Har precis uppgraderat min sub från 2st Jbl p1220e till 2st Jbl sub 1500.
P 1220 satt i portad låda avstämd till 28hz och sub 1500 slitter i sluten låda 70 liter.
Placeringen är samma. Jag kör med ett Dynacord SL 1800-steg. Har en 31 bands eq med samma inställning nu som innan.
Förut var subbarna "osynliga" och smälte väldigt bra ihop med frontarna men nu spelar dom väldigt mer avslöjat. Dels fick jag mer output/watt nu än innan men även om man sänker nivån så syr dom inte ihop lika bra med frontarna som innan. Misstänker att det är eq trixande som får till. Eller vad tror ni?
Det är passiva subbar och jag har satt plus på minus på elementen, det var det som funkade bäst på förra basarna. Delay har jag nget. Provade att sänka nivån ytterligare och mata på mer med 20 hz regeln på eq. Verkar som det fjorde gott. Verkar som dessa slutna lådor faller av mer neråt än dom portade.
Aldrig hört någon sub som smälter in till 100%. Av den anledningen har jag bara Sub till TV:n och inte till HiFi. Du får nog göra som Johan säger. Göra en ny mätning för komma så nära som möjligt.
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P