HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brus vid maxvolym / RIAA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/25 :  10:37:56  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Aloha!

Har ett litet problem.
Jag hör ett mycket högre brus nu än innan med min nya förstärkre Accuphase E-408 när jag höjer volymen till max på RIAA kanalen. RIAAt är ett PS Audio GCPH.
Då jag inte spelar någon skiva utan vid tystnad.
När jag kör min gamla setup med Audio Space AS-6M KT88 monoblock och Valvet Blocks L2 linjesteg så är det i stort sätt helt tyst vid maxvolym från RIAAt då jag vrider upp volymen på Valvet till max..
Samma sak när jag använder Valvet L2 med mitt Accuphase P-300v slutsteg, tyst vid maxvolym.

Har testat att köra både XLR och RCA, samma brus.

Jag undrar helt enkelt vad kan jag göra för att få reda på varför det brusar så mycket nu vid maxvolym?
Är det förstegsdelen i Accuphase E-408 som knasar?

Hur kan jag felsöka?

Ska testa att koppla Valvet till Accuphase E-408ns slutsteg och se vad som händer kom jag på nu.

Hoppas jag förklarat så att det går att förstå. Är episkt trött i huvudet av alla tvåfotingar som inte vill sova när man ska

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/03/25 :  11:49:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det finns många anledningar till varför du skulle kunna få högre brus när du kopplar om/byter prylar i signalkedjan.

Här är en: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302

Men, det kan också vara så enkelt som att förstärkningen kiljer mellan dina set-up'er.

- Accuphase E408 har 48dB förstärkning om jag läst manualen rätt.
- Valvet L2 har 20dB och Audio-space anger inte förstärkning, men den lär inte vara över 20dB, en rimlig oinitierad gissning från mig är att den ligger nog snarare på 10-15dB.

Det betyder att Accuphasen förstärker ca 2,5-8ggr mer på full volym. Det rimliga är nog att det är det du hör när du jämför.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/03/25 :  12:19:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tror som Pac.

En slutsats jag drar är att bruset är innan volymkontrollen. Du kan ju kortsluta ingångarna på E408 och se om det brusar på maxvolym med bara det.

Brus på maxvolym från ett riaa är väl snarare normalt än ett problem kan jag tycka.
Vad har du för volyminställning vid lyssning? Är det ens i närheten av max?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/25 :  12:34:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag tolkar Junepe som att han inte har ngt inbyggt RIAA i E-408, utan det är ett rent linjesteg. Och då låter det väldigt mycket med 48db gain....

Njae, jag är snarare inne på att ngn signaljord saknas någonstans mellan skivspelare och effektsteg. Har du skftat signalkablage till ngt alternativt?
Du har ju förvisso testat både XLR o RCA och då avser du mellan PS Audio och linjesteget?

har svårt att se att Gain skulle skilja så kopiöst mycket mellan den integrerade E-408 och Audio Space/Valvet kombon?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/03/25 :  12:51:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
48dB gain är mycket. Så här står det i manualen:

Gain
HIGH LEVEL INPUT#10141;PRE OUTPUT: 20 dB
MAIN INPUT#10141;OUTPUT: 28 dB

Jag tolkar det som att det är 20dB i förstegsdelen och 28dB(jättemycket!!!) i slutstegsdelen av Accuphasen. Men det kanske är fel?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/25 :  13:21:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag skulle nog tolkat dessa uppgifter likadant! 48db brukar ju vara en MM förstärkning i den högre delen av skalan annars.
Men jag är nog ändå inne på att det är ngn signaljordsbrott eller annat skräp på signalen...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2016/03/25 :  17:02:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, signaljord och hur den hanteras är väldigt viktigt för att prylarna skall vara tysta och störningsfria.

Hur var det med hur mycket som "spelvolymen" ligger på?
Jag skulle tippa på att med 48dB behöver man nog inte vrida volymkontrollen särskilt mycket innan det blir högt så det räcker. Speciellt med en rated output redan då insignalen är 158 mV.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/25 :  18:42:33  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Oj jäkla vilken trevlig respons!
Återkommer snarast och svarar på frågorna, ska bara svälja dom sista bitarna av 7 timmars påskmiddagen

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/26 :  21:48:16  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Angående spelvolymen är det konstigt nog så att jag får höja den rejält mycket mer än vad jag tidigare gjorde. Nu kan jag dra den till tio över och fortfarande är det inte helvetiskt högt.
Vid kvart över är det fortfarande inga problem att lyssna men bruset hörs nu tydligt.
Så här är det kopplat:
Michell GyroDec SE -> PS Audio GCPH -> Accuphase E-408.

Hur testar man att kortsluta ingångarna på E-408n?

Hur ska jag gå tillväga för att se om det har med signaljorden att göra?

Tack för länken PAC, ska läsa igenom den!

((( JUNEPE )))



¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/26 :  21:56:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det låter spontant som att ingångskänsligheten är mycket lägre på E-408 och att du avslöjar bruset genom att skruva på mycket mera?
Säker på att inställningarna inte ändrats på PS Audio RIAAt? Vilka är de förresten och vad kör du med för puppa nu?
Det enda andra jag kan tänka mig är en duktig mis-match mellan RIAAts utgångs impedans och Accuphase ingångsimpedans. Ingen skillnad om du kör XLR?

Edit: Min idé om signaljord borde du kunna identifiera genom att testa alternativa kablar.
Kolla pickupanslutningarna?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2016/03/26 21:59:11
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/26 :  22:16:36  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Puppan är en Audio Technica AT-33EV

Gain: 66db
Impedans: 100 Ohm

RIAAt har även en "volymkontroll" på framsidan som är en extra gain ratt så att säga. Denna står som vanligt mellan halv ett till halv två beroende på vad jag tycker är bäst. Denna framkallade knappt brus innan vid full patte men nu redan vid kl tre börjar det brusa som sjutton.

Ingen skillnad vad jag kan uppfattat det som vid XLR kontra RCA.

Pickupanslutningen ska jag kolla upp.
Det kan ju ställa till det.

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2016/03/26 22:17:04
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/27 :  12:59:12  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Det kan ju vara så att det är en mis-match.
FÅr köpa AD-30 och se vad som händer

Ska jobba vidare med felsökningen ikväll.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/27 :  15:52:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
AD30?
Vad ska du med en sån till???


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/27 :  15:54:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Vid närmare fundering kan jag se en koppling till att han ska byta "pick-up" !!!!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

knallis
Starting Member

46 Posts

Posted - 2016/03/27 :  18:34:14  Show Profile Send knallis a Private Message
Jo han ska förmodligen "dumpa" den gamla, så "kopplar" jag det.

Soffpotatis jag? Jag spelar ju vinyl.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2016/03/28 :  10:36:21  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
Undrar vilken last på denna Pick-up som kan vara lämplig?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/28 :  10:38:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message

Tja, vid en så där 20 ton borde den väl spåra "gruvligt" bra!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/28 :  11:24:22  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Haha ja den kommer transportera fram detaljerna alldeles utmärk.
Men helst hade jag lyft fram detaljerna med en Volvo A-30.

Eller är det denna AD-30 som är på ingång.



Ny puppa ska jag ha.
Nu blir det MM.
Nagaoka eller Otrofon.

((( JUNEPE )))

Bytte plats på nätsladden från RIAAt och flyttade den till ett uttag i min Rose Voix grendosa och fick ner bruset aningens innan, fick jag för mig i alla fall.
Det bästa är att jag nu måste reda ut mitt otroliga ormbo därbakom jag inte vill titta.
Ska kolla fästet på puppan också.
Men det verkar konstigt att jag måste kräma på sin i sjutton för att det ska hända något.
Kanske gillar dom inte varandra helt enkelt.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/30 :  15:55:18  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Det verkar vara så här det är helt enkelt i denna setup.
Brusigt och busigt på den sidan av kjedjan.

Det stör mig bara "lite", men sådana problem är ju bytardjävlsens morot.

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000