HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Acoustic Research AR-2ax
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/03/06 :  08:08:58  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Har ett par Acoustic Research AR-2ax på gång men skulle väldigt gärna höra om det finns nån som vet något om dem. Verkar vara en udda konstruktion!

Mera bilder åt folket

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2016/03/06 :  10:15:39  Show Profile Send highfive a Private Message
Hej

AR - 2AX verkar ha dykt upp i många skepnader under AR's historia, se länken nedan:
http://www.classicspeakerpages.net/IP.Board/index.php?/topic/5003-ar-2a-vs-ar-2ax-also-ar-2-series-history/

Vilken generation hade ditt högtalarpar?
Med vänlig hälsning highfive
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/03/06 :  15:23:06  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Detta är 2ax. Har googlat en del men tycker det är svårt att bedöma hur bra de egentligen är. Skum konstruktion med diskanten och basens upphängning/styrning med tygkant. Tänkte att någon i detta erfarna sällskap kanske hade någon erfarenhet av dem

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Heliac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2016/03/06 :  21:13:53  Show Profile Send Heliac a Private Message
Jag har haft 2ax. Kom först över 3a som väckte mitt intresse för AR och hittade sedan ett par 2ax. Dessa lät inte alls som 3a så jag sålde dem igen.

Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2016/03/06 :  21:36:54  Show Profile Send lampuradio a Private Message
"Tygkanten" är nog inte så skum. Vid den aktuella tiden för tillverkning var det nog en bra lösning. Den faktiska styrningen av talspolen sker ju både med membranupphängningen (ytterkanten) och det "inre membranet", dvs en styrning inne vid magneten som består av en cirkulär, veckad sak av förstärkt tyg som finns (fanns?) på många högtalare. Den sitter mellan talspolen och stommen, kan man säga. Tillsammans ska de båda styrningarna medge stor membranrörelse ut och in, men ha tydlig styvhet i radiell riktning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000