HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektronik kunnig sökes angående koppling ????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/03/04 :  17:44:30  Show Profile Send FBK a Private Message
Eftersom forumet har gott om elektronik kunnigt folk som har lite större hjärna än jag och som gillar att skruva och pilla i elektronik så tänkte jag att den här frågorna kunde få tydliga och raka svar.
Så här det det ofta ut på baksidan av subbar, de har en R & L ingång, så varför är det då alltiden en SUB ut ifrån Hemmbiostärkare. :?: Och det säljs ofta sådana här kablar för den uppgiften (Numera finns det Biostärkare med två utångar för koppling av TVÅ subbar i stereo) Men om man nu sitter med ett vanligt 2-kanalsförsteg och vill koppla in en sub, så är du ju alltid R & L out på försteget och vilken ska man då koppla till en subbens enda ingång om det bara finns en ingång :?: eller två :?: för det blir ju inte stetreo ändå då det bara är en sub

I mitt fall så ska jag koppla ifrån ett 2-kanalsförsteg till ett slutsteg som där det utrycklingen står så här INPUT jacks (Channels A, B) Two jack types are provided for each channel. Note that if you are using BRIDGE or PARALLEL mode, only the Channel A jacks are effective. Så skall alltså använda channel A in till slusteget eftersom jag kommer köra det bryggat till DIY subben. Och det gör väl detsamma vilken av L & R som jag använder på mitt 2kanals-försteg som signal till slutsteget. :?: :?:
MEN vad skulle hända om jag använde en sådan där kabel som jag länkade bild på och kopplade den ifrån mitt 2-kanalsförsteget till slutstegets Chanel A blir det blixt och dunder en massa trasig elektronik




Och nedan här så har jag föröskt föklara så tydligt jag kan nu till mitt STORA problem som jag söker svar på för att slippa elektronik reperationer i 10.000kr klasseni nästa vecka

Bild på baksidan av försteget.

Och bild på manicken som ska kopplas mellan dem

Och bild på slusteget som ska driva subben

Och slutsteget ska köras bryggat så där jag ska använda de två röda högtalarutgångarna till subben
Frågan är då om jag då ska på signalsidan där Yamaha säger att man bara ska använda ingång A om du ska göra bryggat (som jag ska) och om jag då ska använda en kabel ifrån någon av L eller R utgångarna ifrån försteget till DSPeaker eller en sådan här kabel (nedan på bilden)ifrån försteget och in i DSPeaker där jag sedan använder en kabel vidare ifrån DSPeaker till slutstegets A-ingång


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2016/03/04 :  18:16:40  Show Profile Send lampuradio a Private Message
En sub-bas tar väl oftast signal från både L och R och sedan går det ut i en enda "kanal", dvs subben är egentligen mono, men ska ha en signal som är stereo (dvs innehåller båda kanalerna). Därav att de har L och R input. En hemmabiostärkare kan ha en speciell utgång för en redan "blandad" signal för subben, eller så drar man fram båda kanalerna till subben och låter den blanda själv.

Men varför ett slutsteg till en powered sub? Har den inte ett eget slutsteg? Eller är det för volymregleringen? Man skulle ju närmast trott att det vore enklare att köra all koppling på linjenivån.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/03/04 :  18:57:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Det är en DIY-SUB

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/03/04 :  22:32:26  Show Profile Send Lovan a Private Message
För det mesta så är all lågbas i mono så du kan ta en sladd från tex vänster utgång på försteget och sätta in i anti-moden och sen vidare in till subben. I subb-stegen som har både vänster och höger så brukar det sitta en krets som mixar ihop signalerna.
LFE-utgången på receivers är en som tar information från multikanalsformaten som har ett diskret spår för LFE-informationen. Den är redan i mono och filtrerad kring 120 Hz. De flesta kan även mixa ihop en sån från en vanlig stereo-källa likt kretsen i subb-stegen.

Edit: Mao så räcker det med att bara använda en mono-sladd. Du behöver inte en sån som du har på bilden.
Skulle du ändå använda en sån kabel kommer det inte vara någon fara men du kan lika gärna bara koppla in en av rca-kontakterna i den tvådelade ändan.

Edited by - Lovan on 2016/03/04 22:34:33
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2016/03/05 :  09:04:11  Show Profile Send UBT466 a Private Message
Skulle du använda en sån y-kabel som på bilden så är väl risken att det samtidigt blir mono även på de andra utgångarna från försteget. Det sitter antagligen bara ett utgångssteg typ op-amp eller liknande och sedan är alla tre line-utgångarna parallellkopplade.

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/03/05 :  17:30:42  Show Profile Send Lovan a Private Message
Oj, ja om du(FBK) syftade på att sätta dubbel ändarna i försteget så kan du förstöra försteget. Det du gör är att du kortsluter höger och vänster utgång med varandra.
Go to Top of Page

Heliac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2016/03/06 :  12:32:06  Show Profile Send Heliac a Private Message
Som jag ser det med prylarna du har får du helt enkelt nöja dig med att plocka signalen till subben från antingen höger eller vänster. Steget är ju relativt kraftigt så bygg två subbar istället och kör stereo.

Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902

Edited by - Heliac on 2016/03/06 14:15:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000