watt?

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/02/26 :  12:18:59  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Jag tror generellt du kommer klara dig med det dock säger min erfarenhet mig att du kommer gå miste om en del mikrodynamik även på lägre ljudnivåer.
Men det finns ju en framtid också och i det stora hela handlar det kanske ändå om en resa i välljud.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/02/26 :  15:36:57  Show Profile Send peterh a Private Message
Det blir alldeles utmärkt.

Grattis till en fin kombo

Edited by - peterh on 2016/02/26 15:37:25
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2016/02/26 :  16:14:51  Show Profile Send FBK a Private Message
Och jag säger att man måste prova sig fram tills man själv blir nöjd. Jag tycker exempel att många Dynaudio låter skit när de inte får tillräckligt mycket kraft/ström, andra tycker att det funkar med en Hemmabioreceiver som drivning.Men det är ju en stor fördel med lättdrivna högtalare när man kör med rör,om man vill få det optimalt, testa helt enkelt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2016/02/26 :  18:19:13  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Tack för input. Idag kör jag Luxman SQ-N100 med Tannoy Revolution Signature DC6. Lät förbluffande bra i min förra lägenhet (sålde min Luxman L-505u som jag körde i ett annat rum) men nu har jag flyttat och.... det låter inte lika bra längre. Kanske för att rummet är större och mindre dämpat. Så jag funderar på att byta ut högtalarna, och kanske även förstärkaren (till en Leben). Min Luxman är inget kraftmonster precis.... Den är ännu mer beskedlig än Leben i det hänseendet.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/02/26 :  19:43:28  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Kanske för att rummet är större och mindre dämpat.

Så det är kanske där ditt problem ligger? Inte med utrustningen som sådan. Den lät ju bra förut. (Jag vet. Inte lika roligt.)
Mattor, gardiner, väggbonader, stora växter...?
Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16613&whichpage=67
som kanske kan ge lite tips.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2016/02/26 :  22:10:55  Show Profile Send Fred a Private Message
Hög impedans och en jämn impedanskurva brukar vara bra om man använder rörförstärkare. dB talet inte alltid så himla viktigt även om högt är bra. Tannoy brukar funka fint till rörförstärkare . Spelar själv med Cheviot, 92dB 8 Ohm och där funkar 10W från rörförstärkare utmärkt. Samma 10w funkar fint till Rogers LS3/5a på 82dB känslighet men 15 Ohms impedans.

Hälsningar
Fredrik
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2016/02/27 :  09:01:07  Show Profile Send lampuradio a Private Message
En impedans-mismatch slår i princip alltid mot max uteffekt, men så länge man tycker det räcker med ljud är det väl OK. Ska man ha en "mismatch" så ska den nog vara åt det hållet som Fred nämner, dvs att högtalaren har lite högre impedans än förstärkarens märkimpedans på utgången.
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2016/02/28 :  21:32:40  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Tror jag har fått lite bättre koll nu, tack för det!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/02/29 :  11:10:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Lät förbluffande bra i min förra lägenhet (sålde min Luxman L-505u som jag körde i ett annat rum) men nu har jag flyttat och.... det låter inte lika bra längre. Kanske för att rummet är större och mindre dämpat.

Inte "kanske". Det är ju det du ändrat, då är det ju faktiskt det som är skillnaden.

Jag föreslår att du funderar på vad du kan göra åt rummet. Man kan bota de flesta problem med hårt, dissonant och diskantrikt ljud ganska enkelt t.ex med strategiskt placerade saker som står i vägen för reflexer. Dämpa ska man vara mer försiktig med tycker jag.

För all del så kan ju ett större rum kräva mer effekt men det beror ju på hur högt man vill spela.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/04 :  08:13:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tänk på att det är de första watten man lyssnar på till 99% låter dom inte bra spelar det ingen roll hur många hundra watt man än har dom backar upp. Om inte högtalaren är mycket krävande eller att man spelar jättehögt finns det ingen anledning att stirra på Watt! Visst är det lämpligt att hålla sig i den berömda bollparken men 30-50 rörwatt räcker till oanade höjder. Det finns andra bestämda åsikter i frågan, mitt råd är- använd öronen, hjärtat och magkänslan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/04 :  08:19:37  Show Profile Send Adagio a Private Message
Mitt förra inlägg kanske slår in öppna dörrar. Jag satte upp tjocka mörkläggningsgardiner från IKEA. Snygga mörkgråa, tjocka och härliga. Gjorde mycket för akustiken i mitt rum. Som Bernt är inne på. Att jobba med akustik ger utdelning.
Om du har ett tomt mellanrum mellan högtalarna, kolla in Sofcis sortiment. Jag hade gärna provat dom men det finns ingen bra plats i mitt rum.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/03/04 :  09:23:42  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Bernt skrev
quote:
Man kan bota de flesta problem med hårt, dissonant och diskantrikt ljud ganska enkelt t.ex med strategiskt placerade saker som står i vägen för reflexer. Dämpa ska man vara mer försiktig med tycker jag.

Innebär det att det är bättre att jämna ut toppar och dalar genom spridning i stället för absorption?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/03/04 :  10:42:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmmm, hur ska man svara på det...

Jag tycker att hårda reflexer är det enskilt största problemet med en anläggning. De ger ett elakt, dissonant, hårt och omusikaliskt ljud. De ger förvirring och förstör fokus i ljudbilden. De till och med flyttar ljudbilden. Om man tar sig tid och har en spegel till hjälp så kan man ganska lätt lösa 80 procent av problemen. Jag har gjort ett försök att visa mina tankar om detta i bild i min systemtråd. ( http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16613&whichpage=67 , det börjar mitt på sidan under bilden på en kanon och löper flera sidor framåt) I korthet så gäller det att hitta vart ljudet av reflexen kommer ifrån och ställa något i vägen så det hela tar en annan väg än till örat. Det är mycket effektivare än absorption.
Absorption tycker jag är tveeggat. Nästan alltid så ekar ett rum mest i basen. Absorption verkar för det mesta högre upp i frekvens så om man absorberar en massa så blir det förhållandet ännu mer felfördelat. Ska man absorbera så skall man börja där det är som värst - in med basfällor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/03/04 10:43:53
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/03/04 :  11:03:08  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Absorbering är inte det primära syftet med detta. Nu är jag ute efter reflexer.

Vi pratar nog om samma sak men använder olika ord.
Indirekt så refererade jag till din tråd när du ställer blommor, bord, mm i vägen för besvärande ljud.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.23 sekunder. Snitz Forums 2000