HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subuppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Heliac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2016/03/05 :  17:34:58  Show Profile Send Heliac a Private Message
Har precis uppgraderat min sub från 2st Jbl p1220e till 2st Jbl sub 1500.

P 1220 satt i portad låda avstämd till 28hz och sub 1500 slitter i sluten låda 70 liter.

Placeringen är samma. Jag kör med ett Dynacord SL 1800-steg. Har en 31 bands eq med samma inställning nu som innan.

Förut var subbarna "osynliga" och smälte väldigt bra ihop med frontarna men nu spelar dom väldigt mer avslöjat. Dels fick jag mer output/watt nu än innan men även om man sänker nivån så syr dom inte ihop lika bra med frontarna som innan. Misstänker att det är eq trixande som får till. Eller vad tror ni?

Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2016/03/05 :  18:34:23  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Har du delay på dom? Fas?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/03/05 :  21:47:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du bör göra en ny uppmätning helt enkelt.
Nya sub = nya förutsättningar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Heliac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2016/03/05 :  22:53:31  Show Profile Send Heliac a Private Message
Det är passiva subbar och jag har satt plus på minus på elementen, det var det som funkade bäst på förra basarna. Delay har jag nget. Provade att sänka nivån ytterligare och mata på mer med 20 hz regeln på eq. Verkar som det fjorde gott. Verkar som dessa slutna lådor faller av mer neråt än dom portade.

Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2016/03/07 :  11:16:14  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Aldrig hört någon sub som smälter in till 100%. Av den anledningen har jag bara Sub till TV:n och inte till HiFi. Du får nog göra som Johan säger. Göra en ny mätning för komma så nära som möjligt.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000